Ochota platit za zpravodajství na internetu spíš klesá

pondělí, 27. července 2015, 14:52 Internet & Mobil MediaGuru

Data z průzkumu naznačují, že postupem let se ochota uživatelů platit za obsah snižuje.

Přestože se ve společnosti stále více mluví o tématu zpoplatňování obsahu na internetu a přibývá mediálních provozovatelů, kteří se do zpoplatnění alespoň nějakého obsahu pouštějí, mezi českými online uživateli se ochota platit nezvyšuje. Naznačují to data ze studie Zpravodajství a zpravodajské weby, kterou v uplynulých letech realizovala agentura Nielsen Admosphere. Zajímali jsme se o to, nakolik se v průběhu posledních let změnil postoj internetové populace k placenému obsahu.

Srovnáním dat ze studií za poslední tři roky vyplývá, že v české internetové populaci mírně ubývá uživatelů, kteří si dokážou představit, že by si za obsah na internetu, nebo jeho část zaplatili. Zatímco v roce 2012 odpovědělo na tuto otázku kladně 33 % uživatelů, o dva roky později to bylo jen 23 %. Naopak se zvyšuje počet uživatelů, kteří nejsou ochotni platit za žádný zpravodajský obsah. Podle studie z roku 2014 jich bylo 74 %.

Zdroj: Stude Zpravodajství a zpravodajské weby 2014, 2013 a 2012, internetová populace 15+, Nielsen Admosphere
Zdroj: Studie Zpravodajství a zpravodajské weby 2014, 2013 a 2012, internetová populace 15+, Nielsen Admosphere

Zároveň data společnosti Nielsen Admosphere potvrzují, že čeští internetoví uživatelé by v případě zpoplatnění jejich oblíbeného serveru většinou volili přechod na jiný server, který nabízí obsah zdarma. I v tomto případě se procento uživatelů v internetové populaci zvyšuje. Zatímco v roce 2012 by v případě zpoplatnění reagovalo odchodem na jiný server 38 % uživatelů, v roce 2014 by se tak zachovalo už 51 % uživatelů. Adekvátně tomuto postoji se snižuje počet lidí, kteří by byli ochotni předplatné oblíbeného webu alespoň vyzkoušet.

Zdroj: Stude Zpravodajství a zpravodajské weby 2014, 2013 a 2012, internetová populace 15+, Nielsen Admosphere
Zdroj: Studie Zpravodajství a zpravodajské weby 2014, 2013 a 2012, internetová populace 15+, Nielsen Admosphere

Vzhledem k výše uvedené sílící diskusi v české společnosti o zvyšující se nutnosti tradičních provozovatelů monetizovat obsah na internetu může být zvyšující se negativní postoj českých uživatelů k placení na internetu překvapivý. Na druhou stranu se ale zřejmě potvrzuje, že uživatelé příliš nevidí rozdíly mezi jednotlivými zpravodajskými servery z hlediska obsahové nabídky a jsou si vědomi toho, že více méně srovnatelný obsah najdou i v jiných online médiích.

"Část lidí na zpravodajství přispívat ochotna je, ale je to poměrně malá skupina lidí se specifickými potřebami. Majorita k tomu ale nemá žádný důvod. Neochotu platit také možná do jisté míry zvyšuje ‚rozředění′ internetové populace, jež pozorujeme i v jiných výzkumech. Tím máme na mysli to, že chování a preference uživatelů internetu se začínají blížit obecné populaci, na rozdíl od minulosti, kdy internet zas tak běžný nebyl. Předpokládáme, že v příštích letech se bude tento trend nadále prosazovat," uvedla pro MediaGuru.cz Alena Ivánková, senior research manažerka společnosti Nielsen Admosphere.

-mav-