ČSFD.cz: Reklama nám roste každým rokem

středa, 19. srpna 2015, 11:03 Internet & Mobil Kateřina Straková

Pro růst reklamy děláme hodně, říká zakladatel filmového serveru ČSFD.cz Martin Pomothy.

Filmový web ČSFD.cz měl v červnu návštěvnost přes 1,6 milionů unikátů. Zvyšuje se jeho návštěvnost v čase?

Návštěvnost se pohybuje mezi 1,5 a 2 miliony uživatelů, závisí na sezóně a počasí. V červnu, když už je hezky, je uživatelů o něco méně. Celková návštěvnost se zvyšuje úměrně k počtu internetových uživatelů.

Jaký je poměr návštěvnosti z Česka a Slovenska?

Slováci tvoří přibližně poměr 18 %.

Neuvažujete také o doméně.sk?

Ne, slovenští uživatelé přijdou i na českou doménu. Samozřejmě máme ale domovskou stránku uzpůsobenou tomu, když jdete na náš web ze Slovenska, jsou tam slovenské premiéry, slovenský TV program i program kin. Přidávat slovenskou doménu nemá smysl, protože by nám tím o 17 % klesla celková čísla na doméně české.

Pozorujete ve vývoji návštěvnosti vliv zvyšující se penetrace chytrých zařízení?

Mobilní telefony nám prostřednictvím našich aplikací vzali z webu 20 až 25 milionů zobrazených stránek měsíčně. Není to úplně dobrá tendence, protože v aplikacích se nedá reklama monetizovat tak jako na webu. Na druhou stranu, bez aplikace bychom byli out of trend. Naštěstí máme měsíčně tolik page views, že to pro nás není takový problém. Stále jsme jako firma v zisku.

Co se týče struktury uživatelů ČSFD.cz, máte aktivní uživatele, kteří hodnotí a píší recenze, a pasivní, kteří na webu hodnocení filmů pouze vyhledávají. Jaké zastoupení v návštěvnosti mají ti pasivní uživatelé? A jak se vyvíjí počet aktivní báze?

Pasivní, tedy nepřihlášení uživatelé, představují 85 % page views, ten zbytek naši přihlášení uživatelé, kteří tvoří obsah. Nyní máme 400 tisíc registrovaných. Každý rok jejich počet vzroste o 100 až 150 tisíc, ale jejich bázi musíme pravidelně promazávat, protože se mezi nimi vždy zrodí tak 100 tisíc mrtvých účtů – uživatelů, kteří se tři roky nepřihlásili a ani předtím netvořili žádný obsah. Častým jevem jsou i tzv. multiúčty, kdy si někdo vytvoří například 50 účtů najednou, v každém ohodnotí stovky filmů a vzájemně si své recenze podporuje, aby získal dostatek bodů na naše předpremiérové projekce. Je to jedna z nepříjemností, se kterými se pereme, protože nám zkresluje statistiky.

Pro registrované uživatele připravujete filmové předpremiéry. Jakým způsobem se o ně ještě staráte?

Kromě filmových předpremiér pro ně organizujeme i takzvané Filmové víkendy ČSFD.cz. Naposledy to byly dvě noci v Turnově, kde jsme měli projekci šesti filmů, občerstvení, dobré pivo, tombolu. Bylo tam 1 500 lidí a super atmosféra.

Regulujete texty uživatelů, kteří jsou k sobě navzájem příliš agresivní?

Ve filmových recenzích žádnou agresivitu netolerujeme, chceme je udržet na úrovni. Ale máme na webu sekci diskusí, které už neregulujeme. Diskuse si tvoří sami diskutující, kteří si je pak sami spravují a pročišťují. Zbavili jsme se tím části odpovědnosti a získali čas, který můžeme využívat na smysluplnější věci.

Zaznamenal jste někdy ze strany distributorů, producentů či filmařů tlak, abyste například smazal příliš kritické texty?

