Změny vlastnictví českých médií pokračovaly i letos

Media 2016
Rok 2015 přinesl na mediálním trhu další změny ve vlastnictví médií, ale i v jejich obsahu.

Předpovědi o pokračující změně vlastnické struktury českých médií se v letošním roce naplnily. Akvizici roku si sice investiční skupina Penta ponechala až na samotný závěr roku, na očekávaném odchodu posledního ze zahraničních vlastníků českých novin to ale nic nezměnilo. Odchodem pasovského vydavatelství Verlagsgruppe Passau se uzavřela fáze působnosti zahraničních vlastníků především z německy mluvících zemí, kteří českou novinovou scénu utvářeli v posledním čtvrtstoletí. Definitivně je teď vystřídaly místní podnikatelské skupiny s přesahem na slovenskou scénu, které si jednak rozdělily vliv v českých novinách a za druhé zintenzivnily propojení českých a slovenských médií.

Další z očekávaných transakcí je přitom za dveřmi a může představovat novou vlnu konsolidace v českých médiích. Společnost Czech News Center (CNC), která do médií vstoupila teprve před dvěma lety a patří už k „novým vlastníkům“, pravděpodobně převezme většinu aktivit stávajícího vydavatelství Mladá fronta. Pokud se nestane něco mimořádného, získá mj. do svého portfolia ekonomický deník E15 a zahájí koncentraci v rámci deníkového segmentu. Tím se počet vlastníků v českých novinách, který je dlouhodobě neměnný, sníží. Lze přitom očekávat, že podobně i ostatní z „nových vlastníků“ budou mít zájem konsolidovat aktiva na mediálním trhu nejen v rámci jednotlivých segmentů, ale i napříč celým trhem. Jednání o možném dalším skupování v českých médiích neustále probíhají a lze očekávat, že v průběhu roku 2016 se v tomto směru objeví nové informace.

Určitou neznámou ve stávajícím vývoji představuje vstup čínské společnosti CEFC, která si vedle různých podnikatelských odvětví v České republice vybrala na českém mediálním trhu aktivity skupiny Médea a Empresa Media Jaromíra Soukupa. V tuto chvíli drží menšinový podíl, jeho další navyšování ale nelze vyloučit.

Rok 2015 byl ale také rokem nových televizních kanálů. Po kratší odmlce se znovu rozhoupaly nejsilnější tuzemské televizní skupiny. Skupina Prima uvedla v posledních dvou měsících letošního roku dva nové bezplatné celoplošné kanály  – filmový Prima Max a s podporou společnosti Viacom komediální Prima Comedy Central. Konkurenční Nova se soustředí na monetizaci svého obsahu. V letošním roce rozšířila portfolio svých placených stanic o sportovní kanál a ve výsledku tak nabízí dva placené sportovní kanály. Navíc na začátku roku 2016 by měla uvést nový kanál zamýšlený jen pro slovenské diváky Nova International. Právě monetizace obsahu je jedním z motivů, které Novu ke spuštění takové stanice vedou. Rozrostla se také televizní skupina Barrandov, a to hned o tři kanály (Kino Barrandov, Barrandov Plus, Barrandov Muzika). Na rovině tematických terestrických kanálů odstartoval první bezplatný kanál zaměřený na jídlo a životní styl Mňam TV. V závěru roku ho alespoň v testovacím režimu doplnila televize určená pro chovatele domácích zvířat Mňau TV.

Za milník roku lze označit vstup společnosti O2 na televizní trh s vlastním sportovním kanálem O2 Sport. Díky investicím do vysílacích práv se nové sportovní stanici podařilo stáhnout zajímavé sportovní události – mj. práva na evropskou Ligu mistrů a na zápasy první volby tuzemské Synot ligy. To s sebou přineslo zcela novou zkušenost pro televizního diváka – skončilo období, kdy zajímavé přenosy byly k dispozici zdarma. Diváci si pomalu zvykají, že za cenný obsah je nutné zaplatit. Tento trend bude jistě sílit i v novém roce. Souvisí to jak s nutností pokrývat náklady na zajištění takového obsahu, tak s rostoucím zájmem o konzumaci videí na vyžádání (video-on-demand) – s možností sledovat obsah podle potřeb diváka.

