ČT24 vysílá deset let. Získala diváky a proměnila program
V případě mimořádných událostí přesahuje roční podíl ČT24 hranici 5 procent.
Desetileté výročí si v sobotu 2. května připomíná zpravodajský kanál ČT 24. Své vysílání zahájil 2. 5. 2005 a od té doby nabídl 85 000 hodin, z toho 63 % živě. První čtyři měsíce vysílala ČT24 v osmnáctihodinovém režimu, plný provoz začal 5. září.
Mezi nejsledovanější pořady kanálu patří speciály věnované významným domácím i zahraničním událostem, kterých za deset let odvysílala přes pět tisíc. „Právě ve chvílích, kdy se u nás či ve světě děje něco skutečně závažného, se ČT24 stává pro většinu diváků základním zdrojem informací,“ uvedl generální ředitel ČT Petr Dvořák.
Průměrný podíl na sledovanosti ČT24 se v letošním roce pohybuje na úrovni 4 % ve skupině diváků 15+ (4,08 % za období leden až duben). Výsledky sledovanosti ale ovlivňují události, o kterých ČT24 referuje. Například v roce 2013, kdy se v Česku konala první přímá prezidentská volba, se průměrný podíl vyšplhal na necelých 6 % (5,52 %). Podle statistik ČT je ČT24 druhým nejsledovanějším zpravodajským kanálem v Evropě za dánským kanálem DR2, který ale přes den nabízí i dramatickou tvorbu.
ČT24 byla třetím ze šesti stávajících kanálů České televize. Ta se při jeho přípravách inspirovala v zahraničí, především ve Velké Británii a Švédsku. „Když jsme začínali, nebylo ani studio, ani lidi, ani struktura, vše jsme museli vytvořit. S Michalem Kubalem, nynějším zástupcem šéfredaktora zpravodajství, jsme vybrali několik veřejnoprávních zpravodajských kanálů po Evropě, ze kterých jsme čerpali inspiraci, a od ledna 2004 jsme začali vše stavět a prakticky zkoušet,“ vzpomíná na začátky vysílání nynější ředitel Zpravodajství Zdeněk Šámal. „První schéma budoucího vysílání Čtyřiadvacítky jsme napsali na rub papíru potištěného nějakým bodovým scénářem po večeři v jedné restauraci ve Stockholmu,“ doplňuje jej Michal Kubal.
Deset let kanálu ČT24 v číslech
ČT24 je druhým nejsledovanějším zpravodajským kanálem v Evropě. Prvenství drží dánský kanál DR2, který ale vedle zpráv vysílá přes den například i dramatiku.
Týdně si vysílání ČT24 pustí 4 000 000 lidí. Za deset let existence odvysílala ČT24 54 000 hodin živě, je to 63 % celého zpravodajství. 70 % pořadů ČT24 je vysíláno premiérově. Během zásadních událostí se ČT24 stává hlavním zdrojem informací. Při povodních 2013 ji sledoval každý pátý divák, prezidentské volby na ČT24 očekávaly v jediný okamžik přes tři miliony lidí (Reach 3 168 000). ČT24 sledují výrazně více muži a vzdělanější část publika. Průměrný věk diváka ČT24 je 60 let. V roce 2005 zaměstnávala ČT24 95 lidí, dnes je to to 112. K pořadům s nejdelší tradicí ve vysílání ČT24, tedy pořadům vysílaných od roku 2005, patří například Černé ovce, Objektiv, Otázky Václava Moravce nebo Reportéři ČT. |
Od roku 2005 se změnila skladba pořadů ČT24
Programový typ/rok | 2005/% | 2014/% |
zpravodajský pořad všeobecný | 98,7 | 20,1 |
Zprávy | 0,1 | 12,6 |
zpravodajský magazín | 0,1 | 32,3 |
zprávy o počasí | 0,0 | 1,0 |
zprávy z Parlamentu | 0,0 | 7,1 |
zprávy jiné | 0,0 | 2,3 |
hlavní zpravodajská relace | 0,1 | 3,9 |
regionální zpravodajství | 0,8 | 20,7 |
Zdroj: ČT
-mav-
Foto: Česká televize. Na obrázku moderátor David Borek v prvním studiu kanálu ČT24.