Čtenost časopisů: Silné značky drží své pozice
Většina lídrů magazínových kategorií obhájila své pozice, ukazují nová data výzkumu čtenosti.
Odhadovaná čtenost časopisů v období posledního čtvrtletí roku 2015 a prvního čtvrtletí roku 2016 představuje souhrnně 5,9 mil. čtenářů na vydání, což je v meziročním srovnání o necelá 3 % méně (-158 tisíc čtenářů). Nová data přináší výzkum čtenosti Media projekt.
Mezi nejčtenější časopisy patří magazíny společenské, pro ženy, životního stylu pro ženy a programové. K vůbec nejčtenějším titulům, které jsou v rámci výzkumu Media projekt řazeny mezi časopisy, se řadí: týdeníky 5plus2, Rytmus života, Nedělní Blesk, a dále TV max a Blesk pro ženy.
Přinášíme pohled na postavení čtenosti časopisů podle jednotlivých obsahových kategorií. Čtenost je uváděna na vydání v tisících osob.
V kategorii magazínů o bydlení je nadále nejsilnějším titulem Dům a zahrada (Astrosat Media). Z přehledu čtenosti vypadla dlouhodobá dvojka Chatař a Chalupář (Časopisy pro volný čas). Novou dvojkou je tak magazín Bydlení (Business Media CR), v top 5 si polepšily Marianne Bydlení (Burda Praha), Svět koupelen a Můj dům (oba Business Media CR).
Bydlení, bytová kultura | 4Q/15+1Q/2016 (tis. osob) | 3+4Q/2015 | 4Q/14+1Q/2015 | kvartální změna (%) | meziroční změna (%) |
Dům a zahrada | 118 | 120 | 107 | -1,7 | 10,3 |
Bydlení | 71 | 75 | 76 | -5,3 | -6,6 |
Marianne Bydlení | 69 | 64 | 66 | 7,8 | 4,5 |
Svět koupelen | 64 | 56 | 47 | 14,3 | 36,2 |
Můj dům | 63 | 51 | 54 | 23,5 | 16,7 |
Bydlení Stavby Reality | 52 | 40 | 37 | 30,0 | 40,5 |
Katka – Náš útulný byt | 51 | 52 | 47 | -1,9 | 8,5 |
Tina Bydlíme | 45 | 35 | 61 | 28,6 | -26,2 |
Moderní byt | 41 | 33 | 45 | 24,2 | -8,9 |
Svět kuchyní | 40 | 35 | 36 | 14,3 | 11,1 |
Magazín Pěkné bydlení | 39 | 34 | 30 | 14,7 | 30,0 |
Rodinný dům | 38 | 35 | 38 | 8,6 | 0,0 |
Na čele časopisů pro ženy si upevnil vedoucí pozici týdeník Blesk pro ženy (Czech News Center), který odskočil druhé Chvilce pro tebe (Bauer Media). Většina časopisů pro ženy meziročně zaznamenala pokles čtenosti – k výjimkám vedle vedoucího titulu patří magazíny pro rodiče Maminka a Betynka a také příběhový Napsáno životem.
Časopisy pro ženy | 4Q/15+1Q/2016 (tis. osob) | 3+4Q/2015 | 4Q/14+1Q/2015 | kvartální změna (%) | meziroční změna (%) |
Blesk pro ženy | 462 | 431 | 435 | 7,2 | 6,2 |
Chvilka pro tebe | 418 | 417 | 420 | 0,2 | -0,5 |
Vlasta | 206 | 208 | 232 | -1,0 | -11,2 |
Překvapení | 198 | 210 | 215 | -5,7 | -7,9 |
Tina | 197 | 198 | 222 | -0,5 | -11,3 |
Katka | 174 | 170 | 194 | 2,4 | -10,3 |
Napsáno životem | 145 | 144 | 141 | 0,7 | 2,8 |
Aha! pro ženy | 133 | na | na | na | na |
Maminka | 126 | 113 | 107 | 11,5 | 17,8 |
Claudia | 100 | 100 | 103 | 0,0 | -2,9 |
Betynka | 77 | 70 | 73 | 10,0 | 5,5 |
Čas na lásku | 62 | 55 | 68 | 12,7 | -8,8 |
Burda style | 52 | 55 | 61 | -5,5 | -14,8 |
Lídrem skupiny programových TV časopisů je nadále TV max (Bauer Media) před TV mini a TV Star (oba Astrosat Media). Vývoj v této kategorii je relativně neměnný, významněji si polepšil TV expres (Astrosat Media).
Časopisy programové | 4Q/15+1Q/2016 (tis. osob) | 3+4Q/2015 | 4Q/14+1Q/2015 | kvartální změna (%) | meziroční změna (%) |
TV max | 495 | 471 | 511 | 5,1 | -3,1 |
TV mini | 276 | 279 | 322 | -1,1 | -14,3 |
TV star | 169 | 164 | 159 | 3,0 | 6,3 |
Týdeník Televize | 147 | 147 | 171 | 0,0 | -14,0 |
TV expres | 113 | 87 | na | 29,9 | na |
TV revue | 79 | 78 | 89 | 1,3 | -11,2 |
TV Plus 14 | 60 | 66 | 77 | -9,1 | -22,1 |
Kategorie časopisů životního stylu pro muže čítá jen dva magazíny. Jasným lídrem je Maxim (Burda Praha), meziročně ale viditelně posílil Formen (Serafico investment, dříve MF).
