Mediální slovník

Color marketing

Pod výrazem Color marketing si představujeme techniky sloužící k vzbuzení zájmu o produkt pomocí barev. Barvy mají pro vidomé lidi svůj neměnný význam a představují významný psychologický nástroj. Pomocí barev můžete vysílat významné, pozitivní i negativní informace: podporovat prodeje, vzrušit nebo uklidnit dav, přitahovat pozornost.

Využití: (product, logo) design, packaging, web construction, merchandising, media.

V Color marketingu se využívá skutečnosti, že každá barva působí na spotřebitele jinak, přitom však stejně na cílové skupiny:

Černá – barva spojená se smutkem (v západním světě), se silou, s inteligencí, ale i zlem (kovboj s černým šátkem je obvykle záporný hrdina). Černá opticky zeštíhluje lidské postavy. Jedná se o vážnou barvu spojenou se silnými niternými emocemi.

Červená – přitahuje pozornost, lidské oko vždy nejprve zaznamená červené objekty (viz malíř Piet Mondrian). Lidé obklopení červenou barvou vykazují zvýšený tep, subjektivně pociťují, že se jim hůře dýchá. Barva spojená s agresivitou, energií, životem (krev), pohybem, dynamikou, vzrušením.

Růžová – symbol romantiky, něžnosti, lásky a jemných citů.

Modrá – obloha, moře. Nejoblíbenější barva většiny lidí. Uklidňuje. Barva věrnosti, loajality (viz modré uniformy), stálosti, moudrosti, důvěry (proto ji hojně využívají banky a pojišťovny), ale i podřízenosti. Pokud jsou lidé obklopeni modrou barvou, jejich těla produkuje látky, které zklidňují. Ne náhodou je modrou vymalováno mnoho ložnic.

Žlutá – symbolizuje veselí, radost, smích, slunce, štěstí a dobrou náladu. Mozek lidí obklopených žlutou barvou produkuje serotonin (látka způsobující dobrý pocit). Originální smajlík má žlutou barvu! Pozitivní barva (použitá v menším množství) dokáže povzbudit prodeje. Zlaté odstíny znamenají pozitivní přísliby do budoucnosti.

Více se o barvách v reklamě můžete dočíst zde.

Kategorie