Analýza: Jak média referovala o Čapím hnízdě?

newspapers
Kauza Čapí hnízdo rezonovala v médiích především v březnu, ukazuje analýza Newton Media.

Kauze Čapí hnízdo se v období prvního letošního čtvrtletí nejčastěji věnovaly Parlamentní listy.cz následované serverem Echo24.cz a zpravodajským kanálem ČT24. Z tištěných médií byl nejaktivnější deník Právo, z audiovizuálních komerčních médií televize Nova. Vyplývá to z analýzy publicity kauzy Čapí hnízdo, kterou exkluzivně pro MediaGuru.cz zpracovala společnost Newton Media.

Z analýzy dále vyplývá, že deníky skupiny Mafra (MF Dnes a Lidové noviny) napsaly dohromady méně článků, než kolik publikoval deník Právo. V průměru MF Dnes a Lidové noviny každý přinesly srovnatelné množství textů s deníkem Hospodářské noviny (Economia). Regionální deníky Deník (VLP) nabídly ve sledovaném období v absolutním počtu nejvíce článků z tištěných deníků, což je dáno velkým počtem regionálních mutací. Z regionálních Deníků se kauze nejvíce věnoval Benešovský deník, který uveřejnil srovnatelné množství článků jako deníky HN, LN či MF Dnes.

Z jednotlivých serverů byly nejaktivnější Novinky.cz, Deník.cz a Týden.cz. Veřejnoprávní Český rozhlas odvysílal o kauze nejvíce příspěvků na stanicích Radiožurnál a ČRo Plus. Televize Nova nabídla dvakrát více příspěvků (celkem 51) než konkurenční Prima (celkem 21).

Publicita kauzy Čapí hnízdo, 1.1.-28.3. 2016, TOP tituly, počet příspěvků

grafi1

Zdroj: Newton Media

Publicita kauzy Čapí hnízdo, tištěné týdeníky (1.1.-28.3. 2016)

graf3

Zdroj: Newton Media

Na sociálních médiích se k tématu Čapího hnízda objevilo celkem 25 344 příspěvků. V jednotlivých měsících byl jejich počet velmi nevyrovnaný. Srovnávat lze leden a únor, ke kterým se pojí 1383 komentářů, tedy přibližně pouhých 5,5 % všech zmínek. Naprostá většina postů se tak řadí k březnu, ve kterém Newton Media zaznamenala 23 961 příspěvků (94,5 %).

Nejvíce příspěvků k tématu se objevilo v různých diskuzích. Celkem 19 367 komentářů (76 %). Druhým nejvýznamnějším zdrojem byl Facebook, ke kterému se pojí 3 760 příspěvků (15 %). Na třetím místě je Twitter s 1 657 posty (6,5 %). Ve fórech pak bylo identifikováno 460 zmínek (2 %). Na zbylé zdroje tak zbývá jen přibližně 0,5 % příspěvků (100 komentářů).

Ačkoliv iDnes.cz nepatří počtem příspěvků k Čapímu hnízdu mezi TOP tituly, ukazuje se, že je právě tím médiem, jehož čtenáři a čtenářky jeví o téma enormní zájem. Články na iDnes.cz jsou ve srovnání s jinými portály suverénně nejdiskutovanější, obsahují více než polovinu všech komentářů v diskuzích (celkem 10 512). Na dalším místě jsou pak Novinky.cz, u nichž nalezneme další téměř třetinu příspěvků. Diskuze článků na portálech iDnes.cz a Novinky.cz tak zahrnují 85 % všech komentářů. Mezi významné zdroje s více než 500 příspěvky patří i web Lidovky.cz a také Parlamentní listy.cz. Parlamentní listy.cz jsou přitom vzhledem k tématu vůbec nejaktivnějším médiem, když k Čapímu hnízdu publikovaly celkem 267 příspěvků. Poměř množství komentářů a počtu publikovaných textů na jednotlivých portálech tak poukazuje i na skutečnost, že největší zájem o dané téma má i přes nízkou redakční publikační aktivitu právě čtenářské publikum iDnes.cz a naopak Parlamentní listy.cz svými příspěvky vzbuzují u svých čtenářů a čtenářek zájem minimální.

Počet příspěvků v diskuzích na internetu, 1.1.-28.3. 2016

graf2

 

Zdroj: Newton Media

-mav-

 

Zařazeno v rubrice: Tisk, Výzkumy

DISKUSE