Časopisy životního stylu pro muže | 4Q/15+1Q/2016 (tis. osob) | 3+4Q/2015 | 4Q/14+1Q/2015 | kvartální změna (%) | meziroční změna (%) |
Maxim | 178 | 163 | 203 | 9,2 | -12,3 |
Formen | 41 | 35 | 31 | 17,1 | 32,3 |
Většina časopisů v kategorii magazínů životního stylu pro ženy si ve čtenosti pohoršila. Na čele nadále zůstávají Žena a život (Bauer Media) a Svět ženy (Burda Praha). Proti trendu šel měsíčník Marie Claire (Burda Praha), který svoji čtenost meziročně vylepšil o 9 %, polepšily si i Instyle (Burda) a Kondice (Astrosat).
Časopisy životního stylu pro ženy | 4Q/15+1Q/2016 (tis. osob) | 3+4Q/2015 | 4Q/14+1Q/2015 | kvartální změna (%) | meziroční změna (%) |
Žena a život | 352 | 353 | 375 | -0,3 | -6,1 |
Svět ženy | 287 | 294 | 356 | -2,4 | -19,4 |
Marianne | 166 | 181 | 181 | -8,3 | -8,3 |
Glanc | 153 | 173 | 202 | -11,6 | -24,3 |
Elle | 149 | 157 | 146 | -5,1 | 2,1 |
Cosmopolitan | 111 | 133 | 125 | -16,5 | -11,2 |
Kreativ Praktická žena (dříve Praktická žena) | 111 | 120 | 109 | -7,5 | 1,8 |
Joy | 94 | 110 | 123 | -14,5 | -23,6 |
Dieta | 89 | 88 | 106 | 1,1 | -16,0 |
Moje psychologie | 88 | 96 | 102 | -8,3 | -13,7 |
Marie Claire | 62 | 61 | 57 | 1,6 | 8,8 |
Harper´s Bazaar | 48 | 54 | 49 | -11,1 | -2,0 |
InStyle | 46 | 43 | 45 | 7,0 | 2,2 |
Kondice | 41 | 36 | 40 | 13,9 | 2,5 |
OK! | 35 | na | na | na | na |
Vedení na čele ekonomických magazínů upevnil Forbes (Media Rey SE), který meziročně zvýšil čtenost o 8 %. Dařilo se také týdeníku Euro (Mladá fronta), jehož čtenost meziročně vzrostla o 15 %.
Ekonomické časopisy | 4Q/15+1Q/2016 (tis. osob) | 3+4Q/2015 | 4Q/14+1Q/2015 | kvartální změna (%) | meziroční změna (%) |
Forbes | 109 | 101 | 101 | 7,9 | 7,9 |
Ekonom | 60 | 64 | 63 | -6,3 | -4,8 |
Euro | 39 | 35 | 34 | 11,4 | 14,7 |
Lídr motoristického segmentu, týdeník Svět motorů (Czech News Center), dále roste. Svoji čtenost meziročně zvýšil o 25 % a dostal se na svoji nejvyšší čtenost od vzniku výzkumu Media projekt (!).
Motoristické časopisy | 4Q/15+1Q/2016 (tis. osob) | 3+4Q/2015 | 4Q/14+1Q/2015 | kvartální změna (%) | meziroční změna (%) |
Svět motorů | 218 | 196 | 175 | 11,2 | 24,6 |
Svět motorů Speciál | 157 | 146 | 151 | 7,5 | 4,0 |
Auto Tip | 123 | 114 | 135 | 7,9 | -8,9 |
Automobil | 78 | 74 | 69 | 5,4 | 13,0 |
Auto Tip Klassik | 54 | 49 | 46 | 10,2 | 17,4 |
Trucker | 34 | 27 | 30 | 25,9 | 13,3 |
Na čele společenských časopisů je nově Rytmus života (Bauer Media), který přeskočil Nedělní Blesk (Czech News Center). Čtenost nejsilnějších společenských časopisů ale v meziročním srovnání povětšinou stagnuje nebo mírně klesá.
