Spotify dosáhl v Česku na milion uživatelů

středa, 13. července 2016, 14:30 Internet & Mobil, Reklama MediaGuru

Čeští uživatelé tráví s hudební službou Spotify v průměru 140 minut denně.

V rámci tzv. free-tieru, neboli volně přístupné verze, registruje v Česku hudební služba Spotify jeden milion uživatelů. Výsledek se nevztahuje na uživatele využívající placenou službu Spotify Premium. „Bez nadsázky se dá říct, že spektrum uživatelů jde napříč všemi věkovými skupinami s mírnou dominancí uživatelů ve věku 18-24 let. Všichni uživatelé do 30 let pak tvoří téměř dvě třetiny z celkového počtu, poměr muži vs. ženy je téměř rovnoměrný,“ uvedl pro MediaGuru.cz country manager společnosti Httpool Radek Vašíček. Httpool je reklamním zástupcem Spotify na českém trhu.

Největší počet uživatelů Spotify je s velkým odstupem z Prahy (60 %), přičemž pražští uživatelé v průměru denně prostreamují 800 tisíc písniček. Patnáct procent uživatelů je z Brna. Nejoblíbenějším žánrem je pop, taneční a elektronická hudba. U mužů se na pomyslný bronz dostává český rock.

Napříč všemi platformami stráví čeští uživatelé denně v průměru 140 minut, z toho víc než hodinu denně poslouchají přes smartphone. Pro uživatele do 18 let představují mobilní zařízení primární způsob používání Spotify, zatímco u starších skupin stále ještě vede desktop. Výrazný rozdíl ve způsobech používání je mezi oběma pohlavími, kde muži stále výrazně preferují desktop před mobilními zařízeními, zatímco ženy až o 60 % více využívají mobilní verze Spotify. Smartphony dominují v ranních hodinách mezi 6:00 – 8:00, kdy je poté střídá desktop a zůstává hlavním přístupovým bodem po zbytek dne.

Spotify nabízí inzerentům několik interaktivních formátů a produktů, počínaje displejovými formáty přes audio reklamu až k nativním video formátům. Jsou přizpůsobeny jednotlivým typům zařízení a uživatelským zvyklostem, od desktopů přes smartphony a tablety až k uživatelům Spotify na herních konzolích PlayStation 3/4. „Míry prokliků jsou dlouhodobě výrazně vyšší, než je standard u ostatních online médií, což je dáno i skutečností, že všechny formáty bez rozdílu jsou stoprocentně viditelné a exkluzivní, protože se v momentě zobrazení nedělí o pozornost s další reklamou,“ popisuje Radek Vašíček.

Značky mohou v případě alokování většího rozpočtu využít i možností podpory svých kampaní formou brandovaného playlistu, vlastní microsite v prostředí Spotify, či využití voucherů na službu Spotify Premium jako motivační prvek v kampani.

Spotify je podle zkušeností Httpool vhodným nástrojem pro brand awareness kampaně prémiových značek z celé řady vertikál, zejména automotive, CPG, fashion & beauty, mobilních operátorů, spotřební elektroniky a QSR řetězce. „Bez rozdílu je vhodné Spotify využít, pokud je značka přímo spojená s některým z umělců nebo hudba tvoří významnou část komerčního sdělení, ať už přímo, či jen jako emocionální podtext. U nás zatím ne moc využívaným segmentem jsou prémiové alkoholické nápoje, přitom zde je právě propojení značky s hudbou a cílovou skupinou nejviditelnější,“ říká Vašíček.

K nejznámějším zadavatelům, kteří prostor na Spotify využili, patří např. H&M, Samsung, Volvo, Emirates, O2, Subway, BMW, VW, Wilkinson, Nike, Apple či Coca-Cola.

Reklamní zástupce Spotify, společnost Httpool, předpokládá, že ještě letos rozšíří skupinu produktů o další video formát Sponsored Sesssion. Formát má být specifický díky možnosti poslechu delšího bloku písniček za cenu zhlédnutí celého 30vteřinového video spotu. První pilot budou moci uživatelé zaregistrovat v průběhu září.

-mav-