Spotřebitel 2016: Čím dál víc investuje do svého zdraví

středa, 09. března 2016, 08:00 Marketing, Výzkum MediaGuru

Dnešní spotřebitel nerozhazuje peníze, připlatí si ale rád za své zdraví a usnadnění života.

Spotřebitel v roce 2016 si ještě stále pamatuje finanční krizi. Navíc se v souvislosti s probíhajícími válečnými konflikty a migrační vlnou necítí tak bezpečně jako dřív. I proto utrácí s rozumem a více se zajímá o své tělesné a duševní zdraví, uvádí ve své studii Euromonitor.

Lidé dnes žijí ve stresu – téměř polovina z nich (42 %) se cítí pod neustálým tlakem a 66 % hledá způsoby, jak si život co nejvíce zjednodušit. I to může být důvod, proč v top pěti nejprodávanějších knihách Amazonu loňského roku figurují tři tituly, které se nějakým způsobem pojí s duševní pohodou. Zájem roste ale obecně o vše, co zdraví napomáhá – aplikace, dovolené či jógu.

Zdraví je také oblast, do které současný spotřebitel neváhá investovat. Průměrná útrata celosvětově sice poroste o 4,4 %, spotřebitelé však s utrácením zůstávají obecně opatrní. I proto musí firmy hledat inovativní strategie, jak své zákazníky přesvědčit. Společnost Unilever například na rozvinutých trzích více podporuje své prémiové malé značky, jako je hořčice Maille, čaj T2 nebo zmrzlina Talenti.

Snaha usnadnit si život

Kromě investic do vlastního zdraví se snaží spotřebitelé usnadnit si život – hledají možnosti, jak neztrácet čas, což slibuje například rozvíjející se S-commerce, neboli obchod přes sociální sítě, a mobilní platby. Jen za loňský rok byly na 46 trzích světa provedeny transakce přes mobilní platformy v hodnotě 670 miliard dolarů, do pěti let se předpokládá, že jejich hodnota dosáhne dvou bilionů dolarů. Pro úspěch mobilních plateb je zásadní zabezpečení plateb a atraktivní nabídka mobilních peněženek, která může využívat potenciálu lokalizace a personalizace osobního telefonu.

Další krok k usnadnění života představuje chytrá domácnost, která na trhu už několik let je, nicméně větší zájem u spotřebitelů zatím nevyvolala. Podle Euromonitoru jsou lidé aktuální nabídkou chytrých spotřebičů spíše zmateni a nedostatečně edukováni.

Díky smartphonům se však mohou chytré ledničky, trouby či klimatizace celkem snadno implementovat do již existujícího internetového prostředí, ve kterém se spotřebitelé už umí pohybovat. Většímu rozvoji tohoto segmentu také nahrává fakt, že do něj začali investovat velcí hráči – LG, Samsung a v neposlední řadě i Google. Přesvědčovací sílu získají u spotřebitelů také ekologickým rozměrem a schopností šetřit energii.

Millenials udávají tón

Důležitou roli představuje ve skladbě dnešních spotřebitelů generace Millenials, lidí narozených v rozmezí 80. a 90. let, kteří v mnohém udávají trend. Více než polovina z nich věří, že výběrem značky se mohou podílet na změně a koupí produktu či služby si dotváří svůj společenský status. Nad volbou značky tedy nemálo přemýšlí.

Na kolik spotřebitelé věří, že svou volnou a aktivitou mohou změnit svět

Euromonitor

Pro Millenials sehrávají v rozhodování důležitou roli spotřebitelské recenze, televize a sociální sítě. I proto by značky měly více pracovat s potenciálem doporučování – usnadnit možnost doporučování na sociálních sítích různým zájmovým skupinám, či poskytovat za doporučení kamarádům slevy.

Celou studii Euromonitoru naleznete zde.

O letošních trendech pohledem TrendWatching.com si můžete přečíst v našem článku Trendy 2016: Spotřebitel chce být překvapován.

-stk-