Jak funguje killer funkcionalita Facebooku?

Facebook limituje počet zdrojů statusů (stránky, přátelé, aplikace) v kanálu novinek na 250. Další zkrátka nezobrazuje. Víte jak zajistit, aby se mezi nimi zobrazovaly i ty vaše? A nejlépe na prvních místech? S odpovědí by vám mohl pomoci algoritmus jménem EdgeRank.

Zobrazování novinek

Dříve newsfeed (kanál novinek) Facebooku obsahoval příspěvky zařazené do 2 karet – Hlavní příspěvky (Top Stories) a Poslední příspěvky (Most recent). Hlavní příspěvky byly uživateli zobrazovány daleko častěji (údajně až 90 % uživatelů). To se změnilo a dnes žádné karty v newsfeedu neexistují. Hlavní příspěvky jsou ale i tak zobrazovány vždy a nelze je tedy přehlédnout.

Recent Stories, Top Stories

V současnosti ve svém newsfeedu naleznete 2 typy příspěvků:

1) Recent Stories – jsou chronologicky seřazené příspěvky od všech zdrojů (stránky, přátelé, aplikace), se kterými interagujete. Zobrazují se, pokud Facebook otevíráte často a Top Stories jste tedy už viděli.

2) Top Stories – jsou příspěvky, které by pro vás měly být nejvíce relevantní. Proto je Facebook zobrazuje už z principu daleko častěji než Recent Stories. Pokud tedy spravujete Facebook page, je vaším cílem, aby vaše příspěvky byly označeny jako Top Stories.

Jestli je tak Facebook označí, ovlivňuje algoritmus zvaný EdgeRank.

EdgeRank

Abychom porozuměli tomu, jak EdgeRank funguje, musíme si definovat 2 pojmy:

Objekty – představují jednotlivé subjekty na Facebooku – uživatele, stránky, události, aplikace, atd.

Hrany – jsou spojnice mezi jednotlivými objekty.

Hodnota EdgeRanku se pak skládá ze součinu několika proměnných.

Objekty a hrany – Hrany si pak můžeme představit jako spojnice mezi těmito objekty.

Afinita – Afinita je hodnota reprezentující vztah mezi uživatelem, který si prohlíží newsfeed, a tím, kdo vytvořil hranu. Tedy například napsal status. Jedná se tedy o jakési vyjádření toho, jak velcí kamarádi jste. Důležité je, že afinita je pro každý směr jiná. Z marketingového hlediska to znamená, že fanoušci musí interagovat s vaší stránkou. Nevědomky si tím zajistí, že spíše uvidí i vaše další příspěvky.

Váha – Určuje důležitost hrany. Liší se pro jednotlivé typy akcí a obsahu. Facebook nejvíce upřednostňuje videa, fotky, odkazy a teprve potom pouze textové statusy. Z toho pro vás plyne, že je důležité snažit se ke každému příspěvku stránky připojit další médium.

Časové zpoždění – Ovlivňuje hodnotu EdgeRanku na základě stáří hrany. Pokud někdo zaslal status před 14 dny, nebude pro vás tak důležitý jako ten, který zaslal před 14 minutami.

Vzorec pro výpočet EdgeRanku je afinita * váha * časový odstup

Co tedy z EdgeRanku plyne?

Příspěvky, které mají vysoký EdgeRank, jsou hodnoceny jako Top Stories a mají nejvyšší viditelnost, protože se zobrazují všem. Příspěvky s nižším EdgeRankem jsou zobrazeny jako Recent stories pouze těm, kteří Facebook používají často a příspěvky s nízkym EdgeRankem se uživateli nemusí zobrazit vůbec.

Jak toho využít?

Cilte na interakce (komentáře, likes, shares). Pokud víte, že příště budete postovat informaci o soutěži, akci nebo jiné události, kterou chcete dostat k maximálnímu počtu fanoušků, zveřejněte den předtím zprávu, která vyvolá maximum interakcí.

Například „K oslavě 5000 fanoušků pro vás připravujeme jednu parádní, zatím tajnou soutěž. Pokud chcete zítra bližší informace, dejte tomuhle statusu like nebo napište komentář“…

Alternativou je požádat fanoušky o to, aby označili svůj příspěvek jako Top Story. Např. proto, že příští týden uveřejníte slevovou akci a oni by o ni neměli přijít.

Antonín Růžička, social media specialist, Sun Marketing