Výzkum: Důvěra k médiím je znatelně pod svými maximy

neděle, 19. dubna 2015, 08:13 Výzkum MediaGuru

Důvěra lidí v média se ve srovnání s koncem roku 2013 sice zvýšila, dřívějších výsledků ale nedosahuje.

Z výzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM), který zjišťuje důvěru české populace ve vybrané společenské instituce již od roku 1995, vyplývá, že důvěra v média poklesla výrazně v letech 2011 až 2013. Ke konci roku 2013 se pokles zastavil a důvěra začala pozvolna stoupat. Aktuální výsledky jsou srovnatelné se zářím loňského roku. Důvěra ke všem typům médií se stále pohybuje poměrně hluboko pod svými maximy v minulém desetiletí.

Z jednotlivých médií důvěřuje nejvíce lidí v populaci rádiu (58 %) populace, v televizi a internet má důvěru polovina Čechů, tisku podle výzkumu důvěřuje 44 %.

Důvěra vybraným institucím veřejného života (%)

TAB1

Vývoj důvěry médiím, odborům a církvím (%)

Graf1

V případě internetu, který je do výzkumu zahrnován pravidelně od roku 2013, když předtím byl již jednou zařazen v září 2011, je trend podobný jako u ostatních mediatypů. V letech 2011 a 2014 došlo k poklesu důvěry o 11 %, v září loňského roku mírně stoupla.

Vývoj důvěry v internet (%)

Graf2

Podrobnější analýza ukázala, že televizi více důvěřují ženy. Internetu a rádiu důvěřují lidé s dobrou životní úrovní. U internetu důvěra klesá postupně s rostoucím věkem. Tisk, rádio, televize a banky se těší větší důvěře u obyvatel malých obcí. Podle stranických preferencí lze říci, že internetu důvěřují častěji lidé klonící se k hnutí ANO, televizi voliči ČSSD.

-kch-