Nejúspěšnější reklamu na českém YouTube měl loni řetězec Penny

pondělí, 6. května 2024, 07:00 Reklama, Internet & Mobil MediaGuru

Nejúspěšnější reklamní spoty na českém YouTube měly loni značky Penny, Škoda Auto a McDonald's, ukazuje žebříček YouTube Ads Leaderboard.

Z kampaně Penny, zdroj: Penny

Z kampaně Penny, zdroj: Penny

Nejúspěšnějším reklamním spotem na českém Youtube se v roce 2023 stal spot PennyMichalem Suchánkem a Richardem Genzerem „Zacvičili jsme s cenami“. Vyplývá to z žebříčku YouTube Ads Leaderboard, který každý rok srovnává úspěšnost reklamních spotů na základě počtu zhlédnutí a celkové interakce diváků s daným videem. Druhé místo patří společnosti Škoda Auto za spot s Ondřejem Vetchým k elektromobilitě a třetí místo McDonald’s za spot „Kuře s broskví v kelímku“. Do první pětice se ještě vešly spoty pro Fio banku a T-Mobile.

„Úspěšné reklamy na YouTube mají historicky několik shodných rysů. Tím nejzákladnějším je humor, dále známé osobnosti a hudba. Audio složka je důležitá, protože 97 % videí na YouTube si lidé pouští se zapnutým zvukem. Hudba pomohla několika spotům, proto na tvůrce reklam apelujeme, aby pracovali s voice-overem – např. branding ve voice-overu patří mezi nejefektivnější,“ říká k výsledkům za rok 2023 Petr Houzar, YouTube Country Lead, který má kampaně na YouTube na starosti.

Nejúspěšnější spot pro Penny je podle jeho slov příkladem mixu uvedených atributů. Jde o klasický 30vteřinový spot, který pracuje s vtipem, známými tvářemi a hudbou. „Kampaň byla navíc intenzivně nasazená a dostala se k velké části populace, lidé ji komentovali, lajkovali a sdíleli,“ popisuje Petr Houzar. Pro vyhodnocení úspěšnosti reklam na YouTube totiž není počet zhlédnutí jediným kritériem. Přihlíží se i k míře interakce a také se rozlišuje, zda jde o zhlédnutí organické nebo placené. „Spoty, které se umísťují na předních příčkách, potřebují obecně nižší frekvenci k tomu, aby doručily základní sdělení,“ shrnuje Houzar.

Je ale patrné, že postupem doby se žebříček přeci jen proměňuje a dostávají se do něj i spoty, které vznikají v rámci obsahového marketingu. To je příklad spotu společnosti Škoda Auto. „Ondřej Vetchý dokáže ve spotu od samého začátku publikum zaujmout a jeho pozornost udržet. Toto video je celkově ideálním formátem pro YouTube. Přináší obsah, který vysvětluje e-mobilitu a lidé si video mohou vracet nebo přeposílat. Taktových brandových kampaní u nás moc nevzniká. Interakci napomáhá i to, že elektromobilita je téma, které dnes rozděluje společnost a diskuse se rychleji rozproudí,“ vysvětluje.

Zadavatel McDonald’s patří pravidelně k nejúspěšnějším v hodnocení reklam na YouTube. Loni uspěl se zábavným videem o své sladkokyselé omáčce, které cílil na generaci Z. V žebříčku TOP 10 by se přitom umístily i další spoty McDonald’s, YouTube ale za každého zadavatele vybírá jen jeden (nejúspěšnější) spot. „McDonald’s obecně patří ke stálicím, k nejsledovanějším značkám a v žebříčku se umísťuje každoročně. Perfektně sleduje trendy a využívá možností YouTube na maximum. Konkrétně v tomto případě výborně pracuje s tím, jak je video zvyklá konzumovat generace Z,“ říká Petr Houzar.

