Sociální sítě experimentují s umělou inteligencí
Podobu zpráv, které si mezi sebou posílají uživatelé LinkedIn i dalších platforem, možná budou brzy ovlivňovat jazykové modely na způsob ChatGPT.
Takzvaná umělá inteligence nejspíš brzy bude výrazně utvářet i podobu vzkazů, které si uživatelé sociálních sítí posílají napřímo mezi sebou. Ve stále větší míře chce nejvýraznější technologický fenomén posledních dvanácti měsíců využívat zejména profesní sociální síť LinkedIn. Podle aktuálního zjištění reverzního inženýra Nimy Owji platforma testuje nového AI asistenta, který by se nacházel v inboxu. Tam by generativní jazykový model mohl například rovnou nabízet stručné odpovědi na přijaté zprávy, kontrolovat gramatiku či obecně radit s formulací psaného slova a zodpovídat prakticky jakékoliv dotazy.
V případě nasazení novinky do ostrého provozu (v tuto chvíli nic jako předpokládané spuštění neexistuje, poznamenal server SocialMediaToday) by LinkedIn rozšířil množství funkcí, které již nějakým způsobem schopnosti jazykového modelu na způsob ChatGPT využívají. Profesní sociální síť už pomocí AI pomáhá uživatelům vyplňovat jejich profily, náborářům formulovat pracovní inzeráty či rovnou zprávy, kterými se pokoušejí vhodné kandidáty oslovit. Rozsáhlé experimenty LinkedInu s „umělou inteligencí“ nepůsobí pro leckoho překvapivě už jen proto, že Microsoft coby majitel sítě investoval mimo jiné i do rozvoje společnosti OpenAI. Ta vyvinula zřejmě nejznámější jazykový model ChatGPT. Sílu trendu kolem generativních modelů ale dokazuje, že s nimi experimentují i ostatní sociální sítě. Podle zjištění vývojáře mobilních aplikací Alessandra Paluzziho testuje chatovacího asistenta také Instagram.
Funkce nazvaná „Chatuj s AI“ láká uživatele na možnost poklábosit si s robotem, který údajně může imitovat až tři desítky rozdílných osobnostních rysů. Lidé by si pak mohli vybrat, jaký robotický „temperament“ jim vyhovuje nejvíce. Jazykový model by jim měl pomáhat i s formulací vlastních zpráv. Ani instagramový inteligentní chatbot nezná oficiální datum, kdy by měl být globálně dostupný. Meta navíc novinku oficiálně nepotvrdila.
U jiných platforem je však situace jasnější. TikTok v současnosti zkouší vlastního chatbota s názvem Tako, který by měl sloužit hlavně jako zdroj inspirace a pokročilý vyhledávač. Experiment firma dosud omezila jen na několik vybraných zemí.
Zřejmě nejdále došel v kontextu umělé inteligence Snapchat. V dubnu dal k dispozici všem uživatelům vlastního chatovacího robota využívajícího základy ChatGPT. Funkce nazvaná „My AI“ má zvládat majitelům snapchatových účtů zodpovídat základní dotazy a nabízet personalizované tipy na základě dat o používání sociální sítě. Jazykový model lze používat například na plánování výletů, vymýšlení receptů nebo dárků pro své přátele. Pro tak pokročilý model jako ChagGPT nepředstavují podobné úkon zásadní problém.
Nasazování AI do nástrojů původně určeným mezilidské komunikace nimcéně představuje nejen technologický, ale i společenský experiment. Podle experta na síťová média a digitální technologie Josefa Šlerky vnese takzvaná umělá inteligence chaos do oblasti soukromí a intimity. „Tam, kde místo sebe budeme nechat promlouvat AI, ať už to bude vymýšlení odpovědí na Tinderu, nebo fiktivních životopisů. Tam, kde druhá strana očekává člověka a dostane stroj,“ uvedl Šlerka v odpovědi pro měsíčník Reportér. V případě dystopického scénáře hrozí, že sociální sítě budou reálně propojovat chatboty namísto lidí. Optimisté by naopak mohli věřit, že se potenciál těchto médií naplno zpřístupní i lidem, kteří psanému projevu příliš nevládnou.
-riv-