Engage 2015: Sociální média pronikla do byznysu

čtvrtek, 21. května 2015, 15:52 Internet & Mobil MediaGuru

Sociální média do chodu firem pronikají výrazněji, zaznělo na konferenci Engage 2015.

Odhadem tisícovka návštěvníků se v pražském Forum Karlín účastnila konference o sociálních médiích Engage 2015, kterou pořádá společnost Socialbakers. Její generální ředitel Jan Řežáb zahájil druhý den třídenního setkání (ve středu a v pátek probíhají workshopy, ve čtvrtek konference) apelem na to, aby firmy co nejvíce využívaly veškerá data o sociálních médiích a aby s nimi pracovaly relevantním způsobem.

Řežáb zmínil, že sociální média se od loňska viditelně dostala do byznysu. Letecké společnosti KLM měla například sociální média vydělat 25 mil. euro díky dodatečnému prodeji přes sociální sítě.

Rychlý vývoj v odvětví Socialbakers předvídala právě na základě dat. „Sociální média byla dřív relativně snadnou prací. Vytvořil se obsah a umístil se na síť. Dnes se ale dotýkají dalších oblastí – HR, PR, prodeje, zákaznické péče,“ uvedl. Změny, které se budou na sociálních sítích odehrávat, budou podle Řežába taženy především daty a jejich analýzou. Nejde přitom jen o využití dat ze sociálních médií pro marketing, ale pro celou firmu. „Měřte všechno, co můžete a používejte správnou metriku,“ vzkázal účastníkům v sále. Zároveň oznámil partnerství Socialbakers s čínskou sociální platformou Weibo.

Na podporu tvrzení o rostoucím vlivu sociálních sítí zaznělo i srovnání, podle kterého má být Facebook desetkrát větší než největší televizní kanál na světě.

https://twitter.com/socialbakers/status/601288250263646208

Na vzrůstající a zároveň rozličnou roli sociálních médií poukázala i Sabeen H. AhmedováPublicisu. Shrnula, že přítomnost firmy na sítích může pomáhat zdraví značky, jejímu marketingu, může se podílet na tvorbě obratu firmy, může pomoci inovacím nebo pomoci budovat vztahy se zákazníky.

Většina dopoledních řečníků, mezi nimiž vystoupili zástupci zadavatelů (např. Lego, Lamborghini, Adidas), se shodovala v tom, že obsah, který firmy na sociální sítě umísťují, musí být především hodnotný, zábavný a relevantní. „Pro značky je klíčové spojení, vytvářejí vztah. Je potřeba porozumět sociálním potřebám zákazníků,“ uvedl Lars AndersenLega, podle něhož dokážou sociální média vytvořit k zákazníkům užší vazbu než PR. Lego na konci dubna spustilo na Facebooku kampaň Kronkiwongi, ve které děti vytvářely ze stavebnice svoji představu, co výraz znamená. Další fáze kampaně má následovat.

Společnost Lamborghini dosahuje podle Roberta Ciacciho růstu na sociálních médiích především organicky. „Inzerovat nemusíme, digitální růst je čistě organický,“ přiblížil. Za podstatné považuje, aby komunikace měla hodnotu a aby se tato hodnota v očích zákazníků proměnila v touhu. Zmínil také, že jeho firma razí na sítích žurnalistický přístup a osvědčuje se jí real-time marketing (okamžité reakce z probíhajících akcí).

Jak nejlépe vytvářet obsah, popsala účastníkům Shira FeuerováDisney. Zdůraznila kreativitu, rychlost, přirozenost nebo emoce. Na příkladu kampaně postaviček z Hvězdných válek ukázala, jak úspěšné může být zábavné video.

Thomas van ShaikAdidasu mluvil o personálním brandingu. Špičkoví fotbalisté jako Lionel Messi nebo Cristiano Ronaldo mají na sociálních médiích násobně vyšší dopad než instituce jako celek. „Lidi chtějí sledovat lidi,“ řekl. Adidas u příležitosti brazilského světového fotbalového šampionátu spustil samostatný twitterový účet @Brazuca, pojmenovaný po oficiálním fotbalovém míči. Účet přispěl k tomu, že Adidas se stala jednou z nejvýraznějších značek fotbalového mistrovství na poli real-time marketingu.

Velký rozvoj zažívá na sociálních sítích videoobsah. Podle dat Socialbakers se ukazuje, že uživatelé častěji sdílejí vlastní videa na Facebooku, Twitteru nebo Instagramu než videa umístěná na tyto sítě z YouTube. Zároveň velké značky expandují i na YouTube, kde získávají větší počet zhlédnutí a nárůsty předplatitelů. Beau Avril z Googlu očekává, že marketéři budou do videa investovat výrazněji. Nahrává tomu i mediální chování mladé populace a nástup multiscreeningu. Meziroční nárůst sledovanosti mobilního videa měl na YouTube dosáhnout 90 %, především díky mladé generaci. Až polovina videí na YouTube má být sledována přes mobil. Jiná má být také intenzita konzumace videoobsahu na mobilních platformách. Podle informací společnosti Google jsou mladí uživatelé při sledování videa na mobilu dvakrát koncentrovanější, než když videoobsah sledují v televizi.

Video

-mav-