Facebook za časů Timeline

Poslední březnový den budou všechny Facebook Pages automaticky převedeny ze stávající podoby do podoby Timeline. Ta je známá již z osobních profilů. Už nějakou dobu se správcům nový vzhled zobrazuje a mohou do něj spravovanou Page přepnout ještě dřív, než to udělá Facebook plošně i za ně. Jaké změny osobně považuji za nejdůležitější, co z nich vyplývá a jak se s nimi popasovat?

Důraz na vizuální stránku

Všechny změny, které se týkají zobrazování postů v Timeline, směřují k daleko většímu významu vizuální stránky, než tomu bylo doposud. Ať už se jedná o Cover Photo, možnost “roztáhnout” post přes celou šíři Timeline, či zobrazování samostatných fotografií (videí) nebo celých fotoalb, Facebook jasně říká, že na vzhledu záleží. Využívejte toho. Existuje několik článků, které se zabývají rozměry jednotlivých prvků, povedený je například ten od Dana Dočekala. Neomezte se jen na hlavní prvky, pracujte i s velikostí fotek.

Záložky s aplikacemi

Obrovskou změnu doznaly záložky. Původně v levém menu pod profilovým obrázkem byste je hledali již marně. Nyní se přesunuly pod Cover Photo. Bohužel se zobrazují pouze první čtyři z nich, přičemž jedna (fotogalerie) je napevno umístěná a pracovat se dá jen se třemi. Ostatní jsou schované pod šipkou a uživatel si je musí „vyrolovat“, což značně znesnadní jejich používání. Jako příklad poslouží například Page Coca-Coly.

Absence vstupní záložky

Problémem se záložkami také je, že nelze nastavit tzv. Landing Tab (vstupní stránku) a všichni uživatelé jsou automaticky směřováni na Wall. To samozřejmě ovlivní míru konverze z Facebook Ads a nově přicházejících uživatelů obecně. Osobně si myslím, že nebude dlouho trvat a cílení nových návštěvníků půjde znovu nastavit.

Pravidla pro Cover Photo a co s nimi

Chvíli se zdálo, že absenci vstupní stránky může vyřešit Cover obrázek. Ten je natolik velkorysý, že by dokázal pojmout i nějaké call to action. Nadšení však nemělo dlouhého trvání. Skončilo poměrně záhy, když Facebook přišel s novými pravidly, podle kterých na Coveru nemůžete sdělovat prakticky žádné potřebné informace.

Naštěstí s Timeline přichází připínáček. S jeho pomocí můžete jeden vybraný příspěvek “přišpendlit” na úplně vrchní pozici a další, byť novější, posty se řadí až za něj. Stačí tedy vytvořit “call to action” obrázek a částečně tak nahradit vstupní stránku. Funkce Pin it je bohužel časově omezená (tuším, že sedmi dny), takže post musíte jednou za čas „připíchnout“ znovu.

Změna logiky řazení postů

Samotnou podstatou Timeline je struktura řazení postů, které můžete umisťovat v čase a poskládat tak (stejně jako u osobních profilů) působivou historii vaší značky. Nechte se inspirovat třeba u Starbucks. V historii nyní lze jít až do roku 1000, což by mělo postačit i většině firem.

Komunikace přes zprávy

Na závěr bych rád zmínil ještě jednu hodně důležitou změnu. Tou je nová možnost zaslání soukromé zprávy administrátorům Page. Doteď to šlo jen velmi obtížně. Zdá se, že z této funkce se rýsuje zajímavý komunikační kanál, který by mohl teoreticky sloužit jako zákaznická podpora.

Přes všechny zmíněné změny stále platí, že nejdůležitější je kvalitní obsah ovlivňující míru zapojení fanoušků, potažmo Edge Rank a tím i zobrazování vašich postů v News Feedu uživatelů, což je v podstatě jediné místo, kromě FB Ads, ze kterého, v rámci Facebooku, vaši Page navštíví. O tom ale někdy příště.

Jan Matějka, Aitom Media