Nejprodávanějším deníkem byl loni Blesk, nejméně klesalo Právo

středa, 7. února 2024, 06:55 Tisk MediaGuru

Průměrný prodaný náklad deníků v loňském roce se opět snížil, nejprodávanějším deníkem byl opět Blesk.

Zdroj: MediaGuru.cz

Zdroj: MediaGuru.cz

V průměru se každý den v roce 2023 prodalo 352 100 kusů deníků, což bylo o 13 procent méně než o rok dříve. To představuje 52 tisíc kusů denně, o které se prodeje snížily. Data vycházejí ze statistiky Kanceláře ověřování nákladů ABC ČR a jsou spočítána jako průměr roku 2023 na základě výsledků za jednotlivé měsíce.

Nejvíce se prodával deník Blesk (Czech News Center), v průměru 97,5 tisíce kusů denně. Všem deníkům se v loňském roce prodej snížil. Nejméně klesalo Právo (Borgis), jehož meziroční výsledek byl o 9 % nižší než v roce 2022. Jako jedinému deníku se podařilo udržet pokles pod deseti procenty. U ostatních titulů je snížení dvouciferné.

Vývoj pultového prodeje (PP) v zásadě kopíruje celkový vývoj prodaného nákladu. Pokles prodaných výtisků ve volném prodeji (prodejní místa, novinové stánky, čerpací stanice atp.) se snížil o 14 %. Přes předplatné se loni ve srovnání s rokem 2022 prodalo o 12 % výtisků méně. 

Průměrný prodaný náklad deníků (ks) v roce 2023

deník PN 2023 meziroční změna (%)
Blesk 97 474 -15,6
MF Dnes 71 239 -11,2
Deník 56 883 -13,2
Právo 44 308 -9,2
Aha! 23 599 -14,7
Hospodářské noviny 23 468 -10,7
Lidové noviny 19 703 -11,8
Sport 15 427 -15,4
celkem 352 100 -13,0

Průměrný pultový prodej deníků (ks) v roce 2023

deník PP 2023 meziroční změna (%)
Blesk 82 105 -15,5
Právo 23 592 -8,8
Aha! 22 372 -14,3
MF Dnes 18 489 -14,5
Deník 13 470 -15,2
Sport 12 204 -9,6
Lidové noviny 4 438 -14,2
Hospodářské noviny 1 238 -19,4
celkem 177 909 -14,0

Průměrné předplatné deníků (ks) v roce 2023

deník P 2023 meziroční změna (%)
Deník 43 197 -12,6
MF Dnes 39 482 -12,1
Právo 19 296 -9,7
Blesk 9 564 -7,2
Lidové noviny 8 870 -14,7
Hospodářské noviny 7 551 -22,4
Sport 2 682 -9,4
Aha! 667 -7,2
celkem 131 308 -12,3

Zdroj dat: ABC ČR

Vydavatelé i v loňském roce pokračovali v omezování tzv. ostatního prodeje (OP) a soustředili se na primární distribuční kanály. V prodeji přes tzv. elektronickou verzi 1 (EV1) dosahují nejvyšších prodejů Hospodářské noviny (Economia). Do EV1 se zahrnují elektronické verze tištěných titulů prodávané za minimálně 51% ceny hlavního tištěného titulu (nejde tedy o online předplatné). Oba uvedené typy prodejů tvoří ale v celkové struktuře prodaného nákladu deníků jen méně významnou část.

Elektronická verze a ostatní prodej deníků (ks) v roce 2023

deník EV1 2023 meziroční změna (%) OP 2023 meziroční změna (%)
Aha! 0 0,0 560 -29,85
Blesk 24 -97,2 5 782 -18,82
Deník 186 -2,8 11 -82,70
Hospodářské noviny 14 000 0,0 1 237 -40,81
Lidové noviny 5 557 -4,3 880 -8,02
MF Dnes 9 889 -2,8 3 380 -4,12
Právo 0 0,0 1 457 -5,38
Sport 58 -94,0 763 -5,43
celkem 29 715 -7,1 14 070 -16,76

Zdroj dat: ABC ČR

Podíl kanálů na prodaném nákladu deníků 2023

Zdroj: ABC ČR

Nejsilnějším vydavatelem v placeném segmentu deníků zůstává Czech News Center (Blesk, Aha!, Sport) s podílem 39 %. Následuje skupina Mafra (MF Dnes, Lidové noviny) s 26 % a Vltava Labe Media (Deník) s 16 %.

Podíl vydavatelů na prodejích placených deníků 2023

Zdroj: ABC ČR

-mav-