CES: Stěžejním obsahem bude virtuální realita

sobota, 09. ledna 2016, 07:00 Internet & Mobil MediaGuru

Veletrh CES ukázal novinky ze světa augmentované a virtuální reality či chytré domácnosti.

Letošní CES přináší novinky především ze světa digitalizace zdraví, augmentované a virtuální reality (AR a VR), připojených automobilů, nositelné technologie a chytré domácnosti.

Podle názorů části vystavovatelů i novinářů CESu bude stěžejním obsahem blízké budoucnosti zejména virtuální a augmentovaná realita. Bude tomu opravdu tak? Revoluce v konzumaci obsahu měla údajně přijít už s příchodem 3D televizí. Dnes již však 3D televize nikoho nezajímají. Na místo nového trendu nastupují VR a AR gadgety – dostupné jak cenově, tak i mobilně. Možným problémem 3D technologie v TV byl předpoklad uživatele, konzumujícího obsah v obýváku. Jenže svět mladé generace se posunul do jakéhokoliv místa, pomocí mobilu dokáží konzumovat kdekoliv a kdykoliv. A s tím právě AR a VR počítá.

Současná zařízení jsou skladná či propojená přímo s mobilním telefonem uživatele, a tak odpadá potřeba „velké televize“ pro dokonalý prostorový zážitek. Výrobci Samsung, Oculus, HTC i Sony vsadili na právě tyto technologie a přichází mnoho dalších dravých start-upů, které si chtějí ukousnout z pomyslného multi-miliardového koláče.

Též poskytovatelé obsahu nyní přemýšlí, jak a jaký obsah do těchto zařízení dostat a jak jej monetizovat. Někteří pomýšlí na vlastní ekosystém (Samsung), jiné spolupracují s platformami typu Google a Amazon. Nokia představila profesionální zařízení OZO (s cenovkou 60 000 USD), které dokáže živě streamovat obsah, který zachytí jeho kamery. Oproti tomu společnost HumanEyes představila Vuze, 3D kameru pro masy, s cenovkou pod 1000 USD (a navíc i s nezbytným selfie stickem).

Digitalizované zdraví a chytrá domácnost

Digitalizace zdraví vstoupila do další fáze. Data jsou streamovaná do datových center, kde jsou vyhodnocována v reálném čase a svému uživateli dávají cennou zpětnou vazbu z vědomostního poolu. Firmy přináší na trh připojené sofistikované digitální teploměry či nalepovací pásky snímající teplotu a další údaje o životě novorozenců.

Chytrá domácnost zažívá revival (kdy loňský rok byl spíše slabším), a zabývá se i tím, jak z „hloupé“ domácnosti učinit chytrou. Například do klasických hlásičů požáru lze za necelých 40 dolarů koupit WiFi baterii, která umí informovat majitele o spuštění alarmu prostřednictvím smartphonu, případně umožní odpojit hlásič bez toho, aby lezl na židli. Též oznámí, kdy bude bez energie. Na „hloupé“ vypínače lze nainstalovat „chytré pacičky“, jejichž úkolem je jediné – pohnout vypínačem do správné polohy bez toho, abyste se museli zvednout, a to i bez výměny samotného vypínače. A to se jistě vyplatí!

Samsung znovu oprášil koncept připojené ledničky, do níž nainstaloval čtecí kamery a propojil ji s Amazonem pro snadné objednání chybějících produktů. Ohromný dotykový panel umístěný na ledničce vás informuje o obsahu, záruční době z obalů a spojí vás s obchodem. Zda už je nyní ta správná doma, ukáže čas. Třeba se u nás podobná věc chytí s roznáškovými službami typu Kolonial, Rohlik apod. Pro věk ekonomie sdílení je tu pak Bluetooth zámek, který můžete vzdáleně programovat tak, aby vpustil domů řemeslníky, souseda pro sekačku nebo známé přespat.

Paradoxně letošní CES nepřeje autonomním vozidlům, které byly v záři reflektorů minulý rok. Dnes se automobilky spíše přizpůsobují běžnému životu svých řidičů. Z Fordu tak můžete ovládat svůj dům či přiřadit a naladit oblíbené domácí stanice, včetně předplacených služeb typu Pandorra.

Letošní CES tak není jen pouhou přehlídkou budoucích technologií, ale i jejich aplikace zaměřenou na pohodlí a smysluplné ulehčení života spotřebitelů. Nicméně někteří tvůrci mají navíc i bujnou představivost – projekt Sensorwake budí pomocí čichových vjemů (bohužel vůně vajíček se slaninou chybí), další projekt PetChatz umožnuje vašemu psovi či kočce zavolat vám, kdykoli se mu po vás stýská a zároveň dispenzer obdaruje čtyřnohého přítele na dálku pamlskem. Jejich smysluplnost posuďte sami.

Autor textu: Jan Edlman, Head of Digital Innovation, OMD 

Jan Edlman