Rekola letos zaznamenala rekordní zájem o sdílenou jízdu na kole i v zimním období. Stojí za tím vyšší venkovní teploty, ale i změna uživatelského chování, kdy se lidé postupně učí jezdit i v chladném počasí. Počet jednotlivých jízd díky tomu vzrostl o více než třetinu, počet registrací o 86 %. Na letošní rok plánují Rekola sdílenou jízdu na kole ještě více zpřístupnit novým prvkem usnadňujícím navigaci v ulicích, na všechna pražská kola přidají držák na mobil.
Od ledna do února zaznamenala bikesharingová platforma celkem 133 tisíc jízd, což je o 36 % více než loni. Ve srovnání s rokem 2021 činí nárůst dokonce 347 %. Registrací v zimním období bylo 6 058, tedy o 86 % více než v předchozím roce.
„Máme za sebou nejlepší zimu v historii. Prapůvodně jsme kola na zimu uklízeli a věnovali se jejich servisu, lidé ale vyjádřili zájem jezdit po celý rok. Každým rokem nám celoročních uživatelů přibývá,“ komentuje Vítek Ježek, zakladatel a CEO Rekol, s tím, že na sociálních sítích a v newsletterech se snaží edukovat své uživatele, jak se správně na kolo obléct a jaký přínos mají v tomto ohledu například rukavice.
Letos měla Rekola v zimních měsících kvůli zvýšenému zájmu na ulici celkem 2014 kol, před rokem to bylo o 654 kol méně. „Přes zimu uzavíráme okrajovější stanoviště u podniků, které fungují jen v létě. Kola servisujeme obvykle více na dílně a méně v ulicích, ale vzhledem k zájmu uživatelů jsme se snažili je vypouštět ven ještě rychleji než normálně. Kola pro zimu speciálně neupravujeme, jen nám občas dělá vrásky dobíjení digitálních zámků. V létě k tomu využíváme téměř výhradně energii ze solárního panelu v košíku, což v zimě někdy nestačí. A to nejen proto, že je kratší den a méně slunečního světla, ale občas nám solární panely zapadají sněhem,“ přibližuje zimní fungování Rekol Ježek.
To, že chladnější počasí není překážkou, potvrzují uživatelé, kteří si kolo v zimních měsících půjčili více než dvakrát. Je jich o 122 % více než loni. „Velmi často nás naši uživatelé používají jako dopravu na poslední chvíli — domů, do práce, na schůzku nebo na oběd v kombinaci s městskou dopravou. Nejvytíženější hodiny jsou v ranní špičce mezi sedmou a devátou hodinou a v odpolední mezi patnáctou a osmnáctou hodinou. Průměrná délka zimní jízdy byla 11,9 minut, tedy o čtyři minuty kratší než v létě. V Praze jsou za tuto dobu lidé schopni přejet například z Národní třídy na Křižíkovu nebo z Můstku do Holešovické tržnice,“ dodává Ježek. V Praze usnadňuje jízdu na sdílených kolech i možnost využití dvou jízd denně na 15 minut zdarma prostřednictvím Lítačky. Tu si na účet přidalo během zimy téměř 900 uživatelů, kteří se přidali k více než 60 tisícům aktivních uživatelů s Lítačkou.
Pozadu nezůstala ani ostatní města, kde Rekola doplňují síť veřejné dopravy, například v Brně, Prostějově a Krnově. Velké množství uživatelů také používá zaměstnaneckou MultiSportku, která proplácí 2 jízdy denně na 60 minut i s návštěvou jiného sportoviště.
V tomto roce plánují Rekola investovat více do přístupnosti a odstraňovat případné bariéry pro ty, co s jízdou na kole ve městě nemají příliš zkušeností. „Na všechna kola v Praze chceme přidat držák na telefon, abychom pomohli odstranit bariéru toho, že uživatel neví, kudy bezpečně jet. Zároveň jsme z dotazování zjistili, že spousta žen nemá kam dát za jízdy telefon, což může být také jednou z překážek,“ říká Ježek. Rovněž se budou snažit co nejvíce ulehčit proces půjčení a vrácení kola. „S městskými částmi a TSK postupně pracujeme na fyzickém vyznačování stanovišť pro sdílené prostředky tak, aby je uživatel nemusel hledat. Cílem je, aby prostě přijel někam a viděl bez aplikace, že kolo může vrátit na každém rohu,“ dodává Ježek. Už zavedenou novinkou je možnost vrácení kola v tzv. režimu vrácení zamknutím, tedy způsobem, kdy je možné jen zaklapnout zámek a odejít, již bez nutnosti focení.
Kromě podpory firem v dodržení jejich cílů udržitelného rozvoje, mají Rekola v plánu expandovat v rámci Evropské unie. Jejich vizi podpořil i nedávno vydaný Cycling Industries Europe report, který bikesharing označil za nejrychleji rostoucí cyklosegment. „Stále vidíme hodně měst, kde by mohl bikesharing lidem pomoci,“ uzavírá Vítek Ježek.
-stk-