Facebook chce lépe cílit propagaci mobilních aplikací

čtvrtek, 21. července 2016, 07:30 Internet & Mobil, Reklama MediaGuru

Jen zlomek uživatelů používá mobilní aplikace měsíc od instalace. Pravě na ně zacílí nové reklamy.

Největší sociální síť světa chce zaměřit propagaci jednotlivých aplikací na uživatele, kteří je budou opravdu používat. Facebook v současnosti nabízí reklamní formát, tzv. app-install, který umožňuje rovnou nainstalovat ten který program. Jen instalace ale sama o sobě příliš neznamená. Jak upozorňuje produktový manažer firmy Jehan Damji, pouze malá část uživatelů přináší vývojářům a vydavatelům užitek i v dlouhodobé perspektivě. Ve skutečnosti podle Damjiho jen šest procent lidí stále používá program i měsíc poté, co si jej nainstalovali. „Znamená to tedy, že ne všechny instalace můžeme vnímat stejně,“ píše na firemním blogu

Facebook proto přidal hned 14 parametrů, pomocí nichž lze zacílení řečených „app-install“ reklam výrazně zlepšit. Zadavatelé si mohou vybrat, do jaké míry se zaměří na uživatele, kteří aplikace obvykle hojně využívají (například rádi a pravidelně hrají hry, hledají a rezervují letenky nebo nakupují.)

Tím však výčet možných interakcí, jež mohou mít zadavatelé „v hledáčku“, nekončí. Mezi sledované parametry patří například i sledování toho, zda uživatel udílí aplikacím hodnocení, aktivně je vyhledává nebo vydatně konzumuje online obsah. Veškeré cílení má být založeno na předešlém chování uživatele a obecnějších trendech spojených s jeho sociodemografickou skupinou. Zadavatelé se tak mohou rozhodnout podle svých potřeb, jaká cílová skupina je pro ně nejlukrativnější. Za přesnější cílení si pochopitelně o něco připlatí. Server Adweek vidí v novince i plus pro uživatele: ti nakonec mohou vídat reklamy na aplikace, jež jim mohou být skutečně k užitku i zábavě.

Facebook také plánuje řečené „app-install“ bannery více zapojit do svých standardních reklamních formátů. Stanou se tedy součástí  mimo jiné i multimediálních a interaktivních reklam typu canvas. Tento formát se přímo nabízí, protože mimo jiné dovoluje vedle sebe umístit a prohlížet si hned několik obrázků vedle sebe. Uživatel si tak může o programu udělat lepší obrázek. Doslova.

Na potenciálně zajímavé aplikace nově začnou na Facebooku upozorňovat také standardní dynamické (kontextové) reklamy. Kdo tedy často čte články o autech či si je vyhledává, mohla by ho například zajímat závodní hra – rozhodně o něco více než lidi, jejichž hlavním koníčkem je vaření.

Jak připomíná server Recode, reklamy na aplikace tvoří již teď významnou součást celkových ročních reklamních příjmů Facebooku. Podíl se pohybuje mezi deseti až dvaceti procenty. Bez potřebných novinek by ale firma mohla mít v budoucnu problémy tento poměr dál navyšovat, respektive alespoň udržet. Mnoho lidí se totiž aplikací de facto přesytilo, respektive žádné další – s výjimkou Snapchatu a  Uberu – nepotřebují, respektive nestahují. Recode totiž odkazuje na studii společnosti Nomura, podle níž 15 největších vydavatelů zaznamenalo v USA pětinový meziroční pokles počtu stažených aplikací. Mimo území Spojených států nicméně počty stažení mírně vzrostly, konkrétně o tři procenta. Přesto období masivního rozmachu mobilních aplikací podle všeho končí a tím, jak se uživatelé stávají čím dál vybíravější, musí na ně zadavatelé reklamy mnohem lépe cílit.

-jav-