Na jedné Letní filmové škole pustil nejmenovaný producent plnému kinosálu svůj nedodělaný film a potom se divil, že je u nás na film padesát hodnocení s výsledkem 40 %. S tím ale už potom nejde nic dělat. Pokud nechce získat na nedokončený film hodnocení, nemá to pouštět. No a potom jsou zde někteří čeští tvůrci, kteří si stěžují, že je naši uživatelé pomlouvají v diskusích ještě předtím, než jejich nové filmy přijdou do kin. Ale to jsou většinou lidi, kteří neumí točit filmy. Tlaky tedy občas jsou, ale většinou jen na rovině slušné žádosti, jestli bych s tím něco neudělal. Každopádně my si nechceme ve filmovém průmyslu dělat nepřátele, chceme být pozitivní, protože pozitivita se vrací zpět. Hodnocení filmů například odemykáme až po novinářské projekci nebo premiéře. Malým filmům, na jejichž propagaci nemá distributor peníze, zase pomáháme přes naše stránky. Ve chvíli, kdy jsou dobré a mají u nás vysoké hodnocení, přiláká to diváky do kin.

Pozorujete velké rozdíly v hodnocení například ve srovnání s globální filmovou databází IMDb?

Někdy je hodnocení podobné, někdy se liší. Odlišné hodnocení máme tak u třetiny filmů. Není překvapivé, že tomu je v prvé řadě u československých filmů, které se dostávají i do žebříčků. U cizí produkce to byl například případ filmu Rivalové, který se stal u nás filmem roku, na IMDb byl sice úspěšný, ale zdaleka ne tolik.

Hodnocení na ČSFD.cz do jisté míry ovlivňuje návštěvnost kin. Dá se i podle návštěv konkrétních filmů a jejich prokliků na trailery odhadnout, jak budou filmy v kině úspěšné?

K tomu se bohužel nemůžu vyjádřit, protože to spadá do našich plánů. S podobným typem dat chceme v budoucnu více pracovat.

Jaký film byl letos úspěšný, co se sledovanosti traileru týče?

50 Shades of Grey, to byl nejsledovanější trailer za první pololetí. Je to tematikou sexu, která stále táhne. Ale vysokou sledovanost měl také třeba trailer na film Ex Machina, chytré science-fiction o umělé inteligenci. Nicméně úspěšnost na našem webu v tomto případě úplně neodpovídala návštěvnosti kin. Jedním z důvodů bylo, že naši uživatelé jsou digitálně nadanější a intelektuálně rozvinutější než lidé, kteří chodí třeba na Kameňák.

Říkal jste, že jako firma jste v zisku. Na čem přesně vyděláváte?

Vyděláváme jen na reklamě. U nás roste reklama každým rokem. Děláme proto hodně. Staráme se o značku, aby byla viditelná, aby ji lidé měli rádi, aby klienti chtěli mít svůj banner na našem webu.

Jak značku podporujete?

Přes PR, prostřednictvím upozornění na ohodnocení na ČSFD.cz po filmech a potřeba je také být dobře viditelný v Google.

Co plánujete do budoucna? Máte v rozvoji ČSFD.cz nějaké limity?

Plány prozradit nemůžu, ale je fakt, že máme více nápadů na nové projekty, než kolik jsme s aktuálním programátorským týmem schopni zrealizovat. Stávající stav stačí na udržování aktuální podoby webu v nových technologiích a drobná rozšíření, ale nemůžeme udělat velké kroky najednou. Potřebujeme zkušené programátory, kteří umí současně PostgreSQL a Nette Framework, a ti se velmi těžce shání. A to i přesto, že jsme schopni je přeplatit, nabídnout jim příjemné pracovní podmínky, včetně možnosti dovolené v naší rekreační rezidenci v Americe.

V minulosti jste kromě ČSFD.cz provozoval také realitní weby a překladatelskou agenturu. Je tomu stále tak, nebo máte jiné podnikatelské aktivity?

Z realitních webů jsem už vystoupil, na trhu, kde naprosto dominují SReality, je velmi těžké prorazit s novým realitním webem. Nicméně jsem reality neopustil úplně. Vzhledem k tomu, že hodně pracuju ve virtuálním světě, baví mě si to kompenzovat něčím v tom skutečném. Občas teď děláme investice do starších bytů či domů, opravujeme je, dispozičně řešíme do současných trendů, a následně prodáváme se ziskem. A srdcovkou je pro mě taky naše překladatelská agentura Šupito.cz, která každým rokem roste.

Martin Pomothy, zakladatel a provozovatel ČSFD.CZ

Česko-slovenskou filmovou databázi založil v roce 2001. Od té doby web provozuje a je jedním z jeho předních filmových recenzentů. Pohyboval se v oblasti realitních webů, stále je majoritním spoluvlastníkem online překladatelské agentury Šupito.