Nová grafika Eura si hraje i s online prvky

úterý, 05. července 2016, 09:30 Tisk MediaGuru

Redesign týdeníku Euro chce vystihnout rychlost i dynamičnost současných médií.

Od pondělí 6. června vychází týdeník Euro v nové grafické podobě. Autorsky jsou pod ní podepsáni čtyři mladí designéři ze dvou kreativních studií – Parallel Practice a Mütanta –, sídlící shodou okolností na stejné adrese v Praze na Letné. Redesign časopisu, který přišel po pěti letech, se na rozdíl od své předchozí konzervativní verze nebál experimentů. Jeho cílem je nabourat zažité grafické zvyklosti a podtrhnout dynamičnost současných médií.

Redesignem chce Euro rozšířit svoji čtenářskou komunitu také o mladší čtenáře. „Při tvorbě nového designu jsme se řídili jednoduchým briefem ,ulítněte se‘,“ popisuje Richard Rozhoň ze studia Mütanta s tím, že se však finální podoba designu postupně ustaluje.

Pro novou podobu se designéři inspirovali mimo jiné portugalským deníkem iinformação, honosící se oceněním noviny s nejlepším designem na světě. Zdrojem inspirace bylo také online prostředí, z něhož byly určité prvky přeneseny do tištěné reality.

Inspirací pro nový design časopisu Euro byl portugalský deník i.
Inspirací pro nový design časopisu Euro byl portugalský deník i.

Přenos online prvků lze v novém Euru pozorovat v záhlaví, které je věnováno navigačnímu systému tvořeného tagy. „Vycházeli jsme z toho, že redakce časopisu nechce úplně ctít konvenční pojetí rubrik. Proto jsme zvolili tvarosloví tagů, bílé písmo na černém zaobleném pozadí, které se mění podle obsahu,“ vysvětluje Michal Landa ze studia Parallel Practice.

Stěžejní grafika časopisu staví na třísloupcovém layoutu jakožto rigidním základu, který však mají neustále nabourávat infografiky, fotografie a ilustrace. „Chtěli jsme navrhnout novou podobu maximálně stroze, aby časopis i bez použití výrazných obrazových elementů vypadal dobře, a přitom nahrával možnostem se úplně odvázat. Vše záleží na tom, co budou chtít ti, co jej každý týden tvoří,“ dodává Landa.

Euro_3
V záhlaví používá nová grafika časopisu Euro tagy, známé z online prostředí.
Euro_2
Základní třísloupcový layout je v časopise neustále nabourován fotografiemi, ilustracemi či infografikami.
Euro_1
Ilustrace autorů připravila Maria Makeeva.

Spolu s tím byly vytvořeny i základní pravidla pro práci s fotografiemi a infografikami. „Fotografiemi chceme navodit pocit, že je časopis vytvářen dynamicky. Proto by měly používat snapshotový styl, kombinující tvrdé světlo, ostrý stín a silný blesk, díky kterému časopis vypadá rychle a dynamicky,“ přibližuje designér studia Parallel Practice Jan Brož. Infografiky mohou využívat speciální mapy – od světa až na úroveň českých okresů – a speciální skripty pro oblévání textu.

Euro_foto
Fotografie využívají snapshotový styl; tvrdé světlo, ostrý stín a silný blesk.

Obě dvě studia se podílela i na podobě aktuální kampaně časopisu, která je k vidění ve venkovním prostoru. Nyní ve spolupráci s Martinem Kohoutem připravuje ještě sérii nových znělek pro Euro TV.

Na grafické podobě časopisu Euro se podílel Jaromír Skácel a Richard Rozhoň ze studia Mütanta a Michal Landa a Jan Brož ze studia Parallel Practice, které bodovalo na letošním Bienale Brno. Pod ilustracemi autorů je podepsána Maria Makeeva.

-stk-