Právě rozmach videoobsahu lze také označit za mediální téma roku 2015. V průběhu roku se do něj výrazněji pustili rozhodující hráči na mediálním trhu, kteří nepocházejí z televizního segmentu – Mafra, Economia a Czech News Center. Vedle klasické lineární televize, která stále představuje majoritu sledování televizního obsahu, se ale rychle rozvíjí i sledování videoobsahu na vyžádání. I to je důvodem, proč  v českém prostředí roste potřeba crossmediálního měření a proč se zájem mediálních výzkumníků obrací tímto směrem.

Vybrané události na mediálním trhu v roce 2015  

Penta koupila 100% podíl ve vydavatelství Vltava-Labe-Press. Získala tak největší tuzemské regionální noviny Deník a tiskárny Novotisk. Součástí akvizice je také společnost Astrosat, kterou ke konci roku získala stoprocentně (Květy, Vlasta, Story, TV magazín, TV mini aj.), a podíly v České distribuční, PNS a AdActive. Penta zároveň převzala vydavatelství Tablet Media (týdeník Dotyk aj.), které založil Michal Klíma. Vlastníkem vydavatelství se stala společnost Angaur, kterou Penta vlastní.

Část vydavatelství Mladá fronta, které patří Františku Savovovi, chce koupit firma Gloomar, která je spojena s Czech News Center podnikatelů Daniela Křetínského a Patrika Tkáče. Převzetím se začal zabývat antimonopolní úřad. Žádné smlouvy o prodeji ale zatím nebyly podepsány. Ekonomický deník E15 z vydavatelství Mladá fronta zároveň poprvé po osmi letech změnil logo a design.

Televizní skupina Nova zahájila vysílání svého druhého placeného sportovního kanálu Nova Sport 2. Zaměřuje se na basketbal, ragby, bojové sporty nebo šipky. Dostupný je v nabídce UPC, O2 TV a Voyo.cz. Bývalý Nova Sport se změnil na Nova Sport 1. Celkově jde o sedmý kanál skupiny Nova. Nova také ohlásila záměr spustit v roce 2016 na Slovensku kanál Nova International, který bude mezinárodní verzí české stanice TV Nova. Obdobně její sesterská televize Markíza ze skupiny CME zahájí na českém trhu vysílání kanálu Markíza International.

Dva nové kanály uvedla v závěru roku skupina Prima. V listopadu odstartoval převážně filmový kanál Prima Max a v prosinci ve spolupráci se společností Viacom komediální Prima Comedy Central. Zároveň vstoupila do společnosti, která provozuje portál na krátká videa You.bo. V rámci obsahové nabídky uvedla jednotný brand Top Star pro společenská témata a pokračuje v rozšiřování značky Fresh.

Přestěhování TV Óčko do sídla skupiny Mafra, spuštění nového video portálu Playtvak.cz (21. června) a uvedení bulvárního webu Expres.cz patřily k hlavním letošním milníkům skupiny Mafra. Vedle rozvoje online obsahu a videobsahu rozšiřovala digitální aktivity i pomocí akvizice. Koupila firmy AdInternet, která se specializuje na prodej nových domů a bytů přes internet, a společnost Acomware, která se specializuje na segment e-commerce a retail. Vlajkový server iDnes.cz spustil novou podobu své titulní strany. Deník Lidové noviny z portfolia Mafry přišel s novým ekonomickým magazínem Index LN.

Společnost Czech News Center (CNC) spustila na Blesk.cz projekt Blesk Zprávy 24hodin. Jeho dominantou je zpravodajská aplikace 24hodin.cz, zaměřená na výběr nejdůležitějších událostí dne. Blesk dále pokračuje v rozvoji internetové televize Blesk TV (např. uvedla obdobu pořadu Hovory z Lán). Na internetu částečně zpoplatnila obsah spjatý s vysíláním přenosů fotbalové Synot ligy (jeden zápas týdně). V první čtvrtině roku koupila společenský magazín OK!.

