PNS nevylučuje vstup na knižní trh

pondělí, 18. ledna 2016, 15:00 Tisk MediaGuru

Letos se chce distributor tisku zaměřit hlavně na zlepšení prodeje titulů, chystá elektronizaci trafik.

Distribuční společnost PNS, dominantní hráč na trhu s distribucí tištěných periodik, nevylučuje vstup na knižní trh. Mohlo by se tak stát díky službě Baliczech, kterou PNS provozuje. V rozhovoru pro časopis Trafikant, který vyjde v tomto týdnu, to řekl generální ředitel PNS Petr Novák (na titulní fotografii). 

PNS nevnímá podle Petra Nováka Baliczech jen jako výdejní místo e-shopu. Jeho prostřednictvím chce PNS nabídnout produkty a služby, které zohlední potřeby jednotlivých trafik. „Jedním z prvních kroků pro rozšíření této služby může být vstup PNS na knižní trh,“ přiblížil Novák.

Hlavním záměrem PNS v letošním roce má být snaha zlepšit prodeje titulů. „Platí, že úkolem PNS je podporovat tisk, jak nejlépe dovede. Chceme tedy letos přispět ke zlepšení prodeje titulů, což bude mít přínos pro všechny. Tisk a jeho distribuce pro nás zůstává prioritou. Na druhou stranu, rok 2016 se bude od předchozích odlišovat tím, že trh poprvé – tedy prodejci, vydavatelé, zákazníci trafik a vlastně celá veřejnost, – začne vnímat proměnu trafik v místo nových zajímavých služeb. Uvidí, co vše lze na prodejním místě vyřešit,” shrnul plánované letošní novinky generální ředitel PNS.

Distribuční společnost podle jeho slov očekává, že prodané náklady časopisů v letošním roce zastaví pokles, snížení ale nadále předpokládá u denního tisku. „Předpokládáme, že u časopisů by se měla klesající křivka takřka zastavit, počítáme se zhruba půlprocentním až procentním snížením. V oblasti deníků očekáváme pokles mezi osmi až deseti procenty.”

PNS chce v letošním roce přinést do trafik nové produkty a služby a s tím i zákazníky. Připravuje proto elektronizaci trafik, která má být základním předpokladem pro to, aby se v nabídce mohly objevit nové služby. „Analyzujeme jednotlivá místa. Víme tak, jaká jsou vhodná pro první vlnu elektronizace. Prodejci se nemusejí obávat, že je do toho bude PNS nutit. Ty, pro které to může být zajímavé, oslovíme, a vysvětlíme jim vše ohledně technologie, podmínek a výhod, které jim elektronizace přinese. Také trafikantům pomůžeme v tom, aby je to finančně příliš nezatížilo,” popsal Novák představy PNS. Cílem je podle jeho slov pomoci prodejcům proměnit jejich prodejny v místa, kde si zákazníci vyřídí více věcí.

Snahou PNS je zároveň nabídnout vhodné doplňkové zboží v trafikách. „Jsme přesvědčeni, že aktivity spojené s tiskem a další činnosti, například doplňkový prodej či nové služby, nejsou výrazně rozdílné – můžou se doplňovat. Vždy tak budeme hledat byznys, který se k tisku hodí, a nebudeme trafiky zatěžovat tím, co do nich nepatří. Již brzy například chceme zlepšit nabídku doplňkového prodeje, který zatím nenaplnil představy prodejců, ani vedení PNS," řekl v rozhovoru Petr Novák.

-mav-

Publikováno se svolením časopisu Trafikant.