Nejúspěšnější reklamu na českém YouTube měl loni řetězec Penny
Nejúspěšnější reklamní spoty na českém YouTube měly loni značky Penny, Škoda Auto a McDonald's, ukazuje žebříček YouTube Ads Leaderboard.
Nejúspěšnějším reklamním spotem na českém Youtube se v roce 2023 stal spot Penny s Michalem Suchánkem a Richardem Genzerem „Zacvičili jsme s cenami“. Vyplývá to z žebříčku YouTube Ads Leaderboard, který každý rok srovnává úspěšnost reklamních spotů na základě počtu zhlédnutí a celkové interakce diváků s daným videem. Druhé místo patří společnosti Škoda Auto za spot s Ondřejem Vetchým k elektromobilitě a třetí místo McDonald’s za spot „Kuře s broskví v kelímku“. Do první pětice se ještě vešly spoty pro Fio banku a T-Mobile.
„Úspěšné reklamy na YouTube mají historicky několik shodných rysů. Tím nejzákladnějším je humor, dále známé osobnosti a hudba. Audio složka je důležitá, protože 97 % videí na YouTube si lidé pouští se zapnutým zvukem. Hudba pomohla několika spotům, proto na tvůrce reklam apelujeme, aby pracovali s voice-overem – např. branding ve voice-overu patří mezi nejefektivnější,“ říká k výsledkům za rok 2023 Petr Houzar, YouTube Country Lead, který má kampaně na YouTube na starosti.
Nejúspěšnější spot pro Penny je podle jeho slov příkladem mixu uvedených atributů. Jde o klasický 30vteřinový spot, který pracuje s vtipem, známými tvářemi a hudbou. „Kampaň byla navíc intenzivně nasazená a dostala se k velké části populace, lidé ji komentovali, lajkovali a sdíleli,“ popisuje Petr Houzar. Pro vyhodnocení úspěšnosti reklam na YouTube totiž není počet zhlédnutí jediným kritériem. Přihlíží se i k míře interakce a také se rozlišuje, zda jde o zhlédnutí organické nebo placené. „Spoty, které se umísťují na předních příčkách, potřebují obecně nižší frekvenci k tomu, aby doručily základní sdělení,“ shrnuje Houzar.
Je ale patrné, že postupem doby se žebříček přeci jen proměňuje a dostávají se do něj i spoty, které vznikají v rámci obsahového marketingu. To je příklad spotu společnosti Škoda Auto. „Ondřej Vetchý dokáže ve spotu od samého začátku publikum zaujmout a jeho pozornost udržet. Toto video je celkově ideálním formátem pro YouTube. Přináší obsah, který vysvětluje e-mobilitu a lidé si video mohou vracet nebo přeposílat. Taktových brandových kampaní u nás moc nevzniká. Interakci napomáhá i to, že elektromobilita je téma, které dnes rozděluje společnost a diskuse se rychleji rozproudí,“ vysvětluje.
Zadavatel McDonald’s patří pravidelně k nejúspěšnějším v hodnocení reklam na YouTube. Loni uspěl se zábavným videem o své sladkokyselé omáčce, které cílil na generaci Z. V žebříčku TOP 10 by se přitom umístily i další spoty McDonald’s, YouTube ale za každého zadavatele vybírá jen jeden (nejúspěšnější) spot. „McDonald’s obecně patří ke stálicím, k nejsledovanějším značkám a v žebříčku se umísťuje každoročně. Perfektně sleduje trendy a využívá možností YouTube na maximum. Konkrétně v tomto případě výborně pracuje s tím, jak je video zvyklá konzumovat generace Z,“ říká Petr Houzar.
Spoty pro Fio banku a T-Mobile, které oba proběhly i v televizi, využily na YouTube delší stopáže přes jednu minutu. „Na YouTube lze dobře pracovat s delšími reklamami a doplňovat je kratšími spoty o délce 15-20 vteřin nebo nepřeskočitelnými 6vteřinovými spoty. Je vidět, že lidem délka videa nevadí. Reklamy, které fungují například i v televizi a jsou vtipné a virální, rádi vyhledávají i na YouTube,“ hodnotí Houzar. Ke spotu T-Mobile také podotýká, že jeho předvánoční spot budil emoce i svým zpracováním hudební složky, která měla řadu podporovatelů, ale i odpůrců. To se týká i spotu Kauflandu, který využil přezpívané písně od skupiny Queen.
Video z kategorie obsahového marketingu využila i značka Maybeline, která se s ním dostala do loňské TOP 10. „Maybeline pracuje s formátem beauty tutorialu, ve kterém využívá influencery. Tím se zvyšuje míra zhlédnutí i dokoukání, navíc influencer může přítáhnout ke spotu nová publika,“ uvádí Houzar. To je příklad i dalších značek v žebříčku TOP 10 – Tiger a Relax, kterým zapojení influencerů přináší autenticitu.
Zmínit je třeba také reklamu Air Bank z nového konceptu „I to se může stát“, jehož první spot se také umístil v TOP 10 za rok 2023. Zhlédnutí novinky podporovala právě zvědavost na nové pojetí reklamy a také diskuse o její podobě.
Pro úspěch spotu na YouTube je důležitá také míra placené podpory. Nejúspěšnější spoty dosahují miliony zhlédnutí, což intenzita nasazení podporuje. Zavedeným značkám a značkám, které mají uživatelé rádi, dává síla brandu šanci na vyšší dokoukanost videí. „Relativní dokoukanost spotu se v tomto případě zvyšuje až o 30 %. Známější značky mají obecně vyšší míru dokoukání,“ shrnuje Petr Houzar.
YouTube Ads Leaderboard 2023
Pořadí |
Zadavatel |
video |
URL |
1. |
Penny |
Penny - Zacvičili jsme s cenami |
|
2. |
Škoda Auto |
Otevřeně o emobilitě s Ondřejem Vetchým | Škoda Auto |
|
3. |
McDonald's |
Kuře s broskví v kelímku? Sleduj, co všechno ti uniklo o sladkokyselý omáčce! |
|
4. |
Fio Banka |
Pro všechny světské radosti: Udělejte štěstí v podnikání | Fio banka |
|
5. |
T-Mobile |
T-Mobile: To opravdu důležité nás spojuje nejvíc |
|
6. |
Kaufland |
Kaufland.cz nový online marketplace |
|
7. |
Air Bank |
Spořte s úrokem až 5 % ročně a uvidíte, co všechno se může stát |
|
8. |
Relax |
Host! Annie Camel! Studio Relax - Díl 135. (část 1.) |
|
9. |
Tiger Energy Drink |
Tiger & The Mag W/RAP: Track Challenge (EP09 TRAILER) |
|
10. |
Maybelline |
Zapomeň na plastické operace, vystačíš si s líčením – Make-up in the City S10 E14 |
-mav-