Economia uvedla novou podobu serveru Aktuálně.cz a zavedla Aktuálně.tv, video hub, který zastřešuje všechna videa společnosti. Součástí jsou jak videa internetové televize DVTV, tak i další nová pravidelně zveřejňovaná videa – včetně Petr Čtvrtníček TV. Od března začala Economia vydávat magazín s názvem Ego!. Vychází v rámci pátečního vydání Hospodářských novin. Nahradil magazíny Víkend a In magazín.

O2 odstartovala v srpnu vlastní sportovní kanál O2 Sport, přináší mj. vybraná utkání Synot ligy či fotbalové Ligy mistrů. Pro jeho provozování založila dceřinou společnost O2 TV. Televizní kanál je dostupný v O2 TV i v aplikaci O2TVGo.

Čínská investiční skupina CEFC China Energy Company Ltd se stala strategickým partnerem komunikační skupiny Médea Group a společnosti Empresa Media, pod kterou patří i TV Barrandov. CEFC získala v obou společnostech minoritní podíl. Jeho výše upřesněna nebyla.

Televize Barrandov spustila tři nové kanály. V dubnu začal vysílat filmový kanál Kino Barrandov, v květnu dětský a dokumentární Barrandov Plus a v září hudební stanice Barrandov Muzika. Jejím provozovatelem je stejnojmenná společnost, kterou vlastní Jaromír Soukup a slovenský producent Peter Nunéz.

Empresa Media uvedla první číslo měsíčníku Interview, zaměřeného výhradně na rozhovory. V druhé polovině roku zaměřila svoji pozornost na slovenský trh, kde v listopadu a v prosinci začala vydávat v lokální mutaci dva své tituly.

Seznam.cz představil novou podobu své domovské stránky. Testuje také doporučování článků ze serverů Super.cz či Novinky.cz dle zájmů čtenářů. Mapy.cz uvedly jízdní řády pro celou republiku.

Německá Motor Presse se rozhodla prodat svůj stoprocentní podíl ve vydavatelstvích Motor-Presse Bohemia a Motor-Presse Slovakia dlouholetému řediteli Milanu Bohatcovi. Motor Presse je tak už jen poskytovatelem licencí pro vydávání svých titulů v ČR a SR.

Magazín Newsweek vstoupil v rámci vydavatelských aktivit Media Rey SE na český trh s ambicí stát se předním zpravodajsko-publicistickým časopisem. Od listopadu je k dispozici ve volném prodeji za 59 Kč.

Burda Praha rozšířila tituly pod značkou Elle. Vedle měsíčníku Elle a čtvrtletníku Elle Decoration nově vychází i pánský Elle Man. V nové podobě se také představil měsíčník Marianne, který změnil své logo poprvé od svého vzniku. Opustil také slogan “Život začíná ve třiceti“.

Bauer Media pozměnila vedení společenských titulů na čele s Rytmem života. Změny se dotkly i motoristických magazínů vydavatelství. Ke konci roku také ukončila z ekonomických důvodů vydávání magazínu pro teenagery Bravo.

CE Media uvedla první kanál v bezplatném terestrickém vysílání zaměřený na jídlo a vaření Mňam TV. V polovině roku rozšířila jeho záběr i do lifestylu. CE Media do konce roku slíbila spustit v ostrém vysílání i další kanál, a to zaměřený na svět domácích zvířat Mňau TV.

Atmedia založila novou firmu Atmedia Česko, zrušila tím závislost na polské matce.

Free Czech Media zahájila internetový deník Svobodné fórum. Monitoruje činnost médií v návaznosti na politické a podnikatelské elity. Pro svoji činnost si vybral slogan: Českou společnost ticho neléčí. Šéfredaktorem je Pavel Šafr.

Mediální firma Jakuba Ungera Dead Line Media zahájila svoji činnost uvedením lifestylového magazínu My89.cz. Následovaly investigativní deník Neovlivní (vede S. Slonková), magazín o vlivných lidech CZLeader a portál regionálně zaměřených firemních informací RegioBiz.

Český rozhlas představil koncepci digitálního rádiového vysílání (DAB). Proti jeho zavedení se staví komerční vysílatelé. ČRo uvažuje v případě DAB o dalších stanicích (ČRo Sport Rock, rádio pro seniory či dopravní rádio). Financování přechodu na DAB navrhuje mj. řešit 5% zvýšením koncesionářského poplatku.

