Online nakupování míří i na WhatsApp
Populární chatovací aplikace má sloužit také internetovým nákupům. Mateřský Facebook je chce zatraktivnit i na Instagramu.
Na WhatsAppu bude v nejbližších týdnech možné komunikovat s virtuálními obchody jednotlivých značek, prohlížet si jejich katalog zboží a přes integrované digitální prodejny označované lakonicky Shops rovnou nakupovat. Technologický gigant tím navazuje na snahy udělat z vlastních platforem mnohem atraktivnější nástroj pro nákupy a reklamu. Minulý týden oznámil „vpuštění“ inzerce do aplikací pracující s virtuální realitou, čemuž v tomto měsíci předcházelo oznámení rychlejšího zřízení obchodního profilu na WhatsAppu. Co v minulosti podle serveru AdWeek mohlo trvat týdny, má v současnosti zabrat časový úsek v řádu minut.
Firmy by však potenciál e-commerce v chatovací aplikaci nemusely využít naplno, pokud by se do WhatsAppu snažily jen mechanicky převést dosavadní fungování na sociálních sítích. Facebook na svém blogu slibuje, že nakupování přes WhatsApp by v budoucnu měla podpořit i personalizace ve stylu nabídek slev pro jednotlivé konzumenty. Zpočátku by reklama měla „jen“ z existujících nabídek zboží a služeb vybrat tu, která má být pro cílovou skupinu nejlákavější s ohledem na její dosavadní spotřební chování.
Facebook zároveň význam inzerce mírně shazuje. Snaží se dosáhnout toho, aby zákazníci mohli přes platformy amerického technologického giganta získat o produktech a firmách co nejvíce informací i z jiných zdrojů, než je placená inzerce. WhatsApp z podstaty své specializace na chatování vybízí k přímé komunikaci s prodejci. Kromě toho mohou uživatelům aplikací od Facebooku v nákupním rozhodování pomoci také zákaznické recenze a hodnocení zboží. Tento typ „autentické“ zpětné vazby se má objevit na Instagramu během příštích několika měsíců. Potenciál obrázkové sociální sítě v oblasti e-commerce by mohla ještě zvednout inovace, u které se provozovatel Instagramu inspiroval u Pinterestu. Takzvané vizuální vyhledávání by mělo jít do testovacího provozu pro americký trh rovněž v dohledné době. Uživatelé si díky novince budou moci nechat zobrazit zboží podobné tomu, které je k vidění na jimi nahrané fotografii.
Všechny tyto novinky společnost Marka Zuckerberga oznámila v jednom sledu. Naznačuje to mimo jiné snahu profilovat všechny své platformy bez rozdílu jako místa zaslíbená nakupování. Když holding Facebook píše o tom, jak lidem mnohem spíše než standardní webovky pomáhají s výběrem a nákupem zboží právě jeho platformy, používá množné číslo a jednotlivé své aplikace ani nespecifikuje. Podle jeho vlastního průzkumu 74 procent dotazovaných objevuje značky a produkty prostřednictvím platforem typu Instagram či Facebook. Naopak oficiální webové stránky jsou primárním zdrojem spotřebitelského objevování údajně u 41 procent respondentů. Facebook chce i s pomocí WhatsAppu tato čísla dál překlápět ve svůj prospěch mimo jiné lákáním nových prodejců. Do června příštího roku se zavázal odpustit obchodníkům poplatky za to, že přes platformu technologického obra prodávají své zboží. Místo snahy o zvyšování své dominance v digitálním světě však Facebook tento krok popisuje jako snahu přispět k hospodářskému oživení po pandemii koronaviru. Nejen v ústředí Facebooku doufají, že za rok už žádné další akce na podporu ekonomiky nebudou třeba.
-riv-