Propagace nepovolených loterií je porušením zákona

úterý, 04. srpna 2015, 14:33 Reklama MediaGuru

Novelu podepsal prezident, médiím hrozí pokuty za šíření reklamy nepovolených loterií.

Propagace nepovolených loterií bude nově porušením zákona o regulaci reklamy, za které bude hrozit až pětimilionová pokuta. Vymahatelnější má být i zákaz anonymní volební reklamy. Změny přináší novela, kterou dnes podepsal prezident Miloš Zeman.

Zakázáno bude nově zadávání, zpracování i šíření propagace na nepovolené loterie. Šiřitelé reklamy si tak budou muset zjišťovat, jakou loterii by propagovali. Proti postihu za šíření reklamy na nepovolené loterie se stavěli mimo jiné zástupci Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR). Podle kritiků reklamu vkládají na internetové stránky jiné firmy, jimž se tato místa prodávají. Tvrdí proto, že provozovatelé portálů nemají šanci ovlivnit to, co se na jejich stránkách jako reklama objeví.

Proti možnosti postihu za šíření reklamy na nepovolené loterie vystupovali ve volebním výboru také České televize a televize Nova, protestovala i Asociace televizních organizací (ATO). Poukazovali na to, že prakticky nemají šanci zjistit, že jde zrovna o nepovolenou loterii. Zákaz anonymní reklamy "týkající se voleb po dobu volební kampaně" novela nahrazuje zákazem "šíření anonymního oznámení týkajícího se voleb v době od vyhlášení voleb do ukončení hlasování". Dosavadní ustanovení je totiž podle podle ministerstva průmyslu v praxi téměř nepoužitelné a nepostižitelné. Problém je právě v pojmu reklama, který se týká výhradně podnikatelské činnosti. Porušení bude nadále pokutováno až dvěma miliony korun. Novela zpřesňuje také omezení reklamy na provozování pohřební služby nebo krematoria. Zatímco nyní je zakázána v prostorách zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče, nově by nemohla být v jejich areálech. Za porušení bude také hrozit až dvou milionová pokuta ve správním řízení. Zákon ale umožňuje uložit v blokovém řízení až pětitisícovou pokutu. Předlohou bude rovněž z krajských živnostenských úřadů na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci převeden dozor nad reklamou na potraviny, která obsahuje výživová nebo zdravotní tvrzení, a nad reklamou na potraviny uvádějící v omyl. Novela nabude účinnosti dnem vyhlášení ve Sbírce zákonů.

Seznam provozovatelů s licencí Ministerstva financí je k dispozici zde.

-mav-