3D tiskárny začínají měnit život a reklamu

pátek, 10. ledna 2014, 07:30 Internet & Mobil, Marketing MediaGuru

Celosvětový fenomén 3D tiskáren pokračuje. Dokazuje to mimo jiné i probíhající veletrh inovací CES.

Je libo pizza k večeři? Vytiskněte si ji. Zdá se vám to nemožné? Nemusí, v nedávné době totiž představil barcelonský startup Natural Machines speciální přístroj s názvem Foodini, který dokáže vytisknout těsto, natisknout kečup i přidat sýr. Jediné, co ještě nedokáže, je pizzu sám upéct. Nicméně i tak se jedná o další originální přírůstek do rodiny zvané 3D tiskárny.

Jak již napovídá název, 3D tiskárna slouží k trojrozměrnému tisku, dokáže tedy na základě digitální předlohy vytvořit kladením jednotlivých vrstev na sebe objekt jakéhokoliv tvaru. Poslední dobou se navíc rozšiřuje i paleta materiálů, se kterými jsou 3D tiskárny schopny pracovat: zdaleka to již není jen plast, ale umí tisknout i z ocele, čokolády nebo třeba ze špenátové ricotty.

3D tiskárny pomalu vstupují do domácností

První možnosti 3D tiskáren byly známé již v 80. letech minulého století, avšak až nyní začíná jejich pravý boom. Primárně zatím slouží jako prototypovací nástroje, na kterých si firmy různých odvětví zkouší nové produkty. Nicméně pomalu si své místo nacházejí i v domácnostech, což umožňují jejich stále zlepšující se schopnosti.

To, že 3D tiskárny nabírají na obrátkách, dokazuje mimo jiné i právě probíhající veletrh inovací CES v Las Vegas, o kterém jsme již psali. Ještě před jeho zahájením se Gary Shapiro, CEO pořádající společnosti Consumer Electronics Association, nechal slyšet, že přes 900 m2 výstavních prostorů určených pro 3D technologii bylo vyprodáno několik měsíců dopředu.

Až 28 vystavovatelů na CESu potvrzuje vstup 3D tiskáren do každodenního života. Například společnost 3D Systems na veletrhu předvedla tiskárnu ChefJet, která umí připravit různé druhy jídla, mimo jiné až umělecké kostky cukru. „Jídlo nabízí neuvěřitelné pole pro kreativitu a experimentování a my s nadšením 3D tiskárnu přinášíme do pekáren a kuchyní šéfkuchařů,“ komentuje novinku Liz von Hasseln, kreativní ředitelka z 3D Systems.

ChefJet - vytištěné cukrové „kostky“

Zdroj: 3D Systems

Kuchyně ale zdaleka není jediná oblast, kde mohou být 3D tiskárny k užitku. Co umí, ukazují například i vytištěné módní nebo bytové doplňky. Vytisknout si lze vlastní obal na iPhone, lampu, náušnice, či dokonce boty.

Ukázka 3D tisku - obal na iPhone nebo lampa

Zdroj: Sculpteo.com

V neposlední řadě mají 3D tiskárny šanci vydobýt si své místo i v reklamním průmyslu. Jejich originální využití předvedla Coca-Cola ve své loňské izraelské kampani „Mini Me“, v níž tvořila zmenšeniny některých svých zákazníků.

-kch-