Ženy a média: O tématu je třeba stále mluvit

sobota, 20. června 2015, 13:10 Tisk, TV MediaGuru

Ageismus či obtížný návrat žen z mateřské dovolené jsou důležité otázky postavení žen v médiích.

Celospolečenská diskuse a větší debata o postavení žen v médiích je podmínkou k tomu, aby se situace žen v médiích začala zlepšovat. Shodli se na tom diskutující českých médií v panelu věnovanému ženám v médiích, který je součástí druhého ročníku Kongresu žen.

Podle analýzy, kterou pro Kongres žen zpracoval server Hlídací pes, je stávající zastoupení žen v médiích nízké. Ze 40 novinářů, kteří mají mít vliv na obsah šesti největších tuzemských deníků, jsou jen tři ženy (tj. 7,5 %). Ženy neřídí žádný z pěti velkých zpravodajských serverů, jeden má ředitelku redakce. Zpravodajství šéfují čtyři muži a dvě ženy. Šéfeditorů je deset, šéfeditorka žádná. Celá analýza je ke stažení zde: Zastoupení-žen.

Ženy se sice ve vedení mediálních organizacích objevují, ale často na pozicích, ve kterých nerozhodují o obsahu médií (právní oddělení, marketing atp.). Daniela Drtinová, moderátorka DVTV, smýšlí o zastoupení žen ve vedení médií jako o rovné příležitosti. Důvodem, proč jsou některé pozice pro ženy uzavřené, může být podle Drtinové to, že muži mají mezi sebou vzájemné vazby (sítě) a ženy mezi sebe nemusejí pouštět i z důvodu obav. Připustila ale, že např. ve svém případě se kvůli soukromému životu o zapojení do vrcholových pozic nepokoušela. "Ženy také bývají spíše realizátorky než vizionářky, proto se možná raději věnují denním činnostem a politiku přenechávají mužům".

Šéfredaktor týdeníku Euro Michal Půr nepovažuje výsledky analýzy za tak alarmující, jak by se mohlo při jejím pročtení zdát. "Analýza např. nezahrnula náš deník E15, kde jsou ženy na rozhodujících pozicích v deníku: šéfredaktorka, vedoucí vydání a hlavní komentátorka. Do Eura jsem přišel z ČTK, kde byly především ženy. Nepovažuji to za takový problém," uvedl. Naopak podstatný problém se podle jeho názoru týká možností žen vrátit se do médií po odchodu na mateřskou dovolenou. "Stát nedává ženám příležitost, kterou si zaslouží, pokud jde o mateřství. Ženy nemají možnost důstojně se vracet do práce, prostředí médií je velmi soutěživé," popsal.

Otázku nízkého zastoupení žen považuje za komplikovanou programový ředitel České televize Milan Fridrich. Existenci problému nepopírá, ale upozorňuje i na to, že nemusí být černo-bílá. "Mám ve vedení programu šest žen a pět mužů. Chci upozornit, že na této druhé úrovni není to zastoupení tak hrozné," řekl účastníkům kongresu.

Za důležité označili diskutující otázku tzv. ageismu (vyřazování starších lidí). Generální ředitelka vydavatelství Burda Praha Petra Fundová si myslí, že problém ageismu v médiích se dokonce zhoršuje. „Ženy, které moderují v televizích, vypadají jako panenky. Starší 35 let mají obtížné šance dostat se na obrazovku,“ poukázala. Fundová si všímá i finančního ohodnocení žen v médiích. „Čím víc se ženy v hierarchii organizaci dostanou, tím se nůžky mezi muži a ženami paradoxně rozevírají,“ zmínila.

Otevření tématu a předkládání ženských vzorů je pro vylepšení situace nezbytné, zaznělo dále v diskusi. Šéfredaktorka serveru My89.cz Lenka Tréglová, která má dlouholeté zkušenosti s prací v ženských titulech, považuje zveřejňování vzorů v podobě starších žen za správnou cestu. „Rehabilitace věku je záležitost celospolečenská, média v tom hrají určitou roli,“ uvedla.

Na otázku prosazování témat ve veřejném prostoru ze strany žen upozornila předsedkyně Kongresu žen Marcela Linková. Odchod Daniely Drtinové a Pavlíny KvapilovéČeské televize mohl vyvolat dojem, že chtějí-li ženy otevřít důležité téma ve veřejném prostoru, „dostanou přes prsty“. Při moderování televizních diskusí mohou také muži-respondenti vnímat některé otázky, které pokládají ženy, jako více nepříjemné, než kdyby je pokládali muži.

Podle názoru Petry Horákové, vedoucí speciálních redakcí Hospodářských novin, se ale situace přece jen zlepšuje. „Doba se začala posouvat dopředu, důležitá témata k ženské otázce přinášejí všichni v redakci,“ uvedla. Vydavatel Hospodářských novin, společnost Economia, si zadal hloubkový audit, ve kterém zjišťuje věkovou diverzitu zaměstnanců ve společnosti. „Doufám, že se výsledky bude vedení řídit,“ řekla.

Druhý ročník Kongresu žen probíhá po celou sobotu v Národním domě na pražských Vinohradech. Zaregistrovalo se na něj více než tisíc účastníků. V diskusních panelech vystupuje řada zástupců českých médií. Hlavním tématem je obraz žen a jejich postavení v médiích. Podle pořadatelek i hostů akce se v médiích k důležitým otázkám vyjadřují většinou muži, ženy komentují obvykle jen zdraví, sociální věci či rodinu. Objevují se tak v roli matek, obětí či svědkyň. Mívají podřadnější úlohy, jsou pasivní, mají nižší profesní zařazení a bývají spíš jen odbornicemi na domácnost.

-mav-