Proč se byznys už neobejde bez umělé inteligence

čtvrtek, 9. května 2024, 06:55 Internet & Mobil MediaGuru

Umělá inteligence má větší potenciál, než je automatizace rutinních úkolů, ukáže na letošní konferenci WebExpo Anna Bohoněk.

Anna Bohoňok, zdroj: WebExpo

Anna Bohoňok, zdroj: WebExpo

Budoucnost práce je nenávratně spojena s umělou inteligencí. Její praktická aplikace do firemního prostředí ale představuje pro většinu společností kvantový skok. Anna Bohoněk s AI nástroji pracuje v rámci své každodenní byznysové praxe a o své tipy a strategie se podělí na technologické konferenci WebExpo.

Když na to jdete chytře, umělá inteligence vám uvolní ruce v podnikání. Najednou máte ve firmě někoho, kdo zvládá administrativu i nudnou rutinu mrknutím oka a bez řečí. Odpadá zahlcující nálož operativy, kvůli které spousta firem nemá prostor zaměřit se na růst a věnovat energii následování nejnovějších trendů.

Vrhněte se do akce

Jinak vám ujede vlak naložený spoustou příležitostí. Právě o nich bude mluvit Anna Bohoněk a přidá praktické příklady ze svého podnikání. Ukáže, jak s umělou inteligencí pracovat, aby zefektivnila procesy, skeptikům umožní poznat nepřítele. A zároveň vysvětlí, proč je fajn se s AI začít spíš kamarádit. Dozvíte se, jak se zaváděním AI ve firmě začít a nebudou chybět ani pokročilé tipy.

Umělá inteligence má však mnohem větší potenciál, než je automatizace rutinních úkolů. Pro Annu, která aplikaci AI v praxi školí pro vzdělávací platformu ELAI, jsou nástroje jako ChatGPT, Fireflies.ai, Gemini, Audiopen, Ideogram, DALL-E a řada dalších nepostradatelnými pomocníky v každodenní exekutivě. Šetří čas, usnadňují obchod, marketing i kreativní činnosti. Díky tomu se může  věnovat strategičtějším stránkám byznysu. A i tam jí pomáhá AI například tím, že odbourává stereotypy v přemýšlení a usnadňuje rozhodovací proces.

Klíč k produktivitě?

Používání generativních nástrojů AI (např. ChatGPT) zvyšuje produktivitu lidí až o 66 %, tvrdí ve svém článku Jakob Nielsen,  autorita v designerské komunitě. Cituje přitom tři různé vědecké studie, které došly k podobným závěrům. Ve všech třech se ukázalo, že AI umožnila nejvýraznější posun ve výkonu juniorním a méně nadaným lidem. 

Anna Bohoňok k tomu říká: „Úplně nesouhlasím s tím, že by juniorní lidi v tomto smyslu ohrožovali seniornější kolegy/ně. Myslím si, že nejlepší výsledky z generativní AI dostaneme v oborech, kterým opravdu rozumíme a známe parametry kvalitního výsledku. Schopnost promptovat ChatGPT je podle mě úměrná schopnosti delegovat úkoly a strukturovat myšlenky.”

AI v roli obchodního partnera

Zmiňované studie potvrzují významný přínos jazykových modelů a dalších nástrojů AI také pro obchodníky. Možností se nabízí  několik. Asi nejjednodušší variantou je zapojit nástroje na poznámky při obchodních jednáních. Můžete se díky nim  soustředit na komunikaci i řeč těla druhé strany a neobávat se, že vám uteče nějaká důležitá informace. Nástroje jako Otter.ai nebo Fireflies.ai zachytí každé  slovo. 

Méně obvyklé, ale přínosné využití pro úspěšný obchod našla Bohoňok v simulacích náročných obchodních jednání. Prostřednictvím umělé inteligence si vytvoří personu, díky které se dokáže připravit na reálnou obchodní komunikaci předem.

Podle Anny Bohoňok generativní AI tříbí naši schopnost myšlení. Musíte se na problém podívat z jiné perspektivy, vzít v potaz kontext a urovnat si svůj záměr nejdřív v hlavě. 

Stejně tak jako ze svých kolegů či podřízených, ani z AI nevykřešete nic kloudného, pokud neumíte sdělit svou představu o výsledku. Promptování je tak užitečné nejen samo o sobě, ale naučí vás i dobře zadávat práci někomu dalšímu. „Myslím si, že seniorní lidi v oboru mají velkou výhodu, pokud jsou kvalitními manažery. Jen ten chatbot nabízí mnohem rychlejší zrcadlo. Když mu zadáte úkol špatně, poznáte to do pár vteřin. U juniorního kolegy na to přijdete až po několika dnech,” dodává Anna Bohoněk.

Při práci kombinuje výstupy různých AI nástrojů. Strukturuje své úvahy pomocí nástroje Audiopen, pracuje s vizuálními vstupy a přepisem obrázků na text. Ladí styl textů podle referenčních ukázek a překlápí psané slovo do mluveného, což by dřív zabralo hodiny práce. Všechen tenhle čas můžeme dneska ušetřit. Potřebné know-how sdílí na svém LinkedInu a představí  ho i ve své přednášce na WebExpu.

Letošní ročník WebExpa se kromě tradičního zaměření na vývoj webu, UX design a výzkum, produktový management, digitální marketing a byznys věnuje právě také kreativitě a umělé inteligenci. Podrobné informace o letošních řečnících a tématech najdete v programu.

Text vychází v rámci mediální spolupráce na konferenci WebExpo