Baťa sází na glokální přístup, chce ale jednotnou image

čtvrtek, 03. září 2015, 15:06 České značky, Marketing MediaGuru

Značka Baťa se na každém trhu přizpůsobuje lokálnímu vkusu.

Původem česká značka Baťa dnes operuje na 90 trzích po celém světě, kde má celkem 5 700 obchodů. I přestože se jedná o globální značku, jen málokdo věří, že značka nepochází z jeho země. „Například v Chile jsou lidé překvapeni, když jim řeknete, že je Baťa původně z České republiky. Myslí si, že je to prostě chilská značka,“ uvedl na konferenci FashionTech Tiago Solca, brand builder společnosti Baťa, který v současné době působí v rámci nově vzniklého Brand teamu se sídlem Praze. Hlavním cílem oddělení je nastavení positioningu značky Baťa a rozvoj marketingové komunikace po celém světě.

Strategií firmy je glokální přístup – propojení celosvětového standardu s přihlédnutím k potřebám zákazníků na lokálních trzích. Právě tato synergie je podle Solcy alfou a omegou úspěchu firmy. „Kolekce Baťa není jednotná pro celý svět. Je glokální. Přizpůsobuje se vkusu zákazníků na jednotlivých kontinentech i v konkrétních zemích,“ řekl Solca. Jako příklad uvedl českou kolekci obuvi a kabelek, která je z velké části regionální, tedy evropská. Druhá část je lokální a je vytvořena na míru výhradně českému zákazníkovi. Vnímání značky se ale v jednotlivých zemích různí. Z tohoto důvodu chce značka svou image sjednotit.

Produktové portfolio značky Baťa je ovlivněno módními trendy. Z globálních analýz WGSN nebo Ars Sutoria si vybírá ty, které mají největší potenciál oslovit nejširší publikum. „Společnost Baťa identifikuje trendy a vybírá ty nejzásadnější, které pak adaptuje potřebám zákazníků na jednotlivých trzích,“ vysvětlil Solca. Část kolekce je přitom určena výhradně k vytváření image. Příkladem může být letošní trend zebrového vzoru, který značka převzala a adaptovala pro masový segment.

Totožnou strategii uplatňuje Baťa v marketingové komunikaci, kde na důležitosti pro vytváření image značky získávají sociální média a e‑commerce. Další důležitou složkou představuje pricing. „Snažíme se vyrábět boty dostupné pro kohokoliv. Chceme mít tu nejlepší cenu na trhu vzhledem k naší cílové skupině, což jsou především moderní rodiny,“ dodal Solca.

-stk-