Nejprodávanějším deníkem byl loni Blesk, nejméně klesalo Právo
Průměrný prodaný náklad deníků v loňském roce se opět snížil, nejprodávanějším deníkem byl opět Blesk.
V průměru se každý den v roce 2023 prodalo 352 100 kusů deníků, což bylo o 13 procent méně než o rok dříve. To představuje 52 tisíc kusů denně, o které se prodeje snížily. Data vycházejí ze statistiky Kanceláře ověřování nákladů ABC ČR a jsou spočítána jako průměr roku 2023 na základě výsledků za jednotlivé měsíce.
Nejvíce se prodával deník Blesk (Czech News Center), v průměru 97,5 tisíce kusů denně. Všem deníkům se v loňském roce prodej snížil. Nejméně klesalo Právo (Borgis), jehož meziroční výsledek byl o 9 % nižší než v roce 2022. Jako jedinému deníku se podařilo udržet pokles pod deseti procenty. U ostatních titulů je snížení dvouciferné.
Vývoj pultového prodeje (PP) v zásadě kopíruje celkový vývoj prodaného nákladu. Pokles prodaných výtisků ve volném prodeji (prodejní místa, novinové stánky, čerpací stanice atp.) se snížil o 14 %. Přes předplatné se loni ve srovnání s rokem 2022 prodalo o 12 % výtisků méně.
Průměrný prodaný náklad deníků (ks) v roce 2023
deník | PN 2023 | meziroční změna (%) |
Blesk | 97 474 | -15,6 |
MF Dnes | 71 239 | -11,2 |
Deník | 56 883 | -13,2 |
Právo | 44 308 | -9,2 |
Aha! | 23 599 | -14,7 |
Hospodářské noviny | 23 468 | -10,7 |
Lidové noviny | 19 703 | -11,8 |
Sport | 15 427 | -15,4 |
celkem | 352 100 | -13,0 |
Průměrný pultový prodej deníků (ks) v roce 2023
deník | PP 2023 | meziroční změna (%) |
Blesk | 82 105 | -15,5 |
Právo | 23 592 | -8,8 |
Aha! | 22 372 | -14,3 |
MF Dnes | 18 489 | -14,5 |
Deník | 13 470 | -15,2 |
Sport | 12 204 | -9,6 |
Lidové noviny | 4 438 | -14,2 |
Hospodářské noviny | 1 238 | -19,4 |
celkem | 177 909 | -14,0 |
Průměrné předplatné deníků (ks) v roce 2023
deník | P 2023 | meziroční změna (%) |
Deník | 43 197 | -12,6 |
MF Dnes | 39 482 | -12,1 |
Právo | 19 296 | -9,7 |
Blesk | 9 564 | -7,2 |
Lidové noviny | 8 870 | -14,7 |
Hospodářské noviny | 7 551 | -22,4 |
Sport | 2 682 | -9,4 |
Aha! | 667 | -7,2 |
celkem | 131 308 | -12,3 |
Vydavatelé i v loňském roce pokračovali v omezování tzv. ostatního prodeje (OP) a soustředili se na primární distribuční kanály. V prodeji přes tzv. elektronickou verzi 1 (EV1) dosahují nejvyšších prodejů Hospodářské noviny (Economia). Do EV1 se zahrnují elektronické verze tištěných titulů prodávané za minimálně 51% ceny hlavního tištěného titulu (nejde tedy o online předplatné). Oba uvedené typy prodejů tvoří ale v celkové struktuře prodaného nákladu deníků jen méně významnou část.
Elektronická verze a ostatní prodej deníků (ks) v roce 2023
deník | EV1 2023 | meziroční změna (%) | OP 2023 | meziroční změna (%) |
Aha! | 0 | 0,0 | 560 | -29,85 |
Blesk | 24 | -97,2 | 5 782 | -18,82 |
Deník | 186 | -2,8 | 11 | -82,70 |
Hospodářské noviny | 14 000 | 0,0 | 1 237 | -40,81 |
Lidové noviny | 5 557 | -4,3 | 880 | -8,02 |
MF Dnes | 9 889 | -2,8 | 3 380 | -4,12 |
Právo | 0 | 0,0 | 1 457 | -5,38 |
Sport | 58 | -94,0 | 763 | -5,43 |
celkem | 29 715 | -7,1 | 14 070 | -16,76 |
Podíl kanálů na prodaném nákladu deníků 2023
Nejsilnějším vydavatelem v placeném segmentu deníků zůstává Czech News Center (Blesk, Aha!, Sport) s podílem 39 %. Následuje skupina Mafra (MF Dnes, Lidové noviny) s 26 % a Vltava Labe Media (Deník) s 16 %.
Podíl vydavatelů na prodejích placených deníků 2023
-mav-