Nejúspěšnější českou značkou je Seznam.cz

úterý, 17. prosince 2013, 12:15 Marketing MediaGuru

Nejúspěšnější českou značkou, která vznikla po roce 1989, je podle studie mediální firma Seznam.cz.

Které české značky jsou nejúspěšnější? Které z nich mají perspektivu? A které jsou naopak v současnosti v ohrožení? Na to odpovídá aktuální studie Nové české značky v roce 2013 agentury Ogilvy & Mather, jež online dotazovala více než 300 respondentů z řad odborníků na reklamu a marketing.

Mezi nejúspěšnější české značky, které se na trhu objevily po roce 1989, respondenti spontánně zařadili Seznam.cz (53 %), PPF (27 %), Student Agency (27 %), Alza.cz (27 %) a Mountfield (22 %). Dále zmínili například síť autobazarů AAA Auto (21 %) či prodejce elektra Datart (19 %).

Pozn.: Respondenti odpovídali na otázku: Po roce 1989 vznikla řada nových českých značek a některým z nich se podařilo úspěšně konkurovat na českém trhu nebo i v zahraničí. Můžete, prosím, jmenovat pět dle vašeho názoru nejúspěšnějších nových českých značek?

S nápovědou zůstalo pořadí pěti nejúspěšnějších značek nezměněno, opět se do první pětice dostaly značky Seznam.cz (67 %), PPF (60 %), Student Agency (60 %), Alza.cz (47 %), Mountfield (27 %). Nově se objevila pivní značka Bernard (27 %).

Nejvyšší tržní hodnotu má podle respondentů Seznam.cz. Pouze třetina respondentů si troufla značku ohodnotit, přičemž jejich odhad se pohyboval v rozmezí od jedné do deseti miliard korun. Na druhém místě se umístila značka PPF, jejíž tržní hodnotu tipovali respondenti na 2 miliard. Třetí místo získala značka Student Agency – odhad byl v řádech desítek až set milionů korun.

Za nejperspektivnější českou značku byla označena Alza.cz (43 %), zejména za její způsob jak využít zvyšující se oblibu Čechů v online nakupování, diverzifikaci portfolia obchodu a celkovou úspěšnost online segmentu. Na druhém místě se umístila PPF (42 %), u níž byla hodnocena její dravá obchodní politika a kapitál pro další expanzi, a jako třetí nejperspektivnější byla ohodnocena značka Agrofert (28 %), kterou spojovali se správnou strategií.

Úspěch nových českých značek je dán různými okolnostmi. Promyšlený marketing a distribuci pomohl hlavně značce Alza.cz, kreativní reklama Air Bank (reklamní kampaň pro Air Bank připravuje agentura Mather Advertures ze skupiny Ogilvy & Mather, pozn. red.). Silné kapitálové zázemí pomohlo PPF a unikátnost produktu Student Agency.

Naopak za nejohroženější značky vybrali respondenti mobilního operátora U:fon (45 %), LEO Express (35 %) a Bonton (27 %). V případě operátora U:fon je podle respondentů hrozbou nástup nových virtuálních operátorů, důvodem neúspěchu LEO Expressu mohou být nerovné podmínky soukromých dopravců a Českých drah a v případě Bontonu měnící se systém distribuce hudby a filmů.

-kch-