Dočekal: Blokování reklamy není důvodem k panice

sobota, 22. října 2016, 07:25 Internet & Mobil, Reklama MediaGuru

Blokováním reklamy lidé jen reagují na neustále zvyšující se počet inzertních pozic.

Budou snad blokátory reklamy na internetu znamenat začátek konce vydavatelů a poskytovatelů služeb, které jsou založeny na reklamě? Je důvod k panice, blokování blokujících a hledání nových cest, jak přinést chybějící finance?

Internetový reklamní trh potřeboval probudit z poněkud nekonečné snahy zvyšovat počet inzertních pozic a reklamních formátů. Za poslední roky jsme došli do bodu, kdy objem reklamy na jedné stránce mnohonásobně převyšuje vlastní obsah. Ne nadarmo nedávno někdo srovnal velikost originální hry Doom a zjistil, že dnešní webové stránky jsou mnohem větší.

Lidé ignorující reklamu, odcházející od televize, přeskakující reklamu nahranou v záznamu či ukazující se na internetu, tu budou. Je to něco, s čím se setkáváme roky všude, kde existuje reklama. Setkáváme se i s tím, že lidé sice reklamu zobrazují, ale záměrně nebo zcela podvědomě ji ignorují. Stejně jako s reklamou zobrazující se mimo viditelnou plochu zobrazené stránky, na kterou také nakonec nikdo neklikne.

Celému inzertnímu trhu by nejvíce prospělo udělat důkladnou inventuru inzertních pozic, jejich vyprodanosti a výkonnosti čísel. Snadno by se přišlo na to, že je dost dobře možné omezit záplavu inzerce i dbát více na ohleduplné inzeráty. Více dbát na toho, od koho se očekává vstřícnost a klikání na reklamu. Uživatele si vydavatelé znechutili a odradili sami.

Snížení zátěže zbytečnou reklamou může navíc doprovázet vyšší efektivita, lepší plánování, zásadní změny pro lepší personalizaci, využití retargetingu i správné nasazení multikanálové strategie. Jenom tak se vydavatelé, pro které je internetová reklama zásadní zdroj příjmu, dožijí příštích pěti let, kdy se drtivá většina reklamy bude muset přesunout do mobilních telefonů. Tam, kde nezájem o komfort příjemců reklamy bude ještě zásadnějším problémem.

Možná je ten správný čas si to přiznat a čtenářům a návštěvníkům na rovinu říct něco o tom, že se velmi omlouváme a tuhle chybu už víckrát neuděláme. Ještě je čas.

Autor textu: Daniel Dočekal, Chief Digital Officer v agentuře Rubikon PR