Nastupuje generace alfa a s ní interakce nových rozměrů

úterý, 19. července 2016, 14:00 Marketing MediaGuru

Generace těch nejmladších, narozených v době dotykových obrazovek, bude vyžadovat interakci.

Není tomu tak dávno, kdy se začalo mluvit o generaci alfa, o dětech narozených po roce 2010, tedy v době, kdy byl na trh uveden první iPad, světlo světa spatřil poprvé Instagram a „aplikace“ se stala slovem roku. Pro děti, které jsou stejně jako předchozí generace Z, digitálními domorodci, jsou technologie neustále připojené k internetu přirozenou součástí jejich života. I z tohoto důvodu nepřekvapí situace, kdy batole přejíždí prsty po televizní obrazovce, či dokonce po stránkách časopisu v domnění, že se jedná o dotykové obrazovky.

Co lze očekávat u generace alfa?

S označením „generace alfa“ přišel poprvé Mark McCrindle, podle něhož je potřeba se na nastupující generaci patřičně připravit. Každý týden se totiž narodí 2,5 milionů alfa dětí a do roku 2025, kdy by měla nastoupit další „marketingová“ generace, by jich tak mělo být až dvě miliardy. Letos poprvé nastoupí alfa děti do školy a podle McCrindleho to bude formálně nejvzdělanější, technologicky nejvybavenější a z globálního hlediska nejbohatší generace v lidské historii.

Generace alfa vyrůstá a bude vyrůstat obklopena obrazovkami mobilních telefonů, tabletů, ale i nastupujících brýlí virtuální reality. Multiscreening je pro ně normou a i z tohoto důvodu je také spolu se svými staršími vrstevníky nazývána „screenagery“, kteří tak nahrazují teenagery 90. let minulého století. S ohledem na současné trendy se dá předpokládat, že budou více využívat mobilní telefony než laptopy. Mobilní web je proto firmy naprostou nezbytností, aplikace musí být uživatelsky jednoduché, vizuálně přehledné a uzpůsobené uživatelským potřebám.

Více o generaci Z se můžete dočíst zde a zde

Sociální média budou pro alfa děti druhou přirozeností, nakupovat budou primárně online a v životě budou mít mnohem méně lidského kontaktu než předchozí generace. Podle psychologického výzkumu Michinganské univerzity to s sebou paradoxně přinese i velmi silný pocit sociální izolace. To nicméně představuje příležitost pro služby a produkty nabízející vylepšování komunikačních „soft skills“.

U dětí generace alfa, které se rodí obecně starším rodičům, se rovněž očekává, že budou mít vysoké nároky, a to mnohem vyšší, než jsme tomu byli doposud zvyklí. Pokud nedostanou to, co chtějí, půjdou jednoduše jinam.

Na alfa děti jedině interakcí

Efektivní komunikace k alfa dětem se neobejde bez interakce a podle marketingových odborníků, to bude interakce nových rozměrů. Už nyní je jasné, že značky budou muset pracovat s všudypřítomnou konektivitou i nastupujícím trendem virtuální či rozšířené reality.

Jak ukazuje server Warc, klíčové je v rámci etických standardů už dnes umět děti zapojit. Obsah, který hraje zásadní roli, je nutné distribuovat prostřednictvím uceleného komunikačního ekosystému. „Současné děti vnímají okolní svět přes velké množství touchpointů, což by měla každá kampaň zohlednit,“ píše ve svém článku How to Market Effectively to Children Sam Clough.

Příklad úspěšného marketingového přístupu představuje film Ledové království (Frozen), který děti nejen sledují, ale chtějí s motivem jeho animovaných postaviček i hračky, hry, knížky, a dokonce i jogurty. Zajímavé interakce dokázala dosáhnout také hračkářská firma Hasbro přes svůj portál My Little Pony Friendship Club, kde mohou děti v bezpečném prostředí a se svolením rodičů hrát různé druhy her a získávat za své aktivity body.

-stk-