Streaming roste, pro TV může být zdrojem monetizace

pondělí, 12. října 2015, 10:34 Internet & Mobil, TV MediaGuru

Zájem o video streaming se v Česku zvyšuje, může být příležitostí nejen pro TV vysílatele.

Obliba streamovaného videa se mezi českou populací zvyšuje. Podle dat výzkumu NetMonitor došlo v letošním srpnu na největších českých videoserverech k 130 milionů přehrání, zatímco v loňském srpnu to bylo 118 milionů přehrání. Nárůst zájmu streamovaného videa souvisí s proměnou chování uživatelů. „Největší výhodou streamovaného videa je možnost koncového uživatele obsah konzumovat kdekoliv mu to vyhovuje. Další zásadní výhodou je, že streaming lze provozovat jak v režimu live, tak i on-demand, tedy sledovat ze záznamu. Koncový uživatel si tedy může zároveň zvolit i čas, který mu ke sledování nejvíce vyhovuje a zároveň si vybírat pouze ty pasáže záznamu, které ho zajímají,“ uvedl v rozhovoru pro MediaGuru.cz produktový manažer Českých Radiokomunikací Jiří Tománek.

Rozvoj streamingu závisí v Česku na dalším rozšiřování přístupu k vysokorychlostnímu internetu. Velkou roli hraje podle Tománka také šíře dostupných služeb a kvalita video obsahu, kterou nabízejí. Ve srovnání se zahraničím se Česko vyznačuje neochotou uživatelů za obsah platit, proto nejúspěšnější služby jsou ty, které nabízejí obsah zdarma – buď zcela (tedy tzv. FreeVOD) nebo jako tzv. AVOD, tedy obsah zdarma za zhlédnutí reklamy. „V západních zemích je velmi úspěšný model SVOD, tedy neomezená konzumace obsahu, případně přístup k televizním kanálům, za měsíční poplatek. Tento obchodní model využívá například tuzemská služba Voyo,“ přibližuje Tománek. Dodává, že ve světě se nyní hodně skloňuje streaming ve 4K, nicméně reálná využitelnost vzhledem ke kvalitě připojení v Česku je zatím nízká.

Zpoplatňování služeb není zpravidla postaveno na využívání jednotlivých zařízení (tablet, smartphone, PC, TV). Většinou je definován určitý počet volných „slotů“, které si uživatel zaplní koncovými zařízeními podle své volby. „Obecně lze říci, že zařízení jako mobily a tablety jsou více využívány pro krátkometrážní obsah případně živé přenosy jako zpravodajství nebo sport, zatímco PC a TV pro celovečerní filmy a seriály. Především tablety s větší obrazovou plochou se čím dál více posouvají v konzumaci obsahu k dlouhohrajícímu obsahu,“ uvádí Jiří Tománek.

Streaming může být podle Tománka nástrojem k monetizaci obsahu a zároveň může provozovatelům pomoci k širší uživatelské bázi. Obsah je distribuován na zařízení, kde jsou uživatelé zvyklí ho konzumovat, a to navíc v čase, ve kterém ho konzumovat chtějí.

České Radiokomunikace registrují zájem o streaming jak z řad televizních vysílatelů, tak i z řad zákazníků, kteří již využívají nějaké řešení a hledají efektivnější provozování. Streaming ale může najít využití i ve státní správě či samosprávě. „Například města, která se rozhodla realizovat streaming z jednání svých zastupitelstev tímto krokem výrazně rozšířila informovanost občanů – jednání mohou sledovat z domova,“ dokládá Tománek.

-mav-

Foto: Photospin