Digitálu se nejvíce věnují telekomunikace a banky

čtvrtek, 14. března 2013, 07:36 Internet & Mobil MediaGuru

Na digitální strategii kladou největší důraz společnosti z odvětví telekomunikace a bankovní instituce. Nejméně se o ní zajímají ve farmacii.

Digitální strategii, která zahrnuje například využívání sociálních sítí, blogů, webových či mobilních aplikací, se nejvíce věnují společnosti z odvětví telekomunikací a bankovní instituce. Za nimi následují společnosti z odvětví loterií a sázkové kanceláře, pojišťovnictví a energetické společnosti. Nejméně se naopak o digitální technologie zajímají v energetickém průmyslu a ve farmacii. Vyplývá to z nové studie společnosti Deloitte v České republice s názvem „Digitální business: příležitost nebo bublina?“, jejímž cílem bylo zmapovat v jednotlivých oborech digitální business a jeho stav v ČR na konci roku 2012.

Do analýzy, která proběhla v listopadu 2012, bylo zahrnuto 44 největších společností České republiky. Hodnocení se týkalo webového řešení, sociálních aktivit a mobilního řešení a blogování. Tyto oblasti „digitálního scanu“ byly vybrány jako klíčové pro dosahování obchodních cílů pomocí digitálních kanálů.

Digitální business v ČR dle odvětví (max. skóre bylo 150 bodů)

Mobilní operátoři jako lídři digitálního světa

Mobilní operátoři dominují ve všech čtyřech hodnocených oblastech. Je zajímavé, že ačkoli v oblasti sociálních médií jsou síly téměř vyrovnané a na maximálních hodnotách, v ostatních oblastech, jako je webové řešení, mobilní aplikace nebo blogy existují mezi společnostmi již citelné rozdíly. Proč se mobilní operátoři soustředí právě na přítomnost na sociálních sítích?

Sociální sítě jsou pro operátory důležité z povahy jejich trhu. Operátoři musí čelit nespokojeným zákazníkům a sociální sítě jim dávají prostředek, jak tuto nespokojenost mírnit či řídit. V historii sociální aktivity mobilních operátorů jsme mohli narazit na viditelná klopýtnutí, ze kterých se mobilní operátoři poučili a jsou nyní na špici.


Graf 1: Telekomunikace– digitální úroveň na českém trhu

Internetové versus kamenné banky

V porovnání kamenných bank s novými internetovými bankami studie ukázala, že mezi nimi existují jen minimální rozdíly. Jedinou oblastí, ve které internetové banky mají převahu nad tradičními, jsou blogy. Oproti mobilním operátorům nejsou bankovní instituce tak soustředěné na sociální sítě a jejich zralost v této oblasti není tak vysoká.

Mobilní řešení jsou v bankovním sektoru zatím na začátku vývojového cyklu, ale právě v této oblasti se očekává největší vývoj v následujících měsících. V oblasti mobilního bankovnictví a mobilních plateb můžeme již nyní vidět velké novinky.

Graf 2: Bankovnictví – digitální úroveň na českém trhu

Poštovní sektor, ukázka rozdílů mezi korporacemi a státní sférou?

V oblasti zasilatelských služeb byl analyzován největší zástupce mezi firmami pohybující se v této oblasti. Zajímavé je, že státní firma působící v této oblasti nezaostává nijak významně za ostatními.

Poštovní sektor se stále rozvíjí, webové stránky denně navštěvují tisíce lidí, ale i přesto jim chybí zaměření na uživatelský přístup a možnost finančního zhodnocení poskytnutých informací. Webová řešení jsou přetížena informacemi, které nejsou přizpůsobeny pro jednotlivce. Je zde vysoký potenciál pro inovace a zlepšení. Každá z hodnocených společností v tomto odvětví se zaměřuje na jinou oblast digitálního řešení. Velkou výzvou by mohla být komunikace prostřednictvím sociálních médií a mobilních aplikací.  V tomto odvětví firma Deloitte ostatně očekává posun, díky probíhajícímu otevírání poštovního trhu.

Graf 3: Poštovní sektor – digitální úroveň na českém trhu

-kch-