Generální ředitel Českého rozhlasu Peter Duhan k 3. listopadu rezignoval, a to ještě před zasedáním Rady Českého rozhlasu, která se měla zabývat jeho odvoláním. Ve sdělení novinářům připustil, že už nechtěl čelit tlaku některých členů Rady ČRo a Dozorčí komise.

Od listopadu vstoupila stanice ČRo Plus do vysílání VKV, vysílat čtyřiadvacet hodin denně, naladit si ji může téměř 60 procent obyvatel České republiky. Tematicky se věnuje oblastem politika, věda, byznys a společnost.

T-Mobile uvedl do komerčního provozu novou službu Mobilní televize. V nabídce jsou k dispozici dva tarify: základní a rozšířený.

UPC ČR uvedla interaktivní televizi Horizon, jejíž součástí je videotéka My Prime. Za měsíční poplatek 99 Kč nabízí neomezený přístup ke své nabídce. Obsah je možné sledovat na různých zařízeních (TV, PC, mobil, tablet).

Podnikatel a senátor Ivo Valenta vstoupil výrazněji do médií, když získal poloviční podíl ve společnosti Our Media, která provozuje server Parlamentní Listy. Spolumajitelem serveru nadále zůstává i Michal Voráček.

Rockaway Jakuba Havrlanta koupila za víc než 200 mil. eur (5,4 mld. Kč) druhý největší e-shop v Česku Mall.cz a srovnávač cen Heureka.cz. Obchod financují Daniel Křetínský, Patrik Tkáč a investiční společnost PPF Petra Kellnera. Jde o jednu z největších transakcí v maloobchodu v posledních letech.

Ledmultimedia, hlavní hráč na trhu digitálního out-of-home (DOOH), převzala od společnosti Screenet pět velkoplošných digitálních obrazovek.

Společnost Smart Connections ukončila vydávání české verze magazínu Bloomberg Businessweek.

Původně středočeské rádio Signál se ze středních Čech a Prahy za uplynulý rok rozšířilo do Českých Budějovic, do Plzně a do Karlových Varů. Od září vysílá i pro Brno a okolí.

České Radiokomunikace (ČRa) přišly s nabídkou aplikace pro HbbTV vysílaní v podobě HbbTV manageru. Nabízejí ji všem TV stanicím. Pilotní vysílání už běží na TV Óčko a TV Prima.

Mediální skupina Scandal Media Group (SMG) koupila od vydavatelství Economia domény Bleskově.cz a Pikant. cz. Pod značkou Scandal Media zahájila komunikační agentura S!360 Marka Wrighta a agentura pro programatický online prodej Programmatic Media.

Od října nabídla Digi Czech Republic novou podobu své satelitní televizní nabídky Digi TV. Ke změně došlo čtvrt roku poté, co firmu na jaře získala skupina Lama Energy.

Redakce publicistů po odchodu z měsíčníku Rock & Pop začala v druhé polovině července vydávat měsíčník Rock & All.

BigBoard Praha získala 60% podíl ve společnosti Qeep od majitelů Daniela Selichara a Pavla Rejchrta. Oba ale nadále zůstávají akcionáři firmy, každému z nich patří 20 %.

BigMedia se spojila s O2 a uvedly nový produkt pro plánování venkovní reklamy BigPlan. Využívá geolokačních dat a dat o zákaznících O2 a identifikuje konkrétní spotřebitele v blízkosti venkovních nosičů. Jednotlivým plochám se pak přiřazují imprese.

Vodafone se jako poslední z trojky mobilních operátorů pustil do mobilní televize. Nabízí ji ve spolupráci s alternativním poskytovatelem IPTV, společností sledovanitv. cz.

Óčko spustilo aplikaci na Twitteru ve svém hybridním vysílání. Jedná se o první pokus živého propojení sociálních sítí a televizní obrazovky.

-mav-

Zařazeno v rubrice: Internet & Mobil, Nenechte si ujít, Rádio, Tisk, TV

DISKUSE