Publicitu olympiády v médiích zvyšovaly medaile

pondělí, 29. srpna 2016, 14:50 Tisk MediaGuru

Nejvíce pozornosti v českých médiích strhl tenis a judista Krpálek, psalo se i o M. Sáblíkové.

Olympijské hry podle očekávání vzbudily velkou mediální pozornost. Média i veřejnost na sociálních sítích se soustředily především na českou reprezentaci a její výsledky. Zájem o jednotlivé sporty se střídal podle toho, kdy probíhaly, a publicita rostla s účastí a případně s úspěchy českých sportovců a sportovkyň. Největší medializace dosáhly Letní olympijské hry 2016 (LOH 2016) v českých klasických i sociálních médiích po zisku zlaté medaile v judu a během rozhodujících zápasů semifinále tenisového turnaje 11. a 12. srpna. Vyplývá to z analýzy společnosti Newton Media.

Ze zpravodajských médií o událostech v Riu reportovaly nejvíce servery isport.cz a sport.cz; na sociálních médiích se diskutovalo především na Facebooku.

Medializace LOH 2016 v českých médiích

Graf zachycuje vývoj medializace LOH 2016 od 6.8.2016 do 21.8.2016. Zdroj: Newton Media
Graf zachycuje vývoj medializace LOH 2016 od 6.8.2016 do 21.8.2016. Zdroj: Newton Media

Média s nejvyšší publicitou tématu LOH 2016

Zdroj: Newton Media
Zdroj: Newton Media

Fotbal táhne mediální pozornost i bez českého týmu

Nejprobíranějšími sporty byly tenis a cyklistika, jejich pořadí na prvních dvou příčkách však bylo v klasických a sociálních médiích přesně opačné. Tenis ovládl klasická média, zatímco na sociálních sítích byla nejdiskutovanější cyklistika (zejména díky diskusím o startu Martiny Sáblíkové). Překvapivě malý zájem mezi diskutujícími na sociálních sítích vzbudil běh (okolo 100 komentářů), a to i přesto, že novináři o něm informovali ve více jak 700 příspěvcích.

V první desítce disciplín s největší publicitou se vyskytují především ty sporty, kde česká reprezentace na LOH 2016 slavila úspěchy. Naopak mezi nejčastěji zmiňovanými disciplínami chybí moderní pětiboj, střelba nebo desetiboj, ve kterých česká výprava zaznamenala velké úspěchy v minulosti. Potvrdil se tak trend, kdy publicita tradičně méně známých sportů stoupá pouze při medailovém úspěchu a nemá dlouhodobé trvání.

Fotbal je jediným sportem bez českého zastoupení, který se probojoval do TOP desítky nejmedializovanějších disciplín LOH 2016. Potvrdil tak svou dlouhodobou popularitu v českém prostředí bez ohledu na výsledky české reprezentace.

TOP 10 sportů s největší publicitou

Zdroj: Newton Media
Zdroj: Newton Media

Národ judistů

Výrazný rozdíl byl v publicitě plavání a juda. O plavání se v klasických médiích objevilo přes 1 200 zmínek, ale v sociálních získalo publicitu pouze třetinovou. Naopak judo převážilo mezi diskutujícími na sociálních sítích, kde bylo třetím nejdiskutovanějším sportem. Postaral se o to zejména zlatý Lukáš Krpálek, který by mohl být z hlediska publicity korunován sportovním králem českých sociálních sítí, ačkoliv zájem o jeho disciplínu byl mezi diskutujícími před finálovým zápasem minimální.

Klasická média svou pozornost mezi sporty i medailisty rozložila rovnoměrněji než sociální sítě. Nejvíce informovala o tenise a Barboře Strýcové. Publicitu, kterou zajistil bronz českým tenistkám, však zdaleka nepřinesl všem sportovcům se stejně cenným kovem. Například posádka čtyřkajaku se přes bronzový úspěch velké pozornosti všech médií netěšila. A dokonce ani dvě medaile pro Josefa Dostála zájem klasických médií o český tenis nepřekonaly.

Žebříček publicity českých medailistů

Zdroj: Newton Media
Zdroj: Newton Media

Plavkyně jsou především krásné

Dva ze silně medializovaných sportů (cyklistika a plavání) zaujaly z velké části i děním mimo výsledky soutěží. V cyklistice se média i fanoušci zabývali neúčastí Martiny Sáblíkové a věnovali jí v případě sociálních sítí dokonce třetinu příspěvků. Kauza kolem jejího startu na LOH 2016 do velké míry zastínila i stříbrnou medaili Jaroslava Kulhavého na horských kolech, kterému klasická média věnovala 6x menší pozornost než tématu cyklistiky celkově. Biker Kulhavý však z hlediska medializace doplatil i na to, že závodil až poslední den olympiády.

Poněkud zvláštní situace nastala u plavání. Ačkoliv se české reprezentaci v bazénu příliš nedařilo, zájem o tuto disciplínu byl stále vysoký. Na sociálních médiích se to však netýkalo jen sportovních výkonů českého týmu. Lidé namísto toho často skládali komplimenty ke vzhledu plavkyň. Sportovci pak tento zájem ještě podnítili natočením videa ve stylu světoznámého seriálu Pobřežní hlídka.

Metodika

Do analýzy byla zahrnuta všechna klasická i sociální média monitorovaná společností Newton Media s výjimkou agenturního zpravodajství. Analyzováno bylo období od 6. 8. – 21. 8. 2016. Pro úplnost dat o průběhu posledního dne LOH 2016 byly do analýzy zařazeny také výstupy z tisku z 22. 8. Pokud byl v regionálních titulech (5plus2, Deník) či na regionálních odnožích serveru denik.cz publikován v ten samý den několikrát totožný příspěvek, byl do analýzy započítán pouze jednou.

Text a data poskytla společnost Newton Media