Osm důvodů, proč lidé blokují internetovou reklamu

středa, 03. srpna 2016, 14:15 Internet & Mobil, Reklama MediaGuru

Jsme ve fázi, kdy média bojují blokováním blokujících místo odstraňování příčin, píše Daniel Dočekal.

GlobalWebIndex v malé infografice uvádí nejčastější důvody blokování internetové reklamy. Vychází přitom z výzkumu realizovaného v prvním čtvrtletí tohoto roku. V zobrazeném grafu sice není úplně přesně jasné, kolik procent jsou jednotlivé důvody, ale pro porovnání významu je graf dostačující.

Prakticky polovina těch, co reklamu blokují, to dělá proto, že reklama je otravná nebo irelevantní. Velmi pochopitelné a co navíc, jakmile jednou začnete používat blokátor inzerce, tak se rozhodně nepokoušejte ho někdy vypnout. Šok bývá velmi silný. Média a inzerenti by přitom právě tohle mohli řešit tím, že budou dbát na to, aby inzerce neobtěžovala a pokud možno správně cílila. Dnešní možnosti sociodemografického cílení v tom mohou velmi pomoci. Ale možností je hodně.

O něco méně je těch, kteří  blokují reklamu, protože zabírá příliš mnoho místa na displeji a plete se do cesty. Ale je dobré si všimnout, že tohle je druhý nejpodstatnější důvod, který by měl být poučením pro ty, kdo reklamní pozice na stránky navrhují. Protože i zde je možné důsledky zmírnit, stačí být ohleduplnější v tvorbě reklamních ploch a držet se, pokud možno, hesla „méně znamená více“. Tedy méně ploch, méně agresivních umístění.

Na třetím místě je takové trochu zdánlivě všeobecné tvrzení, že na internetu je příliš mnoho inzerce. Zkusme to vzít trochu více prakticky a podívat se na další zásadní mediální nešvar. Obalit každou stránku maximálním možným počtem reklam. To tak trochu souvisí i s předchozím důvodem, ale tady jde opravdu už spíše o množství inzerce na stránce, zatímco v předchozím případě mohlo jít i třeba o ony různé vyskakující, překrývající se či posunující se reklamní plochy.

Čtvrtý důvod, který je stále ještě někde nad čtyřmi lidmi z deseti, je ten, že shledávají internetovou reklamu jako dotěrnou, neodbytnou. Skoro by se dalo říci, že je to další skvělý bod do případného návodu pro média s názvem „Jak nevytvářet reklamní pozice na vlastním webu“. Ne bezdůvodně se dnes hovoří hlavně o možnostech nativní reklamy, tedy takové, která není dotěrná ani neodbytná a navíc je dobře sladěná s redakčním obsahem.

Na pátém místě je specifická forma reklamy a lidé, kteří nechtějí před videem vidět reklamu tak, aby teprve po jejím zhlédnutí viděli vlastní video. Nic nového, tohle známe z YouTube, ale i třeba z iDnes.cz. Úplně nejlepší je to v okamžiku, kdy někdo někde ukrade video, bez vědomí autora, obalí ho reklamou a pak za to získává peníze. To také známe z některých českých médií.

Na šestém místě je to, co je takový ten obecný důvod. Snaží se vyhnout reklamě kde to jenom jde, ať už v TV, nebo online. Odmítači reklamy to mají u televize jednoduché, stačí při reklamní přestávce odejít na toaletu nebo navštívit ledničku. Času na to mají dost, reklamní přestávky jsou v televizích čím dál tím delší. A také, bohužel, čím dál tím častější. V tomto případě žádné řešení neexistuje, tohle jsou prostě lidé, kteří při každé reklamě zavírají oči a zatínají pěsti.

Předposlední důvod je ten, který je velmi realistický a zároveň velmi podstatný. Obávají se narušení online soukromí a tato obava je velmi oprávněná. Nejenom proto, že součástí většiny inzerátů jsou dnes důmyslné „šmírovací“ mechanismy, ale také pro stále stoupající nebezpečí z reklamních pozic, na které se dostane útočný kód. Bohužel se velmi často stává, že se útočící inzeráty (obsahují malware) dostanou do velkých inzertních sítí. Tady se pak nelze divit, že pomocí blokátorů inzerce lidé chtějí zajistit větší bezpečí. Paradoxní je, že i tohle mohou vydavatelé ovlivnit. Stačí své stránky nenaplňovat reklamami z pochybných zdrojů jenom proto, aby tam něco bylo.

A poslední důvod? Nevyhovují personalizované inzeráty, založené na historii prohlížení. Opět poměrně pochopitelný důvod, který je také velmi ovlivnitelný samotnými inzerenty. Nelze se divit, že se někomu nelíbí vidět inzerát na chladničku ještě měsíce poté, co si ji už koupil. Bohužel i provozovatelé e-shopů se v tomto ohledu ukazují jako málo uvažující.

Osm důvodů, proč lidé blokují internetovou reklamu, je tu. Jaký je ten váš důvod blokování? A co by vám pomohlo k tomu, abyste blokovat přestali?

Autor textu: Daniel Dočekal, Chief Digital Officer, Rubikon PR