Expanze Winnickeho televize v Česku nevyšla
Začátkem roku ukončila vysílání hudební stanice Power TV. Symbolicky tak skončil letitý pokus polského podnikatele Michala Winnickeho o expanzi do Česka, byť oficiálně tvrdí, že o zahraniční trhy má stále zájem.
Polský podnikatel Michal Winnicki, respektive jeho společnosti MWE Networks, měl v uplynulých letech v Česku smělé plány. V polovině roku 2018 požádala firma úspěšně Radu pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) o vydání terestrické a satelitní licence pro lokální verzi hudební stanice Power TV, kterou spustila 1. srpna, následně ještě stihla v prosinci uvést na trh dokumentární kanál Adventure TV. I ten vznikl na základech placeného programu určeného pro trh našich severních sousedů.
Na začátku to vypadalo, že Winnicki má expanzi velmi dobře rozmyšlenou. Oba kanály byly od počátku k dispozici v satelitní televizi Skylink, hlavní výhodu však měla Power TV, jejíž bezplatnou distribuci zajišťovaly v DVB-T prostřednictvím Regionální sítě 8 České Radiokomunikace. Nutno upozornit, že hudební televize vstupovala na terestrickou platformu v době, kdy tento multiplex měl výrazně větší zásah než má nyní a pokrýval de facto všechna krajská města v Česku. Power TV zařadila z velkých operátorů pouze společnost UPC (dnes Vodafone), zato ale byla v nabídce k dispozici v HD rozlišení.
Proti Power TV stálo celoplošné Óčko
Na českém trhu měla Power TV zastupovat společnost Atmedia. Dlouholetá šéfka firmy Michaela Suráková tehdy nový projekt tematického kanálu uvítala. „Hudební televizní stanice se dlouhodobě setkávají s velkým zájmem diváků a jsou tak přirozeně vysoce žádané u zadavatelů reklamy, kteří získávají možnost více zasáhnout cílovou skupinu. S ohledem na žánrové zaměření Power TV jde o Generace X, Y a Z, které tvoří nejsilnější socioekonomické skupiny,“ komentovala tehdy zahájení vysílání nového kanálu.
Power TV však měla proti sobě těžkého soupeře, a to hudební televize Óčko a Óčko Star (dříve Óčko Gold) mediální skupiny Mafra, které byly již tehdy dobře etablovanými zákazníky Českých Radiokomunikací v jejich celoplošném DVB-T multiplexu 3, dnes DVB-T2 síť 23. Hlavní zbraní Power TV měly být největší hity popové a taneční scény od 80. let až po současnost. Diváci nové hudební televize se však žádného zásadního progresu nedočkaly. Moderované vstupy se ve vysílání vůbec neobjevily a tematický program působil pouze jako obyčejný proud klipů z YouTube.
Nové schéma Power TV nepomohlo, přišel strmý pád
Přesně půl roku po zahájení vysílání, 1. února 2019, se Winnicki se svým týmem pokusil o refresh české verze Power TV a uvedl její nové programové schéma, které mělo stát na třech hudebních blocích, ty původní naopak skončily. Na satelitu Astra pak došlo k zásadní technické změně, kterou bylo navýšení rozlišení na klasický SD formát 720x576, na místo původního 480x576. Za několik měsíců však přišla první fatální trhlina v projektu. Začátkem července téhož roku byla Power TV odpojena z Regionální sítě 8 a o tuto stanici tak rázem přišli diváci v bezplatném televizním vysílání.
30. září 2019 pak Power TV ukončila svou pouť také na Astře a zdálo se, že s projektem je rychlý konec. Hudební televizi však podržela nadále společnost Vodafone (tehdy UPC), která se jí rozhodla ponechat v nabídce, a to jak pro zákazníky kabelové, tak i internetové TV. Přesto, že Power TV v jednom roce dostala hned dvě fatální rány týkající se distribuce, na trhu ji ještě podržel hráč, jehož zákaznická základna se počítá ve stovkách tisíc. Stanice už však byla více méně ponechaná svému osudu. V nabídce Vodafonu byla Power TV jen jedním z mnoha kanálů a v posledních přibližně dvou letech vysílala úplně bez tradičního staničního loga, pouze s úvodní a závěrečnou grafikou.
Power TV a Adventure TV doplatily na nezájem operátorů
Za hlavního viníka neúspěchu obou tematických kanálů společnosti MWE Networks lze považovat nezájem operátorů placené televize, respektive absence rozšíření do širší distribuce. Pokud nepočítáme Vodafone, stanice nebyly po celou dobu své existence k dispozici u žádného významného kabelového operátora nebo provozovatele IPTV či internetové televize. Zástupce jedné z velkých společností to tehdy mimo záznam komentoval slovy: „Není čas a prostor na experimenty.“ To platilo zvláště pro Adventure TV, která byla prakticky nijak zajímavou, od celé řady dalších dokumentárních televizí se odlišující stanicí. Její vysílání proto skončilo po necelých pěti letech, v březnu 2022.
Pokud by počáteční expanze na český trh byla úspěšná, měl Michal Winnicki po vzoru Polska připravenou celou řadu dalších projektů. U našich severních sousedů je MWE Networks nejen provozovatelem hned třinácti televizních programů, ale také operátorem vlastního televizního multiplexu, který lze naladit hned v pěti různých oblastech Polska, přičemž největší zásah má vysílač Jelenia Góra – Łysa Góra nedaleko českých hranic. Není asi žádným překvapením, že Winnicki v něm šíří mj. projekty svojí společnosti. Pomyslnou tečku za expanzi polské firmy do Česka můžeme udělat začátkem letošního roku, kdy signál Power TV přestal proudit i k zákazníkům Vodafonu, protože byla přerušena její primární distribuce.
Top Kids: Místo dětské TV další hudební kanál
Michal Winnicki pracoval pro český trh i na lokální verzi dětské polské televize. „Top Kids je kanál s kultovními animovanými seriály z minulosti pro děti a další diváky. Zaujme nejmenší, ale vzbudí sentiment i u dospělých. Top Kids spojuje generace, díky čemuž je společné sledování kreslených filmů skvělé rodinné dobrodružství. V Top Kids můžete sledovat jak známé a oblíbené animované seriály jako Inspector Gadget, Dennis – postrach okolí, ale i Wissper, Mia a já, Heidi, Včelka Maja a Treflíci,“ popisuje jednu z třinácti stanic na svém webu společnost MWE Networks.
Tohoto projektu se ale reálně český trh vůbec nedočkal, alespoň ne v této podobě. Diváci, kteří očekávali do budoucna například italsko-japonský seriál Calimero, britského Hraběta Káčulu nebo třeba Dobrodruhy z vesmíru, měli smůlu. Stanice Top Kids se sice na český trh nakonec v omezené distribuci dostala, jenže místo dětské televize se zájemci dočkali dalšího hudebního kanálu. Stanice nabízela prakticky bez dramaturgie pouze proud videoklipů z různých dětských pohádek a pořadů a tato podoba ji zůstala doposud.
Na konci roku 2023 Winnicki na svém LinkedIn profilu velmi překvapivě informoval, že osobně navštívil Prahu a naznačil, že má stále zájem o expanzi do zahraničí. Uplynulých šest let však zatím naznačuje, že jeho dosavadní „česká mise“ příliš úspěšná nebyla.