iOS9: Blokovače reklam jsou nejstahovanější aplikace

pondělí, 28. září 2015, 11:30 Internet & Mobil, Reklama MediaGuru

Tvůrce úspěšného programu Peace jej ale z morálních důvodů vyřadil z nabídky App Store.

Ukazuje se, že částečné obavy reklamního průmyslu z příchodu operačního systému iOS9  pro iPhone a iPad měly reálný základ. Společnost Apple v něm totiž poprvé umožnila používat programy na blokování reklamy a krátce po vydání nového systému je zřejmé, že o ně mají uživatelé enormní zájem. Software určený k eliminaci reklamy se okamžitě dostal mezi tři z pěti nejstahovanějších placených aplikací v americkém App Store. V USA je přitom podle pracovníků v oboru reklamy používání tohoto typu programů přece jen o něco méně rozšířené než v Evropě. Šéf společnosti PubMatic Rajeev Goel podle serveru AdWeek odhaduje, že zatímco v Americe je takových uživatelů internetu deset procent, v Německu čtyřikrát tolik. Trojice aplikací blokující reklamu ve složení Peace, Crystal a Purify ale zaznamenala v obou zemích shodný úspěch, když se dostala do žebříčku pěti nejstahovanějších z App Store. „Peloton“ se však další týden rozpadl.

Náhlý obrat

Debaty a kontroverze spojené s blokovánín reklam přesto nakonec přinesly jeden konkrétní výsledek. Marco Arment, vývojář, který mimo jiné spoluzakládal platformu Tumblr, se rozhodl svůj program s názvem Peace i přes jeho velký úspěch stáhnout z nabídky App Store, kde byla na čele co do počtu stažení (následně ji tam vystřídal Crystal).

„Nečekal jsem to, ale z úspěchu, který Peace dosáhl, prostě nemám dobrý pocit,“ uvedl Arment na vysvětlenou svého kroku. „Programy na blokování reklam mají jeden podstatný háček: mnoha lidem v různých ohledech sice dost usnadňují život, dalším ale také škodí. Také těm, kteří si to nezaslouží,“ dodal.

Jeho aplikace tyto nuance „dobra a zla“ nedokázala rozlišovat. Všechna reklamní sdělení nemilosrdně odstraňovala. Arment píše o nutnosti rozhodovat ve stylu „vše, nebo nic“ i v otázkách, které prý vůbec nejsou černobílé. Na podtrhnutí morálního rozměru svého kroku také nabízí vrácení peněz všem lidem, kteří si jeho program stáhli.

V režii Applu

Odškodnění nakonec technicky zajistí Apple. Ten dosud vrátil peníze více než třinácti tisícovkám uživatelů. Každého vyšlo její stažení na tři dolary. Arment o zajištění procedury požádal samotný Apple, protože dle vlastních slov nepřišel na způsob, jak se vyplácení peněz zpět ujmout osobně. S firmou zatím nijak nejednal o tom, jestli má být program nadále funkční, nebo zcela zablokován Applem.

Kdo si chce užívat internet bez reklam, měl by si podle Armenta stáhnout programy Purify nebo Crystal. Jejich tvůrci se dosud k podobnému pokání neuchýlili, takže nelze čekat, že by odstraněním aplikace Peace došlo k nějaké radikální změně v oblibě a užívání tohoto typu softwaru.

Dřívější studie start-upu PageFair vyčíslila škody způsobené AdBlockem a jeho derivátů na 22 miliard dolarů ročně. Autoři zmínili, že dosud nebylo jejich používání příliš rozšířené na mobilních zařízeních. Upozornili však, že se to může začít měnit právě s příchodem iOS9.

Šéf společnosti PubMatic v souvislosti s popularitou programů Peace, Crystal a Purify uvádí, že hlad majitelů mobilních zařízení Applu po zbavení se reklamy souvisí také s technickými vlastnostmi těchto zařízení. Vymazání reklam totiž může částečně zrychlit zážitek z prohlížení webu a nezatěžovat tolik hardware výpočetními operacemi.

-jav-