Adblocking neznamená konec online inzerce

pátek, 05. srpna 2016, 14:15 Internet & Mobil, Reklama Kateřina Straková

Česko je specifické svým e-commerce trhem, říká obchodní ředitel RTB House Vladimír Houba.

RTB House působí v oblasti RTB reklamy na téměř 40 trzích světa. Jaká je situace programatického nákupu reklamy na českém trhu?

Pokrytí RTB je v Česku oproti zemím na východě velmi dobré. Ve svém rozvoji se Česko blíží západním trhům, a to nejen počtem reklamních kanálů, edukovaností trhu, právním povědomím, ale i počtem lidí, kteří se RTB profesionálně věnují. S RTB House zde plánujeme více spolupracovat s vydavateli. Je pravda, že v Česku je již většina vydavatelů pokryta přes standardní sítě, ale i tak chceme postupně oslovovat zástupce lokálních vydavatelů a budovat tak přímou spolupráci.

Kromě RTB se zaměřujete zejména na personalizovaný výkonnostní remarketing. Jaká je pro zákazníky jeho přidaná hodnota oproti konkurenci?

Náš výkonnostní remarketing pracuje se standardní personalizací, tedy s tou, kde není potřeba osobních údajů, stačí jen data, která se dají zjistit přes internetové technologie. Přidaná hodnota spočívá v tom, že nevyužíváme žádné nástroje třetích stran, ale vše je od začátku vyvinuto in-house – od internetových technologií přes celkový nákupní reklamní model až po vlastní interní nástroje na správu kampaní. To znamená, že všech 330 kampaní, které má v současnosti moje skupina na starosti, obhospodařujeme v deseti lidech. To, že máme vše pod kontrolou, z nás dělá specialistu.

V Česku jste v listopadu loňského roku otevřeli pobočku. Proč jste se k tomu rozhodli?

Pražskou pobočku jsme otevřeli kvůli tomu, že máme hodně klientů z Česka a Slovenska, a mít vlastní tým v jejich blízkosti je přínosné, jednak je zpětná vazba rychlejší, jednak to napomáhá budování vlastních obchodních a klientských struktur. V Praze máme nyní čtyři zaměstnance, budeme nabírat pátého a plánujeme i větší kanceláře.

Jaké jsou vaše obchodní plány na českém trhu?

Co se týče obchodních plánů, chceme získávat nejen nové klienty, ale růst i na úrovni klientů stávajících, a to vylepšováním algoritmů a procesů a přinášením vyšší hodnoty pro klienty.

Vy osobně v RTB House máte pod sebou 12 trhů ve střední a východní Evropě. V čem se Česká republika kromě dobrého pokrytí RTB od ostatních liší?

Specifická je především svým e-commerce trhem s celkovým počtem 35 tisíc e-shopů. V zahraničí je e-shopů podstatně méně. V Česku například velmi dobře funguje oblast fashion, na rozdíl od Maďarska, naopak zde skoro vůbec není k vidění second-hand fashion, která je silná v Bulharsku. Dále se zde velmi slibně rozvíjí e-commerce s nábytkem. Češi jsou navíc zvyklí nakupovat online. Díky tomu se český trh řadí mezi ty velké a je srovnatelný například s Polskem, kde je i přes mnohonásobný počet obyvatel pouze 10 až 12 tisíc e-shopů.

Další specifikou českého trhu jsou cenové srovnávače, jako je Heureka.cz nebo Glami.cz. Jejich role v nákupním rozhodování nemá na zahraničních trzích obdoby.

RTB House také v loňském roce hodně expandoval do Asie. Budete v ní i nadále pokračovat?  

Asijský trh je nesmírně slibný. Celkově jsme lidské zdroje v oblasti obchodních a delivery týmů navýšili o 40 %, vybudovali jsme v Asii, ale také v Americe nová datová centra. Díky tomu, že naše technologie je lehce aplikovatelná, není expanze s ohledem na organizační a technologické zázemí příliš nákladná. Samozřejmě, že na tamních trzích musíme pracovat s tamními experty, protože lokální znalosti jsou v našem byznysu nesmírně důležité. V blízké budoucnosti plánujeme vstoupit na trhy v Singapuru a Vietnamu.

Jak se díváte na fenoném adblockingu, který stále více trápí internetové vydavatele?

Adblocking je stav, který existuje a se kterým se především vydavatelé musí vyrovnat. Záleží na komunikaci i edukaci trhu. Je třeba mít na paměti, že instalace plug-inu blokujícího reklamu nemusí být v zájmu všech uživatelů webu. Obzvláště pak ne v zájmu těch online nakupujících, kteří chtějí mít vše rychle vyřízené. Adblocking tedy neznamená konec online inzerce. Můžeme ho brát jako požadavek online komunity, aby se přestala používat špatná reklama. Na tento apel mohou reagovat poté ti, kteří jsou schopni zobrazovat užitečnou reklamu přizpůsobenou předchozí aktivitě návštěvníka. Reklamu, která zobrazuje kvalitní obsah a dokáže poradit a ne pouze obtěžovat.

Kdy si myslíte, že výdaje do internetové reklamy překročí v Česku ty televizní?

Věřím, že se to převrátí v dohledné době, i když televize v poslední době také sílí. Podle mě však nelze dělat dobrou komunikaci jen v jednom z mediatypů, vždy je dobré pracovat se všemi a reflektovat tak fenomén multiscreeningu. I když dělám v internetové reklamě, nejsem zastánce jen čistých online kampaní.

Vladimír Houba, Regional Commercial Director RTB House

Od července 2014 vede aktivity společnosti RTB House v České republice. Pod sebou má však dalších 11 trhů ve střední a východní Evropě. Dříve spolupracoval s výzkumnou společností Gemius, kde postupně prošel od obchodních a manažerských pozic v České republice a na Slovensku až po business development aktivity ve vybraných zemích EMEA regionu. Vystudoval management a business administration na City University of Seattle a Ekonomické Univerzitě v Bratislavě.