Digitální trendy v roce 2014

čtvrtek, 02. ledna 2014, 09:10 Internet & Mobil, Marketing MediaGuru

Specializované sociální sítě, sociální byznys či mobilní peněženka, patří k hlavním digitálním trendům 2014.

Jaké digitální trendy nás čekají v nadcházejícím roce, je otázka, která některým kreativcům a marketérům nedá spát. Budoucí trendy poodhalila ve svém příspěvku na konferenci Digital Briefing 2014 Irena Pažitná ze společnosti Deloitte Digital.

Virtuální identita v ekosystému sociálních sítí

Prvním trendem nového roku je budování virtuální identity na základech ekosystému sociálních médií. Již nyní je obvyklé, že člověk není aktivní jen na jedné sociální síti, ale postupně si vytváří svou virtuální identitu propojením několika sítí najednou. Snaží se na nich vyprávět svůj vlastní příběh a prezentovat světu obraz sama sebe, který vždy nemusí zcela odpovídat realitě.

Příklon ke specializovaným sociálním sítím a vzestup agregátů

Dalším očekávaným trendem je příklon uživatelů ke specializovaným sociálním sítím. Vedle Facebooku, sociální sítě pro střední proud, se začínají prosazovat i ty, jež jsou určeny pro úzký okruh uživatelů, například CatMoji.com pro milovníky koček či PatientLikeMe.com pro pacienty, které chtějí s ostatními sdílet své diagnózy, symptomy a rady k léčbě.

S nárůstem sociálních sítí pak logicky na důležitosti získávají i agregáty, přes které je možno ovládat více sítí pohodlně z jednoho místa.

Kolektivní přístup k tvorbě i nákupu

Své místo na slunci bude mít v roce 2014 i crowdsourcing, tedy přístup k řešení různorodých úkolů na principu „více hlav víc ví“. Například již nyní existují na crowdsourcing zaměřené stránky jako Swoonreads.com, sdružující mladé literární autory, Findmyitin.com pro tvorbu cestovních itinerářů či Ushahidi.com, která vytváří mapu pro sdílení informací o krizových situacích.

Kolektivně lze přistupovat i k naplňování obchodních cílů. Známé jsou již crowdfundingové platformy, jako je Kickstarter.com či český Hithit.com, kde se pořádají veřejné sbírky na realizování konkrétních projektů. Výrobky, vzniklé díky takovým sbírkám, je pak možné koupit na marketplace, jako je Outgrow.me. Zajímavý způsob, jak navýšit prodeje, ukázala také společnost Tesco, když své zákazníky vyzvala ke kolektivnímu nákupu vína.

Mobil čeká fáze zjednodušení

Na své si v příštím roce přijdou i mobilní zařízení. Penetrace připojených zařízení neustále stoupá, přičemž do roku 2017 se očekává, že je bude vlastnit až 87 % populace. Spolu s tím je však nutné, aby si mobilní zařízení a zejména jejich nabídka aplikací prošla fází zjednodušení – nemohou být pouze pro mladou generaci, ale plně by je měla umět využívat i starší generace.  Kromě toho se v budoucnu očekává stále větší zapojení mobilních zařízení do platebního procesu, kdy nahradí nejen peněženku, ale třeba i pokladny v obchodech.

Další trendy: big data, hybridní cloud, internet of things

Mezi další trendy nového roku patří již tolik skloňovaná big data, hybridní cloud nebo internet of things, tedy vzájemná provázanost zařízení připojených k internetu za účelem vytvoření synergického efektu a zlepšení kvality života.

V marketingu bude dále hrát prim content marketing. V e-commerce poroste důležitost kvalitní vizualizace a intuitivní navigace stránek, u kterých je s ohledem na přístup na internet z různých zařízení dobré promýšlet design webových stránek i pro „tlusté prsty“ a zkrátit texty.

-kch-