Výhody ROPO efektu v retargetingu

Online Shopping
Jak konkrétně ovlivňují nové online reklamní řešení chování nakupujících offline?

Podle reportu PwC Retailers and the Age of Disruption, většina lidí nakupuje online kvůli nízkým cenám (56 %) a vyšší dostupnosti zboží (46 %). Klasické kamenné obchody umožňují zákazníkovi vidět, osahat si a vyzkoušet zboží. Nakupující se tak rozhodnou ke koupi, aby si mohli zboží ihned odnést (53%). Z tradičního úhlu pohledu jsou tedy offline a online marketingové aktivity dvě zcela odlišné cesty, jak oslovit potenciální zákazníky, což obnáší i použití odlišných technik a nástrojů.

V mnoha případech však mohou aktivity realizované v online světě ovlivnit také kupující v kamenných obchodech. E-shop se často chová jako katalog nabízených produktů a lidé si tak mohou nabídku prohlédnout nezávisle na tom, zda se nakonec rozhodnou nakoupit online anebo offline. Online reklamy pak přestavují klíčovou startovní čáru pro nákupní cestu zakončenou nákupem v kamenném obchodě. Chytrá strategie, která dokáže tuto skutečnost zohlednit, umožní využít potenciálu vašeho podnikání.

Řekněme, že si chcete koupit nový pár běžeckých bot. Je více než pravděpodobné, že předtím, než se rozhodnete pro konkrétní model, porozhlédnete se po dostupných možnostech nejprve online. A poté, na základě vašich osobních preferencí, se možná půjdete do sportovního obchodu přesvědčit, že vám boty sedí i “naostro”. A v momentě, kdy už jste v obchodě a cena je srovnatelná s tím, co jste zjistili online, provedete nákup s klidem tam. Běžnějším příkladem takovéhoto nákupního chování je koupě auta – většina lidí dnes porovnává cenu a další parametry jednotlivých modelů na internetu, ale bez zkušební jízdy se nerozhodnou ke koupi.

ROPO efekt (research online, purchase offline) aneb prozkoumej online, nakup offline, je dnes čím dál častěji využíván v e-commerce jako výkonná nákupní cesta. Studie výzkumné skupiny ibi a Univerzity v Regensburgu o multikanálové distribuci potvrdila tento trend vyzdvihující význam internetu pro nakupující. Studie ukázala, že více než 80 % nakupujících si před koupí nejprve zjišťuje informace o daném produktu na internetu. Podle reportu Deloitte a eBuy The omnichannel opportunity minimálně 34 % lidí hledá zboží na internetu, ale nákup dokončí v kamenném obchodě. Z těchto čísel vyplývá, že proces hledání na internetu ovlivňuje rozhodnutí o koupi produktu. Obchodníci využívají tento ROPO efekt v široké míře při výběru online kampaní a retargetingových nástrojů.

Tip 1. Cílem internetové reklamy není vždy jen online prodej, ale také budování značky, které ovlivňuje výsledky v offline režimu.

Reklamy vybízející k přímé akci mají brandingový efekt, ač obtížně měřitelný. Přestože je hlavním cílem reklamních prvků vtáhnout potenciální kupující do nákupního procesu, logo webu a další prvky značky budou mít vliv také na její vnímání a zapamatování si zákazníkem, který reklamu zhlédl. Toto “zakořenění” značky jako jedné z možností zákazníkovy volby je pro úspěch v onlinu i offlinu klíčové.

Tip 2. Použijte specifickou reklamu, která povzbudí k nákupu offline.

V momentě, kdy je průzkum produktu prováděn online, často dochází k tomu, že jsou potřebné informace nalezeny, avšak realizace nákupu se zřídkakdy odehraje od začátku do konce na obrazovce počítače. To platí pro mnoho e-shopů, jež prodávají dražší zboží, jako jsou například automobily, stavebniny, či větší nábytek.

Vhodnou strategií je pro tyto obchody použití online kanálu na zvýšení prodejů na pobočkách. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je nabídnout speciální kreativy zacílené na offline nákup. Ukažte svým zákazníkům zboží, které hledají, přesně tak, jak vypadá v regálech v obchodě. Nabídněte jim slevu nebo je odkažte na vašeho experta, který v obchodě rád poradí, třeba i s návrhem nábytkové sestavy.

Tip 3. Přidejte retargetingové technologie pamatující na kontext anebo zobrazte mapu nejbližší prodejny přímo v reklamě.

Potenciální kupující nemusí vědět, že v jeho okolí existuje obchod s vaším zbožím. Retargetingové nástroje pomohou oslovit uživatele lokalizovanou reklamou, která jej informuje o nejbližších prodejnách. Buďte o krok napřed a přidejte také slevový kód anebo speciální nabídku právě pro nákup v tomto obchodě.

Závěrem

Podle studie, kterou provedli Google a Görtz, zisky z prodeje od zákazníků využívající ROPO efekt jsou nepoměrně vyšší. Na každou korunu, kterou obchodník vydělá online, připadá 93 haléřů, které vydělá mimo internet. Na závěr stojí za to připomenout: Při uvažování o návratnosti investic do reklamy myslete na to, že vaše online aktivity mohou přinést ovoce nejen v e-shopu, ale také ovlivnit prodej v kamenných obchodech.

Autor článku: Vladimír Houba, regionální ředitel RTB House

Vladimír Houba

Infografika (kliknutím zvětšíte)

Infografika - ROPO efekt

Zdroj: RTB House

 

Zařazeno v rubrice: Internet & Mobil

DISKUSE