Red Bull: Naším produktem jsou i média

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Red Bull už nechce být jen energetickým nápojem, stejně tak se věnuje svým médiím.

To, že se značka Red Bull věnuje vedle produkce svého energetického nápoje i médiím, je už známá věc. Red Bull Media House byl založen už v roce 2007 a od té doby se systematicky věnuje tvorbě prémiového obsahu, natáčí filmy, fotí, v pěti jazykových mutacích vydává časopis The Red Bulletin a provozuje televizní kanál Servus TV, který zatím vysílá jen v německy mluvících zemích. „Red Bull už zdaleka nevyrábí pouze energetický drink, je producentem obsahu v jakékoliv podobě, ať už se jedná o fotografie, video, audio, nebo o celé příběhy,“ vysvětluje Lukáš Tomis z komunikace české pobočky společnosti Red Bull.

Od loňského roku však Red Bull veřejně ukazuje, jak svému mediálnímu byznysu věří. Poprvé se prezentuje nejen jako čistě výrobce energetického nápoje, ale jako globální mediální společnost. V současnosti jsou mediální aktivity stále ještě podporovány nápojovým byznysem. „Vizí však je, že se v budoucnu mediální byznys uživí sám,“ dodává Dominika Gadušová ze slovenského Red Bullu.

Na globální úrovni Red Bull Media House neprodukuje obsah jen pro vlastní kanály, ale nabízí jej i ostatním médiím. Jednak jde o tzv. volný obsah k editoriálnímu použití, jednak o obsah prémiový, za jehož využití se platí. Na prémiovém obsahu spolupracují světové produkce, jež točí pro HBO nebo National Geographic, a výsledkem je například film The Art of Flight, uvedený v roce 2011, nebo nově snímek The Fourth Phase, který bude mít letos premiéru na Red Bull TV.

Red Bull Media House v Česku a na Slovensku

Centrála mediálního domu Red Bullu sídlí v mateřském Salzburku, ale mediálně je činný téměř v každé zemi, kde má zastoupení se svými nápoji. Nejinak je tomu v České republice a na Slovensku, kde mediální tým čítá 15 lidí a vytváří zde obsah určený buď pro vlastní kanály a sociální sítě, či obsah nabízený dál. „Z každého eventu, který zde organizujeme, vznikne několik typů obsahu. Například z Red Bull Rapids, závodu s kreativními plavidly na vodním kanále v Liptovském Mikuláši, jsme vytvořili krátký klip, který se dostal na globální YouTube kanál Red Bullu. Další video ze závodů v longboard-crossu Red Bull Feel The Wheel, dosahuje na YouTube téměř 900 tisíc zhlédnutí,“ popisuje Dominika Gadušová. Chce-li nějaké médium získat z daného eventu exkluzivní obsah, musí si jej však zaplatit. „Tímto způsobem Česká televize vysílá už několik let Red Bull Air Race, kde létá náš pilot Martin Šonka,“ uvádí příklad Lukáš Tomis.

Součástí Red Bull Media House je rovněž obsahová databáze Red Bull Content Pool, v níž se například sdružují nejlepší fotografové pracující pro značku. Většina fotografií je volně k využití, některé nabízí od loňského podzimu i fotobanka Shutterstock. Z českých fotografů ve vydavatelství figuruje Vítek Ludvík, Dan Vojtěch, Jan Kasl a Lukáš Wagneter. Danu Vojtěchovi a Janu Kaslovi se loni podařilo zvítězit ve výběru Photo of the Month v rámci celého Red Bullu.

Martin Šonka - 2015, autor: Dan Vojtech/Red Bull Content Pool

Photo of the Month: Martin Šonka, autor: Dan Vojtěch/ Red Bull Content Pool

Jan Kasl a Tomáš Slavík, autor: Jan Kasl / Red Bull Content Pool

Photo of the Month: Tomáš Slavík , autor: Jan Kasl / Red Bull Content Pool

Fotografie Red Bull používá nejen v internetovém prostředí, ale i pro tištěný magazín The Red Bulletin, vydávaný v němčině, angličtině, francouzštině, španělštině a nově také v korejštině. Měsíčně značka vydá dva miliony výtisků, z nichž většina je distribuována čtenářům přímo, v Rakousku a ve Velké Británii je však možné si ho zakoupit i na stáncích. „Na našich trzích magazín, který zde distribuujeme v anglické verzi, představuje benefit pro naše fanoušky. O vstupu do širší distribuce zatím neuvažujeme,“ doplňuje Lukáš Tomis.

The Red Bulletin v německé a španělské verzi

The Red Bulletin v německé a španělské verzi

Veškerý produkovaný obsah Red Bullu přitom klade důraz na kvalitu, přičemž uvedení loga značky není podmínkou. „Máme mnoho ilustračních fotografií, kde není energetický nápoj nebo logo. Se značkou se fotografie spojují přirozeně, autenticitou, relevantností, zachycením příběhů našich atletů a opinion leaderů v kulturní oblasti,“ říká Dominika Gadušová.

Zásah i mimo klasickou cílovku

Vytvářený obsah dozajista pomáhá značce k budování image, je to ale zároveň i prostředek k diverzifikaci, monetizaci a v neposlední řadě k rozšíření zásahu. „Red Bull už dávno není jen pro ty, kteří si libují ve velkých fyzických výkonech. Chceme oslovit například i byznys komunitu, která jistě potřebuje dodávat energii během celého dne, protože Red Bull revitalizuje tělo a mysl,“ vysvětluje Lukáš Tomis. Pro rekreační sportovce jsou určeny sportovní eventy, například právě připravovaná Red Bull Horská smyčka v Abertamech nebo charitativní běh Wings for Life World Run.

Stejně tak se snaží Red Bull oslovovat jiné cílové skupiny ve fitness centrech nebo přes akce spíše kulturního charakteru. Letos by do České republiky a na Slovensko mělo dorazit turné představení Red Bull Flying Bach, které propojuje breakdance s hudbou J. S. Bacha. Navíc v létě se mobilní hudební stage Red Bull Tour Bus stane opět místem vystoupení několika předních českých a slovenských umělců a bude ho možné zažít na několika vybraných hudebních festivalech v obou zemích.

-stk-

Titulní foto: Red Bull – Culture, autor: Dan Vojtěch

Zařazeno v rubrice: Marketing

DISKUSE