Pokémon Go by mohl být příležitostí pro retail

středa, 13. července 2016, 07:00 Internet & Mobil, Marketing MediaGuru

Herní hit letošního léta Pokémon Go v budoucnu slibuje možnosti sponzoringu lokalit.

Pokémon Go se už nyní může zařadit do pomyslné síně slávy virálního marketingu. Takřka bez marketingové podpory se z hry oživující animovaný fenomén 90. let stal hit letošního léta, který se dostal na první místo žebříčku nejstahovanějších aplikací v iTunes i v Google Play. Do čela se probojoval také ve srovnání podle času stráveného denně v jednotlivých aplikacích, kde předběhl dokonce i WhatsApp, Instagram nebo Snapchat. Hra, využívající možnosti geolokace, kamery zabudované v mobilních telefonech a rozšířené reality, lidi letos prostě chytla.

Obrovský skok pro rozšířenou realitu

Není proto divu, že se po ulicích, v parcích, v kavárnách nyní prohánějí s mobilem v ruce a snaží se v tzv. Pokestops chytit jednu z více než 150 příšerek pokémon, s nimiž následně bojují se spoluhráči. Podle The New York Times nástup Pokémon Go představuje přesně ten moment, kdy si nová technologie – v tomto případě rozšířená realita – razí cestu z niche kultury do mainstreamu.

Aplikace Pokémon Go byla spuštěna minulý týden v USA, Austrálii a na Novém Zélandu, stáhnout ji ale lze i v České republice. Stažení samotné je zdarma, ale stejně jako jiné herní hry i ona pracuje se systémem in-app purchases, tedy s možnostmi dokupování si různých prostředků napomáhajících k vítězství. A už nyní se aplikace vyplácí. „Zpeněžuje se zatím více, než jsme očekávali. Jak hráči budují své inventáře pokémonů, utrácejí za jejich přechovávání, trénování nebo souboje,“ cituje agentura Reuters analytickou firmu Macquarie Securities.

Nebývalý úspěch také pomohl akciím firmy Nintendo, která spolu s herním start-upem Niantic a společností Pokémon Company za aplikací stojí. Tržní hodnota japonského výrobce herních konzolí a her za dva dny vzrostla o více než třetinu, o 7,5 miliardy dolarů, a už teď je jasné, že sázka na mobilní hry se vyplatila.

Úspěch založený na nostalgii a sociálním WOM

Rychlý nástup Pokémon Go je o to zajímavější, že mu předcházela jen minimální marketingová podpora. Nová hra zajisté těží ze své známosti z 90. let, kdy byla populární ať už na herních konzolích Game Boy, či v podobě animovaného seriálu. Jak popisuje AdAge, na podzim loňského roku uveřejnila společnost Pokémon Company na svých stránkách první trailer, následovaly tweety a retweety a video uveřejněné na YouTube. Podle všeho neproběhla ani výrazná podpora v rámci aplikačního prostředí, natož televizní kampaň. V červnu přiblížila společnost Nintendo na konferenci E3 detaily ohledně ceny speciálního náramku Pokémon Go Plus. Za úspěchem tedy stojí především sociální word-of-mouth.

Z marketingového pohledu se nabízí využít zejména potenciálu tzv. Pokestops, jak učinila například restaurace na tweetu níže.

Od toho už je jen krok k nabídce sponzorovaných lokalit, kterou by mohly využít fastfoody, kavárny, restaurace a další retaileři k přilákání zákazníků. Jak uvedl šéf herního start-upu Niantic John Hank, podobné možnosti sponzoringu budou oznámeny v budoucnu.

-stk-