Google ukázal, jaké vyhledávací dotazy mu nejvíc vydělaly

neděle, 5. listopadu 2023, 07:15 Internet & Mobil MediaGuru

Provozovatel dominantního vyhledávače v rámci soudního procesu zveřejnil, ze kterých klíčových slov mu plynou největší příjmy z reklamy.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Proces, který vede americká vláda proti Googlu kvůli údajnému zneužívání tržního postavení, donutil technologickou společnost k málokdy vídané otevřenosti. Její algoritmy mnohdy připomínají černou skříňku, tento týden nicméně firma sestavila žebříček dvaceti nejvýdělečnějších vyhledávacích dotazů. Ty zahrnují pouze období jednoho týdne od 15. září roku 2018 a americký trh, přesto například technologický server The Verge popisuje zveřejnění takových informací jako unikátní příležitost nahlédnout pod roušku tajemství. První dvě příčky inzertně nejlukrativnějších klíčových slov však nemusí mnoho odborníků příliš překvapit. Týkají se tehdy nového modelu iPhone 8. Do dvacítky nejvýdělečnějších dotazů se dostaly iphony celkem třikrát. Jak velké tržby reklama navázaná na tato slova Googlu přinesla, to ale zveřejněno nebylo.

Z pohledu celkových inzertních příjmů mohl být pro majitele Googlu teoreticky lukrativnější jiný byznys než ten s telefony od Applu. V seznamu TOP 20 slov se nachází hned čtveřice anglických výrazů, které souvisejí s pojištěním automobilů. Podle interpretace The Verge je takový výskyt logický, neboť většina lidí málokdy mění svou pojišťovnu. O to více se tedy vyplatí investovat do reklamy na jejich přilákání. To samé prý platí i pro telekomunikační firmy či nabídky kabelové televize.

Zdroj: Dokumentace z vyšetřování společnosti Google

Zdroj: Dokumentace z vyšetřování společnosti Google

Této (zpětné) interpretaci se přesto několik údajů v tabulce vymyká. Jde například o název streamovací služby Hulu nebo alternativní taxislužby Uber. V případě těchto slov zdánlivě nedává smysl snažit se je doplnit placenou reklamu. Pokud je uživatel Googlu do vyhledávače zadá, lze předpokládat, že se „jen“ snaží dostat na oficiální stránky služby a nic jiného neřeší. Jenže tyto a další firmy se podle The Verge snaží zabránit tomu, aby přepustily inzertní prostor konkurenci, která by jim mohla odlákat část klientely. Google se měl navíc podle serveru dlouhodobě snažit firmy nabádat k tomu, aby si reklamní prostor kolem své značky symbolicky bránily.

Co však bylo pro Google výnosné před pěti lety, nemusí ještě automaticky vypovídat o tom, jaký bude trh s digitální reklamou v blízké budoucnosti. Antimonopolní spor, který vede americká vláda proti technologickému gigantovi, označuje agentura Reuters za událost konající se jednou za generaci. A pokud v něm Google prohraje, nejspíš bude muset zanechat některých praktik, které mu pomohly udržet si své postavení v on-line světě. Jde například o dohody firmy s operátory a výrobci telefonů, aby byl její vyhledávač nastaven jako výchozí. Oslabit postavení Googlu do budoucna by mohla také skutečnost, že pro mladou generaci se stává plnohodnotnou náhradou „googlení“ projíždění TikToku. Pomyslnou jistotou nemusí být – na rozdíl od „pojištění“ – ani popularita vyhledávacích výrazů souvisejících s telefony od Applu. Jejich prodeje už čtvrtý kvartál za sebou v meziročním srovnání klesají.

-riv-