Twitter Day: České značky zatím do twitteru nepronikly
Proaktivní marketing pomocí twitteru zatím není v Česku moc vidět, zaznělo na Twitter Day.
Značky působící v Česku zatím nevyužívají v plné síle možnosti sociální sítě twitter, řekl ve čtvrtek na pražském setkání Twittery Day Jan Řežáb, CEO společnosti Socialbakers. Twitter přitom považuje za zajímavější platformu pro komunikaci než Facebook. „Twitter se vyloupl jako zajímavá platforma, která zapojila všechny reklamní technologie,“ zmínil. Na twitteru je už možné měřit reach a tím tak porovnat dopad s jinými platformami. Twitter také umožňuje vkládat videa, má už mít vyvinutou videometriku a v těchto dnech uvedl videosíť Periscope.
Z hlediska komerční komunikace je podle Jana Řežába důležité nechápat twitter pouze jako nástroj pro získávání ROI (návratnost investic). „Sociální média nejsou jen pro vytváření brand awarness nebo konverze, ale jsou zároveň platformou pro B2B, pro vytváření vztahů a zároveň konverzní platformou,“ řekl. České značky a česká média zatím do twitteru zcela nepronikly. „Je jich zatím jen několik, o kterých by se dalo říci, že to dělají hodně dobře. Proaktivní marketing nikdo moc nedělá. Většinou, když něco zkoušíte jako první, tak z toho máte benefit. První lidé bývají vítězové efektivity,“ poradil marketérům v sále. Za příklad zvládnuté proaktivní komunikace označil kroky německé Lufthansy po pádu letadla Germanwings.
Podle Řežába je rovněž důležité, aby twitter využívala média. „U nás dělá nejlepší práci Česká televize – oni pošlou 30-40 tweetů za den a co se týče interakcí, mají mezi 300-1000 interakcí za den, což je reach v řádu 150 tisíc. To je skvělé,“ popsal. Komentátor ČT Jaromír Bosák se podle statistik Socialbakers řadí k pětici skokanů nejsledovanějších českých osobností na twitteru (98 tisíc followerů). Jedničkou je brankář Petr Čech (přes milion followerů).
Nejrychleji rostoucí twitter účty v ČR za poslední měsíc
Sociální média lze dobře využít pro zákaznickou podporu, jen v loňském roce se na twitteru objevilo sedm milionů otázek směřovaných k jednotlivým značkám. Příklady některých značek také ukazují, že twitter jim dokáže vydělat peníze. To přítomným potvrdil i autor kuchařských bestsellerů Roman Vaněk, který si rovněž oblíbil Twitter víc než Facebook. Pro prodej knih považuje práci se sociálními médii za klíčovou.
Jak na setkání upozornil i Niall Horgan, partner Twitteru pro region EMEA, twitter je převážně mobilní platformou. „Až 80 % přístupů na twitter je z mobilu. Twitter není pro několikahodinové sledování, navštěvuje se několikrát denně na pár minut. To musíte vzít v úvahu, když přemýšlíte o svém publiku,“ popsal. Pro dosažení žádoucího zapojení (enagagement) přitom podle Horgana není nutné mít miliony followerů, ani být světoznámou osobou. „Důležitý je správný výběr obsahu,“ řekl s tím, že podle dostupného neurovýzkumu považuje většina uživatelů (51 %) sdělení na twitteru za osobně relevantnější. „Je to síť pro komunikaci v reálném čase. Lidé spolu komunikují například při sledování fotbalového zápasu, kdy se počet tweetů zvyšuje s rostoucími emocemi v zápase,“ přiblížil.
Marketérům také doporučil, aby propojovali twitter s televizní reklamou a podpořili tak sociální platformu i komunikací v tradičních médiích. Příkladem je propojení komunikace, které využila Coca-Cola v Rumunsku.
Pro zadavatele na twitteru je také důležitou informací skutečnost, že v průběhu června by měla být k dispozici sociodemografie uživatelů twitteru. Zatím ale není jasné, jaká data budou pro širší veřejnost z těchto dat uvolněna.
Konference Twitter Day se uskutečnila ve čtvrtek odpoledne v pražské Žižkovské věži. Uspořádala ji společnost httpool, která je obchodním zástupcem Twitteru v zemích střední a východní Evropy.
-mav-