Společenské časopisy | 4Q/15+1Q/2016 (tis. osob) | 3+4Q/2015 | 4Q/14+1Q/2015 | kvartální změna (%) | meziroční změna (%) |
Rytmus života | 598 | 571 | 594 | 4,7 | 0,7 |
Nedělní Blesk | 551 | 593 | 594 | -7,1 | -7,2 |
Epocha | 380 | 370 | 370 | 2,7 | 2,7 |
Sedmička | 340 | 329 | 343 | 3,3 | -0,9 |
Pestrý svět | 299 | 290 | 337 | 3,1 | -11,3 |
Nedělní Aha! | 151 | 171 | 156 | -11,7 | -3,2 |
Instinkt | 97 | 97 | 104 | 0,0 | -6,7 |
Story | 97 | 86 | 98 | 12,8 | -1,0 |
V kategorii celostátních zpravodajských týdeníků se nově objevuje Týdeník Květy (Astrosat Media), který sem byl přeřazen ze společenských časopisů poté, co prošel relaunchem. Meziročně si nejlépe vedl týdeník Respekt (Economia) s přírůstkem 9 % čtenářů. Většina týdeníků vykázala rostoucí čtenost, na čele nadále zůstává se stabilním meziročním výsledkem Reflex (Czech News Center). Ve srovnání s posledním měřeným kvartálem si nejvýrazněji polepšil týdeník Téma (Mafra).
Zpravodajské týdeníky – celostátní | 4Q/15+1Q/2016 (tis. osob) | 3+4Q/2015 | 4Q/14+1Q/2015 | kvartální změna (%) | meziroční změna (%) |
Reflex | 254 | 232 | 259 | 9,5 | -1,9 |
Týdeník Květy | 241 | 211 | 237 | 14,2 | 1,7 |
Respekt | 173 | 162 | 159 | 6,8 | 8,8 |
Týden | 146 | 149 | 141 | -2,0 | 3,5 |
Téma | 99 | 80 | na | 23,8 | na |
Magazín 100+1 (Extra Publishing) stojí v čele skupiny časopisů o vědě, technice a zajímavostech. Jeho výsledek je ve sledovaném období srovnatelný s výsledky z předešlých měření. Meziročně si polepšil Koktejl (Czech Press Group).
Časopisy o vědě, technice, zajímavostech a cestování | 4Q/15+1Q/2016 (tis. osob) | 3+4Q/2015 | 4Q/14+1Q/2015 | kvartální změna (%) | meziroční změna (%) |
100+1 | 260 | 265 | 261 | -1,9 | -0,4 |
National Geographic | 154 | 140 | 162 | 10,0 | -4,9 |
Živá historie | 114 | 123 | 121 | -7,3 | -5,8 |
Lidé a Země | 111 | 124 | 132 | -10,5 | -15,9 |
Koktejl | 80 | 72 | 77 | 11,1 | 3,9 |
Kategorii časopisů pro děti a mládež s přehledem ovládá tradiční magazín ABC (Czech News Center).
Časopisy pro děti a mládež | 4Q/15+1Q/2016 (tis. osob) | 3+4Q/2015 | 4Q/14+1Q/2015 | kvartální změna (%) | meziroční změna (%) |
ABC | 147 | 130 | 156 | 13,1 | -5,8 |
Top dívky | 59 | 66 | 68 | -10,6 | -13,2 |
Popcorn | 55 | 59 | 69 | -6,8 | -20,3 |
Magazíny o vaření vykazují lepší výsledky čtenosti. Na čele segmentu je situace v pořadí neměnná: k vedoucímu Blesk Vaše recepty (Czech News Center) se přibližuje Apetit (Burda Praha).
Časopisy - vaření | 4Q/15+1Q/2016 (tis. osob) | 3+4Q/2015 | 4Q/14+1Q/2015 | kvartální změna (%) | meziroční změna (%) |
Blesk Vaše recepty | 171 | 170 | 167 | 0,6 | 2,4 |
Apetit | 143 | 125 | 147 | 14,4 | -2,7 |
Chvilka v kuchyni | 102 | 103 | 97 | -1,0 | 5,2 |
F.O.O.D. | 95 | 81 | 79 | 17,3 | 20,3 |
Gurmet | 64 | 58 | 55 | 10,3 | 16,4 |
Mezi magazíny o informačních technologiích si první místo zajistil Computer (Serafico investment, dříve MF) před Chipem (Burda Praha), který meziročně poklesl o 22 %.
Časopisy - informační a komunikační technologie | 4Q/15+1Q/2016 (tis. osob) | 3+4Q/2015 | 4Q/14+1Q/2015 | kvartální změna (%) | meziroční změna (%) |
Computer | 71 | 68 | 70 | 4,4 | 1,4 |
Chip | 58 | 68 | 74 | -14,7 | -21,6 |
Počítač pro každého | 34 | 33 | 46 | 3,0 | -26,1 |
Extra PC | 30 | 30 | 39 | 0,0 | -23,1 |
Novinový týdeník 5plus2 (Mafra) je nejčtenějším titulem zdarma, jeho odhadovaná čtenost představuje 922 tisíc čtenářů na vydání.
Časopisy zdarma | 4Q/15+1Q/2016 (tis. osob) | 3+4Q/2015 | 4Q/14+1Q/201 | kvartální změna (%) | meziroční změna (%) |
5plus2 | 922 | 964 | 918 | -4,4 | 0,4 |
Čilichili | 198 | 162 | 200 | 22,2 | -1,0 |
Kraj Vysočina | 133 | 82 | 117 | 62,2 | 13,7 |
Zdroj dat: Media projekt, Unie vydavatelů, Median, Stem/Mark
-mav-