Vypněte si e-shopy. Budoucností nákupů je social commerce
O nákupu na sociálních sítích, neboli social commerce, se mluví stále častěji proto, že mladší generace zde tráví více času a navštěvovat webové e-shopy je pro ně retro, píše Vítězslav Klement z GroupM.
Cílem nás lidí a internetových uživatelů je zjednodušovat si život, cílem digitálních gigantů je snaha integrovat co nejvíce aktivit pod sebe. A ještě se u toho tvářit, že je to pro naše dobro. Jasně, není nad to zajít si se síťovkou do Jednoty a s nadšením v oku porovnávat slevové akce v regálu. Ale kdo tam má pořád jezdit nebo snad dokonce chodit.
Standardem mnoha posledních let jsou tak nákupy prakticky čehokoliv na internetu. A s tím souvisí také ne úplně nová, ale stále potenciálu nedosahující oblast social commerce. Social commerce ve zkratce znamená nákup na sociálních sítích. A stále více se o tomto jevu mluví především proto, jak nové generace internetových uživatelů tráví na sítích více a více času. A nechtějí už chodit nikam na webové e-shopy, to je pro ně zkrátka retro.
Už dnes můžete na Facebooku, Instagramu, Pinterestu nebo třeba YouTube najít v obsahu označený produkt, který vás vábí ke koupi. Stále se ale musíte prokliknout na web a tam si nákupem splnit svůj sen. Budoucím cílem social commerce je to, abyste už ze sítí nikam odcházet nemuseli. A abyste si byli schopni cokoliv koupit v příspěvku nebo katalogu značek přímo v rozhraní sociálních platforem. Do Instagramu si nahrajete svoji platební kartu, doručovací údaje, párkrát kliknete a zboží už je na cestě k vám domů. Predikce společnosti Accenture říkají, že do roku 2025 by objem social commerce nákupů měl dosáhnout 1,2 bilionu dolarů.
Do social commerce patří také nákupy v rámci živých vysílání. A už teď se tam točí zajímavé peníze. Tak třeba čínský příklad z roku 2021. Dvojice čínských influencerů se jmény Li Jiaqi a Viya tehdy dokázala prodat přes své živé vysílání zboží v objemu zhruba sedmdesáti miliard korun.
Nad live shoppingem se ale zdá se smráká. Minimálně pro tuto chvíli a v případě platforem Meta. Už loni v létě stáhla Meta možnost označovat produkty v živém vysílání na Facebooku. A nyní přišla řada také na druhou Meta platformu – od 16. března tohoto roku neoznačíte produkt v live streamu ani na Instagramu. Může to ale být onen pověstný krok zpět, aby mohla Meta udělat dva kroky vpřed.
Tento typ nákupu je totiž oblíbený u mileniálů a potom hlavně nastupující generace Z. A ta stále ještě z hlediska nákupního chování nepromluvila naplno. Social commerce ovšem neskýtá benefity pouze pro nakupující, to v podobě výrazně zjednodušené nákupní cesty, ale rovněž pro prodávající. Třeba pro drobné prodejce, kteří mohou prodávat svoje produkty přímo v rámci hotového rozhraní sociálních platforem a jsou ušetřeni budování webů, platebních bran a podobně. Zajímavá je ale i pro velké globální brandy.
Social commerce s sebou nese i rizika. Za zmínku stojí například obava z nedostatečné ochrany spotřebitelů. Zatímco dnes už i v podmínkách českého trhu zákony myslí na ochranu online nakupujících, v případě social commerce by se znovu jednalo o „neoranou půdu". A potom jsou tu samozřejmě rizika spojená s dalším sběrem dat ze strany sociálních platforem, které by tak rázem o nás jako o uživatelích měly daleko více citlivějších dat a informací.
Social commerce je způsob nakupování, kterému se do budoucna nevyhneme. Skýtá zároveň potenciál pro všechny hráče na trhu, bez ohledu na velikost, vertikálu, produkt či službu. To je jeho velká výhoda. Je zároveň nejvyšší čas pro značky začít s aspektem social commerce ve svých strategiích pracovat a uzpůsobit tomu svůj byznys model. Například mít už dnes nahraný svůj katalog produktů na facebookové stránce nebo kanálu na Instagramu. A už dnes začít svoje zákazníky zvykat na to, že toto je nákupní cesta, které se nemusí bát a která jim dokáže usnadnit nakupování. E-shopy totiž za pár let budeme navštěvovat leda v muzeu.
Autor textu: Vítězslav Klement, Head of Social, GroupM