Facebook spouští zpravodajskou sekci

neděle, 14. června 2020, 08:35 Internet & Mobil MediaGuru

Sociální síť uvádí do celoamerického provozu nový kanál příspěvků, kudy mají kolovat jen ověřené informace.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Všem americkým uživatelům Facebooku přibyla v menu mobilní aplikace zajímavá položka. Sekce zpravodajství (News) má představovat důvěryhodný agregát důležitých a aktuálních informací. Sociální síť do ní zahrnula na dvě stovky zámořských vydavatelů. S myšlenkou vyhrazeného zpravodajského kanálu ovšem přišel Facebook už loni na podzim, kdy s ní začal postupně experimentovat. Nynější podoba News se ale od prvotní verze mírně liší, popisuje portál TechCrunch. Přibyla upozornění na mimořádné zprávy a pravidelná shrnutí dění, které momentálně hýbe společností. Příkladem je šíření koronaviru nebo protesty a nepokoje ve Spojených státech. Složení tohoto zpravodajského kanálu bude dílem jak algoritmického výběru zpráv, tak zásahů lidských moderátorů.

Podle záměrů firmy by měla být zpravodajská sekce prosta nejen lživých zpráv, ale také uživatelských komentářů pod jednotlivými příspěvky. Majitelé facebookových účtů však budou moci jednotlivé zprávy sdílet mezi své kontakty na sociální síti. Pokud by publiku nevyhovovalo složení příspěvků v nové sekci, situaci mu usnadní manuální personalizace. Každý z uživatelů bude moci označit článek, téma či konkrétní médium jako nevyhovující svému vkusu – a třídicí algoritmy to začnou brát v potaz.  Samostatnou  problematiku ovšem představuje nastavení vztahů mezi sociální sítí a mediálními domy. Společnost Marka Zuckerberga při oznámení zpravodajské sekce loni v říjnu uvedla, že spolupracujícím vydavatelům bude poskytovat finanční odměnu. Podrobnosti o tom, zda aktualizací prošla i tato dohoda, nyní ovšem chybí.

Zbavit Facebook stínu táhlé kontroverze z napomáhání šíření takzvaných fake news ovšem v současnosti nemusí ani nová zpravodajská sekce. Boj za pravdu zaměstnanci sociální sítě vedou na více frontách. A někde je doprovázen zásadními rozpory nad směřováním Facebooku. Část pracovníků si například koordinovaně tento týden vzala volno s cílem protestovat proti firemní politice, která odmítá ověřovat pravdivost sdělení šířených jednotlivými politiky. Pozdvižení vyvolal příspěvek na facebookovém účtu amerického prezidenta Donalda Trumpa, který deklaroval, že „jakmile začne rabování, začne i střelba“ (ze zbraní represivních složek USA). Zuckerberg se ale již dříve nechal slyšet – v kontrastu se zakladatelem Twitteru Jackem Dorseym – že jeho firma si ve vztahu k politickým představitelům nebude hrát na arbitra pravdy. „Naše firma se ocitá na špatné straně historie,“ uvedl podle agentury Bloomberg datový analytik Facebooku a jeden z účastníků rebelie Wesley Dickens.

Facebook tímto způsobem razí duální přístup. Jinak přistupuje ke zpravodajským článkům, jinak k politické komunikaci. Nejde navíc o první pokus Facebooku vyjít vstříc mediálním domům. TechCrunch nicméně připomíná, že obvykle moc dobře nedopadly. Příkladem jsou třeba takzvané instantní články, které měly uživatelům ultrarychle servírovat zpravodajský obsah hostovaný přímo na serverech sociální sítě. Problém je, že publisherům nenesly žádnou významnou návštěvnost. Nebo vyhlašovaný „příklon k videu“, kdy Facebook některým dodavatelům videoobsahu platil za exkluzivitu. Pak ale vyšlo najevo, že platforma nadsazovala množství času, který lidé nad klipy tráví. Ke škodě zadavatelů reklamy. Vyčleněná zpravodajská sekce se může jevit jako poučení z obou neúspěšných přístupů. Mediálním titulům by mohla přivádět jak čtenáře přímo na stránky, tak peníze z partnerství s digitální platformou. Jak vždy ale rozhodnou detaily spolupráce.

-riv-