CES: Nové technologie zásadně změní komunikaci

úterý, 07. ledna 2014, 12:02 Internet & Mobil MediaGuru

TV pořady pro diváky na míru či změna ceny zboží podle poptávky, i to umožní nové technologie, naznačuje veletrh CES.

Tak jako přišla první průmyslová revoluce (spočívající ve sdílení výrobních prostředků do větších celků), druhá průmyslová revoluce (nástup nových technologií, které doplnily sdílení prostředků, mající za následek globalizaci trhu), čeká nás i další, v pořadí třetí revoluce podobného druhu, dle slov Shawna DuBavaca, Chief Economist, CEA.

Tato třetí revoluce spočívá ve schopnosti masové personalizace. Zdá se sice jako kontradikce termínů, nicméně již nyní existuje v reálném světě. Značky Nike a Puma připravují zákazníkům boty přesně na míru – v barevném provedení dle jejich přání. To samé je možné provést se známkami na dopisy, mobilní telefon MOTO X od Motoroly si lze koupit v množství unikátních konfigurací. Kam to půjde dále? Díky 3D tiskárnám se možná dočkáme toho, že automobilky nebudou mít na skladě tisíce náhradních dílů pro své modely aut, které jsou již na pokraji zákonné lhůty, kdy ještě musí automobilka náhradní díly dodávat. Prostě potřebný díl „vytisknou“ pro daného zákazníka. Ale i v dalších službách je možné tuto masovou personalizaci vidět – díky komplexním CRM databázím, zákaznickou historií, sociálním sítím a kontextu je již nyní možné nabízet zákaznickou péči přesně na míru konkrétnímu zákazníkovi.

Čeká nás rok wearables – tedy hardware, které uživatelé nosí na sobě. Právě díky propojenosti s dalšími zařízeními skrze internet vzniká unikátní ekosystém zařízení se senzory, které budou podstatně ovlivňovat náš život.

Dalším trendem jsou displeje. Jako Apple našel díru na trhu mezi 1-3“ (mobily, navigace) a „14+“ displeji (PC, notebooky, TV) a přinesl 10“ tablet, očekáváme nyní connected zařízení s displejem pod 1“ či úplně bez displeje, nebo naopak velké displeje s 60+“. Nicméně velikost nebude jen v palcích ale především v rozlišení, kdy konečně reálně nastoupí UHD (ultra HD 4K displej), který podle tvůrců nabídne filmovým divákům stejný zážitek, jaký má režisér při tvorbě filmu na místě. Není to jen o rozlišení, ale i o barevném spektru, přichází ohebné / zakulacené displeje, průhledné displeje atd. Průhledný displej připojený k databázi produktů v retailu může kupříkladu pomoci v reálném čase měnit cenu produktu schovaným za sklem podle poptávky a nabídky, stavu zásob, ukazovat další doplňující informace k produktu, reference apod. Oproti tomu chytré hodinky stále na svůj nástup čekají, neboť chybí KillerApp, která by je od ostatních zařízení odlišila. Proto prodeje nejsou nijak závratné.

Jednoduchá zařízení se mění v zařízení připojitelná do širšího prostředí s vlastním kontextem a informacemi, které nosí. Ve finále nebude vývoj tolik záležet na hardware jako doposud, ale především na software, který využije všechny vlastnosti dostupných zapojených hardware zařízení. Výrobců je na světě omezené množství, ale softwarových vývojářů jsou miliony, a proto se dají čekat velké změny, jakmile bude nastaven obecný protokol pro komunikaci mezi podobnými zařízeními – následně se přesune vývoj právě mezi programátory, kteří podpoří tzv. „hybridní inovace“ – díky propojení různých existujících HW na úrovní SW.

Důležitá je tedy možnost komunikace jednotlivých zařízení mezi sebou. Nyní jsou věci spíš kvůli jednomu měření, na jeden účel a implementace do širšího prostředí bylo složité. To se ale brzy změní.

Revoluce v této oblasti je tak možná díky třem zásadním změnám:

Evoluce senzorů – zlevnění technologie, která se nyní objevuje v různých předmětech, kde dříve nebyly. Nyní se objevují sensory za zlomek původní hodnoty a dávají tak možnost novým implementacím.

Hybridní inovace – propojení existujících řešení do mnohdy nečekané inovace.

Internet Everywhere – sbíráme data, ta se vyhodnocují velmi rychle a na jejich základě je možné dělat další rozhodnutí, je to propojené s dalšími událostmi – například Google Now a propojení na Waze čeká nyní velká budoucnost a revoluce v tom, jak bude fungovat doprava.

Co to znamená konkrétně? Představte si, že by dodavatel zábavního obsahu měl přístup k vaší TV a viděl, kolik je v místnosti lidí, jakou mají náladu, jaká je teplota v místnosti a další sensorické informace a na základě předchozích zkušeností spojených s vámi a lidí vám podobných by nabídl konkrétní program, který vy samozřejmě uvítáte, protože vám právě teď „zázračně“ sedne?

To vše samozřejmě znamená velký zásah do soukromí na úrovni nejen zabezpečení dat jako takových, ale i ochraně osobních / soukromých dat. Ve Spojených státech tuto záležitost už řeší, právní prostředí je tedy další oblast, ve které se dočkáme revoluce.

Čekají nás velké změny, a i díky takovým akcím, jako je CES na ně můžeme být lépe připraveni.

Z veletrhu CES napsal Jan Edlman, Head of Digital Innovation, Omnicom Media Group