Zdroj: Penny

Zdroj: Škoda Auto

Zdroj: McDonald's

Spoty pro Fio banku a T-Mobile, které oba proběhly i v televizi, využily na YouTube delší stopáže přes jednu minutu. „Na YouTube lze dobře pracovat s delšími reklamami a doplňovat je kratšími spoty o délce 15-20 vteřin nebo nepřeskočitelnými 6vteřinovými spoty. Je vidět, že lidem délka videa nevadí. Reklamy, které fungují například i v televizi a jsou vtipné a virální, rádi vyhledávají i na YouTube,“ hodnotí Houzar. Ke spotu T-Mobile také podotýká, že jeho předvánoční spot budil emoce i svým zpracováním hudební složky, která měla řadu podporovatelů, ale i odpůrců. To se týká i spotu Kauflandu, který využil přezpívané písně od skupiny Queen.

Zdroj: Fio banka

Zdroj: T-Mobile

Zdroj: Kaufland

Video z kategorie obsahového marketingu využila i značka Maybeline, která se s ním dostala do loňské TOP 10. „Maybeline pracuje s formátem beauty tutorialu, ve kterém využívá influencery. Tím se zvyšuje míra zhlédnutí i dokoukání, navíc influencer může přítáhnout ke spotu nová publika,“ uvádí Houzar. To je příklad i dalších značek v žebříčku TOP 10 – Tiger a Relax, kterým zapojení influencerů přináší autenticitu.

Zmínit je třeba také reklamu Air Bank z nového konceptu „I to se může stát“, jehož první spot se také umístil v TOP 10 za rok 2023. Zhlédnutí novinky podporovala právě zvědavost na nové pojetí reklamy a také diskuse o její podobě.

Zdroj: Air Bank

Zdroj: Relax

Zdroj: Tiger

Zdroj: Maybeline

Pro úspěch spotu na YouTube je důležitá také míra placené podpory. Nejúspěšnější spoty dosahují miliony zhlédnutí, což intenzita nasazení podporuje. Zavedeným značkám a značkám, které mají uživatelé rádi, dává síla brandu šanci na vyšší dokoukanost videí. „Relativní dokoukanost spotu se v tomto případě zvyšuje až o 30 %. Známější značky mají obecně vyšší míru dokoukání,“ shrnuje Petr Houzar.

YouTube Ads Leaderboard 2023

Pořadí

Zadavatel

video

URL 

1.

Penny

Penny - Zacvičili jsme s cenami

https://www.youtube.com/watch?v=HSaCmXMcE3k

2.

Škoda Auto

Otevřeně o emobilitě s Ondřejem Vetchým | Škoda Auto

https://www.youtube.com/watch?v=CUQZk8bndEg

3.

McDonald's

Kuře s broskví v kelímku? Sleduj, co všechno ti uniklo o sladkokyselý omáčce!

https://www.youtube.com/watch?v=291QxsNJ0AM

4.

Fio Banka

Pro všechny světské radosti: Udělejte štěstí v podnikání | Fio banka

https://www.youtube.com/watch?v=ripKFGlvumw

5.

T-Mobile

T-Mobile: To opravdu důležité nás spojuje nejvíc

https://www.youtube.com/watch?v=XEvtM13Sxwk

6.

Kaufland

Kaufland.cz nový online marketplace

https://www.youtube.com/watch?v=kSBWFRkEd_0

7.

Air Bank

Spořte s úrokem až 5 % ročně a uvidíte, co všechno se může stát

https://www.youtube.com/watch?v=mste9areMc8

8.

Relax

Host! Annie Camel! Studio Relax - Díl 135. (část 1.)

https://www.youtube.com/watch?v=om1lijdC5C4

9.

Tiger Energy Drink

Tiger & The Mag W/RAP: Track Challenge (EP09 TRAILER)

https://www.youtube.com/watch?v=fYINNwT7TWs

10.

Maybelline

Zapomeň na plastické operace, vystačíš si s líčením – Make-up in the City S10 E14

https://www.youtube.com/watch?v=OInSyUXC7G0

Zdroj: YouTube CZ&SK

YouTube při umísťování spotů naplno využívá umělou inteligenci

pondělí 6. května 2024

-mav-