RTVS má dostat vyšší poplatek a uvést nový kanál

sobota, 16. dubna 2016, 12:30 Slovensko MediaGuru

Díky zvýšenému koncesionářskému poplatku by mohla slovenská RTVS uvést nový program.

Po 14 letech by se mohly navýšit příjmy slovenské veřejnoprávní stanice RTVS. Vyplývá to z programového prohlášení nové slovenské vlády. Naopak komerční rádia dostala negativní reakci od Rady pro vysílání, neuspěla s žádostí o výjimku kvůli hudebním kvótám. I to přinesl právě končící týden na slovenském mediálním trhu.

RTVS se může rozšířit o nový program

Slovenská vláda plánuje zvýšit koncesionářské poplatky pro Rozhlas a televizi Slovenska (RTVS). Chce tak údajně zabezpečit základní financování média veřejné služby. Vláda to uvedla ve svém programovém prohlášení. V souvislosti se zvýšením poplatků se také počítá s nárůstem programové nabídky včetně nového vysílacího okruhu. Mohla by jím být stanice zaměřená na sport, zpravodajství a případně i další obsah. Zvýšení poplatku má nastat po 14 letech, informoval server Živé.sk. Aktuální výše poplatku představuje 4,6 euro, platí ho každá domácnost s elektrickou přípojkou. Výsledná výše poplatku po jeho úpravě není zatím známa. Pokud by se zohledňovala inflace za posledních 14 let, dosáhla by výše poplatku až 7 euro.

RTVS

Joj je spokojená se startem Tehdy na západě

Televize Joj uvedla poprvé v sobotu 9. dubna svůj nový zábavní pořad Tehdy na západě (Vtedy na západe). První díl sledovalo podle informací televize 452 tisíc diváků starších 12 let při podílu 21 %. Pořad stojí na tvářích bavičů (Mišo Hudák, Marcel Forgáč, Ondrej Kandráč, Marián Čekovský, Sajfa) a jejich hostů, kteří vyprávějí životní příběhy.

Ve čtvrtečním prime-time Joj se nadále daří seriálu Naši, který je na jaře nejsledovanějším nezpravodajským pořadem televize. Naši drží pozici i v konkurenci reality show MasterChef Slovensko, kterou vysílá konkurenční Markíza. Podíl na sledovanosti v širší skupině 12+ představoval ve čtvrtek 14. dubna 20 %, v případě show MasterChef 18 % (zdroj: PMT).

Z pořadu Tehdy na západě, zdroj: TV Joj
Z pořadu Tehdy na západě, zdroj: TV Joj

Markíza dál zvyšuje sledovanost Tvoje tvář

Další díl pěvecké reality show Tvoje tvář má známý hlas (Tvoja tvár znie povedome), vysílaná v neděli 10. dubna, překonala dosavadní výsledky pořadu. Show v průměru sledovalo 771 tis. diváků starších 12 let. V komerční cílové skupině 12-54 se podíl pořadu dostal až na úroveň 45 %.

V pátečním prime-time je Markíza úspěšná s reality show Farma. Duel Farmy se v pátek 8. dubna stal nejsledovanějším nezpravodajským pořadem dne s podílem na sledovanosti v komerční skupině 12-54 ve výši 31 %.

Z pořadu Tvoja tvár znie povdemode, zdroj: TV Markíza
Z pořadu Tvoja tvár znie povdemode, zdroj: TV Markíza

Velká rádia nedostala výjimky na hudební kvóty

Většina nejposlouchanějších rozhlasových stanic na Slovensku nezískala výjimku z dodržování pravidla o minimálním podílu slovenských skladeb ve vysílání, které vstoupilo v platnost na začátku dubna. Rada pro vysílání a retransmisi zamítla kromě jiných i žádost Rádia Expres, které je jedničkou na trhu. Neuspěly ani Europa 2 a Fun rádio.

Soukromé rozhlasové stanice musejí pod hrozbou pokut vyčlenit na slovenskou hudbu minimálně 20 procent a od roku 2017 alespoň čtvrtinu z času odvysílaných písniček. Pro veřejnoprávní rozhlas byl stanoven ještě vyšší limit. Provozovatelé rádií také musejí alespoň pětinu z vymezeného času na slovenskou hudbu vyhradit produkci mladší pět let.

Radio Expres

Žádosti o výjimku podalo 16 rozhlasových stanic, polovině z nich licenční rada vyhověla v plné míře, další dvě stanice získaly výjimku z dodržování povinného podílu nové slovenské hudby ve vysílání. Výjimky budou platit pouze do konce letošního roku. Podle zákona je rada udělí pouze v případě, že dodržení kvót není možné s ohledem na zaměření rádií. Výjimku dostaly například stanice, které vysílají hlavně rockovou hudbu. Výčet rádií, která výjimku obdržela a která nikoli, najdete zde.

Limity platí na hlavní vysílací čas, a to od šesté hodiny ranní do půlnoci. Rádia tak nebudou moci obcházet zákon vysíláním slovenských skladeb v noci.

Vydavatel Pravdy uvedl magazín MiA

Portfolio vydavatelství Perex rozšířil nový ženský magazín MiA. Jde o magazínovou přílohu deníku Pravda. Magazín se zaměřuje na svět módy, krásy, zdraví, cestování, designu či domácnosti. Časopis poprvé vyšel ve středu 13. dubna, dále bude vycházet jako měsíčník.

MiA

-mav-