Mobile Marketing: Mobilní web je dnes podmínkou

středa, 25. listopadu 2015, 13:00 Internet & Mobil, Marketing MediaGuru

Mobilní web je v dnešním světě ovládaném mobilními telefony nezbytností.

Penetrace chytrých zařízení v České republice dosáhla podle Media Projektu za období druhého a třetího čtvrtletí letošního roku více než 50 %. Dnes je tedy mobilní verze pro každý web podmínkou, nikoliv výsadou. I proto překvapí, že v České republice má mobilní web jen čtvrtina e-shopů, zaznělo na středeční konferenci Mobile Marketing.

„Přijde mi, že v Česku nám uniká podstata mobilního marketingu. Jako trh jsme za Evropou pozadu,“ řekl na konferenci Jiří Budínský, Head of Mobile společnosti E-commerce Holding. „Mobilní web by měl být automatický, už jen kvůli vyhledávání v Google. Také nestačí jen vytvořit aplikaci, je potřeba přemýšlet, k čemu nám bude.“

Mobilní web je nezbytností nejen k pohodlnému prohlížení stránek, ale i v souvislosti s postupně sílícím m-commerce. „Čím dál víc jsou uživatelé mobilních telefonů také ochotni zadat svou kreditní kartu a nakupovat,“ uvedl Dalibor Pulkert ze společnosti Etnetera. Nárůst bude i nadále pokračovat v souvislosti s novými možnostmi platit mobilním telefonem, například přes aplikace digitálních peněženek.

M-commerce se hodí k nákupu každodenních produktů, například jízdenek nebo potravin. „K mobilnímu webu a případně aplikaci je dobré propojit služby i se sociálními médii,“ myslí si Pulkert s tím, že se úplně nabízí například propojení služeb on-line nákupů potravin s food bloggery.

S mobilním telefonem je dnes už potřeba počítat od začátku přípravy komunikace. „Mobilní telefon by měly firmy vnímat jako součást mediamixu, už ve fázi přípravy mediaplánu,“ radí Martin Dolejš z O2.

Mobilní telefon do své kampaně zakomponovala například značka Samsung při prezentaci svého modelu Galaxy S6. „Nestandardní na této kampani bylo především cílení,“ popsal Zdeněk Pavlíček ze společnosti Samsung Electronics s tím, že oslovováni byli muži ve věku 20 až 45 let a ženy ve věku 30 až 50 let, kteří si v nedávné době vyhledávali v e-shopech nové modely smartphonů a využívají datové tarify i roaming. Klíčem k úspěchu je podle Pavlíčka schopnost vyhodnotit data ve správný čas, kromě geolokačních a sociodemografických dat je nutné umět pracovat i s predikcí spotřebitelského chování – tedy dokázat oslovit zákazníka, když se pohybuje v blízkosti prodejny, reagovat na jeho aktivitu, ale i počítat s možností, že nakoupí u konkurence. „Musíte být připraveni na celý marketingový dialog i s argumenty a médii, přes která komunikujete,“ dodal Pavlíček.

Vedle chytrých telefonů a tabletů zde pomalu roste i kategorie tzv. nositelných technologií neboli wearables. V České republice je zná 54 % populace, 4 % je dokonce i vlastní. Mezi oblíbená zařízení patří chytré hodinky a fitness náramky, přičemž oblíbenější jsou u mužů.

-stk-