Facebook i LinkedIn experimentují s vertikálním videem

neděle, 7. dubna 2024, 07:40 Internet & Mobil MediaGuru

Na trend, který byl dosud charakteristický hlavně pro TikTok nebo Snapchat, zkouší naskočit i LinkedIn. Facebook už to udělal.

Ilustrační foto, zdroj: Pixabay

Ilustrační foto, zdroj: Pixabay

Největší sociální síť světa upravila svůj videopřehrávač. Jeho aktualizovaná verze začíná být dostupná pro mobilní verze Facebooku ve Spojených státech a Kanadě, v dalších měsících by měl přijít řadu zbytek světa. Jak Meta popsala na svém webu, inovovaný přehrávač má být vhodnější k přehrávání klipů orientovaných na výšku. Právě tento formát videa považuje Meta za výchozí stav – což neznamená, že si uživatelé nebudou moci snadno horizontálně orientované záběry roztáhnout na celou šířku svého mobilního přístroje.

Kromě toho dostanou uživatelé, přesněji řečeno diváci, možnost poskočit obrazem o deset sekund dopředu nebo nazpět. Formát videa a upravené ovládací prvky jsou ale jen ty novinky, které jsou viditelné na první pohled. Možná ještě výraznější změny se odehrály na algoritmech Facebooku. Ty nyní mají přesněji doporučovat videa k dalšímu sledování na základě toho, co uživatele baví. Sociální síť při tom už nebude brát zřetel na formát a délku videa. „Například vám můžeme nabídnout klip ve formátu Reel (obdoba tiktokovských videí, pozn. red.) na téma, jak nanést makeup nebo delší videonávod na vlastnoruční zvelebení vašeho domova,“ upřesňuje Meta v oficiálním prohlášení.

Pokusy na LinkedIn

Obsah vhodný pro formát vertikálního videa ale zjevně nemá hranice. Nedávno s ním totiž začala experimentovat i profesní sociální síť LinkedIn, která se svým zaměřením výrazně liší od Facebooku, TikToku i Instagramu. Část jejích uživatelů zaznamenala, že LinkedIn testuje nový samostatný videokanál, který by uměl divákům nabízet proud jednoho videa za druhým. Tahle novinka se ale zatím nachází ve stadiu menšího betatestování. „Z videa se rychle stává jeden z oblíbených formátů našich uživatelů, kteří se chtějí od ostatních expertů a profesionálů něco přiučit. Zkoušíme tedy přijít s novými způsoby, které by umožnili snadněji nalézt relevantní klipy ke zhlédnutí,“ cituje stanovisko LinkedInu server Social Media Today.

O profesní sociální síti by se přitom nedalo říct, že má zásadní problém s vábením mladé generace mezi 18 a 24 roky. Ta pomalu začíná vstupovat na pracovní trh, a tak se zajímá i o jiné aplikace než TikTok. Podle zjištění analytické společnosti Comscore zaznamenal LinkedIn mezi lety 2022 a 2023 více než padesátiprocentní nárůst v dosahu mezi mladými uživateli. TikTok v této kategorii vyrostl jen o dvanáct procent a Twitter, nyní X, o šestnáct. Příklon LinkedInu k videu by mohl přispět k tomu, že se na něm mladší uživatelé zabydlí už jenom kvůli tomu, že je pro ně konzumace videa přes mobilní telefon samozřejmostí. V případě Facebooku by pak vylepšený videopřehrávač mohl zmírnit motivací adolescentů rušit své profily na síti, kterou se už dávno naučili intenzivně využívat jejich (pra)rodiče.

-riv-