Většinu trhu placené televize ovládají v Česku čtyři hráči
IPTV je nejsilnější platformou placené televize v Česku. Tři čtvrtiny trhu placené televize přitom ovládají čtyři velcí hráči, ukazuje Atmedia index.
Počet diváků, kteří sledují televizní stanice prostřednictvím některého z placených operátorů, se u nás již několik let drží na obdobné úrovni. V roce 2023 využívalo služeb placené televize celkem 56 % diváků ve věku 15–69 let. Nejsilnější platformou je IPTV, která v posledních letech zvyšuje svůj podíl na úkor satelitní televize. Ukazuje to Atmedia index.
„V loňském roce využívalo IPTV či kabelovou televizi 61 % diváků placené televize, satelitní televizi pak zbylých 39 %,“ přibližuje Pavel Müller, Head of Research & Marketing ve společnosti Atmedia. Z výzkumu atmedia index také vyplývá, že celé tři čtvrtiny trhu placené televize si mezi sebe rozdělují čtyři největší operátoři – Skylink, O2 TV, Vodafone TV a Magenta TV.
„Časová flexibilita, bohatá nabídka videoobsahu a flexibilita umožňující více členům rodiny sledovat různé pořady ve stejný čas, takové jsou hlavní důvody využívání služeb operátorů placené televize,“ shrnuje Pavel Müller.
Důvody pro využívání placené televize
Televizní diváci využívají O2 TV, Vodafone TV, Magenta TV či jiné operátory placené televize především kvůli možnosti sledovat televizní pořady zpětně bez ohledu na původní čas vysílání – konkrétně to udává 41 % diváků, kteří v loňském roce využívali satelitní nebo kabelovou TV či IPTV. Hned v závěsu je s 38 % možnost sledovat televizní stanice, které nejsou dostupné v pozemním digitálním vysílání. Třetím nejčastěji uváděným důvodem je možnost sledovat televizi na více zařízeních současně, například na PC, tabletu nebo mobilu.
K méně často uváděným důvodům využívání placené televize patří také možnost sledovat televizní stanice v HD kvalitě nebo přístup k videoobsahu, který nenabízí televizní stanice v lineárním vysílání – zpravidla jde o filmy a seriály dostupné v různých videotékách. „Pro každého šestého uživatele placené televize je také důležitá unikátní a exkluzivní nabídka sportovního obsahu,“ přibližuje Pavel Müller s tím, že právě sportovní obsah se v posledních letech stává konkurenční výhodou.
Průměrná měsíční útrata je 395 Kč
V druhé polovině loňského roku utráceli Češi za služby operátorů placené televize v průměru 395 Kč měsíčně, což je o jednotky korun více v porovnání se stejným obdobím roku 2022. „Přestože lze placenou televizi dnes pořídit za nižší stovky korun měsíčně, je cena jedním z hlavních důvodů, proč 44 % televizních diváků ve věku 15–69 let sleduje pouze televizní stanice dostupné v pozemním digitálním vysílání,“ upozorňuje Pavel Müller a dodává, že jedna třetina těchto diváků považuje placenou televizi za drahou.
Téměř polovina diváků, kteří nevyužívají placenou televizi, za ni nechce platit vůbec. Nejčastěji uváděným důvodem pro nevyužívání placené televize ovšem dlouhodobě zůstává spokojenost s nabídkou televizních stanic dostupných v terestrickém vysílání. „Čeští diváci mohou bezplatně sledovat desítky televizních stanic, jen do oficiálního měření televizní sledovanosti jich je zapojeno téměř čtyřicet,“ upozorňuje Pavel Müller s tím, že terestrické vysílání má v České republice dlouhodobě silnou pozici, což se v příštích letech pravděpodobně nijak nezmění.
O výzkumu
Výzkum pro mediální zastupitelství tematických televizních stanic Atmedia realizovala výzkumná společnost Ressolution / Nielsen metodou CAWI. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 8 326 respondentů (internetová populace ve věku 15–69 let) z Českého národního panelu. Dotazování probíhalo ve čtyřech vlnách za každé čtvrtletí roku 2023 (5.–19. 4. 2023, 3.–31. 7. 2023, 2.–16. 10. 2023, 2.–15. 1. 2024).
-mav-